Senaste nytt

Marknaden för First Class - snart död?

Agö

Medlem
Economist kör i veckans nummer en artikel titulerad "First-class air travel is in decline" och med underrubriken "Executives are flying business class; plutocrats are taking private jets".

Inte mycket nytt egentligen men ett par intressanta staplar med fakta som ger en god överblick över trenden. Vad tror vi - har analytikerna rätt?

"Even so, many analysts predict that first class will soon disappear. In America it is already almost extinct. Ten or so years ago almost all the many hundreds of long-haul aircraft based there offered first-class seating; now only about 20 do."

upload_2019-3-10_10-7-25.png

upload_2019-3-10_10-7-41.png

First-class air travel is in decline - Turning right

Economist kör i veckans nummer en artikel titulerad "First-class air travel is in decline" och med underrubriken "Executives are flying business class; plutocrats are taking private jets".

Inte mycket nytt egentligen men ett par intressanta staplar med fakta som ger en god överblick över trenden. Vad tror vi - har analytikerna rätt?

"Even so, many analysts predict that first class will soon disappear. In America it is already almost extinct. Ten or so years ago almost all the many hundreds of long-haul aircraft based there offered first-class seating; now only about 20 do."

Visa bifogad bild 87618

Visa bifogad bild 87619

First-class air travel is in decline - Turning right
Intressant artikel! Skulle vara spännande att veta hur stor % av First Class-sätena som fylls av betalande passagerare för t ex LH. De gånger jag flugit med dem har det ofta varit väldigt tomt, och den gången när det var nästan fullt så pratade jag med ett antal andra passagerare och alla flög för poäng.

Just jämförelsen mellan First och business har också slagit mig. Jag skulle aldrig kunna få min arbetsgivare att betala för first nu när Business är så pass bra hos många bolag. När det finns full flat hos de flesta bolag (eller i alla fall de jag flyger med) så är det svårt att motivera att flyga i First. Att de har bättre champagne där övertygar inte direkt min arbetsgivare :)

Jag tror egentligen att marknaden varit mer eller mindre död sedan länge. Det finns knappt någon arbetsgivare som betalar First för sina medarbetare. Det som gjort ett uppsving på efterfrågan på First är ju sådana som vi på BC och andra som vill använda sina intjänade poäng på en resa i First. Vi lär ju inte vara så attraktiva för flygbolaget när det gäller intäkter för att behålla First.

[...]Det som gjort ett uppsving på efterfrågan på First är ju sådana som vi på BC och andra som vill använda sina intjänade poäng på en resa i First. Vi lär ju inte vara så attraktiva för flygbolaget när det gäller intäkter för att behålla First.

Samtidigt är det ett bra sätt för flygbolaget att "tömma" ur poäng ur systemet. Kan man få folk att flyga med ett bolag x antal gånger ofta på rätt dyra biljetter pga poängintjäning så lönar det nog sig. För utan poäng-systemen hade nog många gått till norsken istället.

En av många artiklar på samma tema...
Här är en analys från december 2017

First class attracts outsized attention. It typically generates a low single-digit share of passenger revenue but is used for marketing, since the premium elements of the pointy end deliver a marketing halo effect to the rest of the brand.
So first class mostly exists not for direct revenue contribution, but for marketing, or the "halo effect" first class has on other cabins and the wider airline brand. The luxury of first class makes the airline and the rest of the plane seem better.

Sen drog de slutsatsen:
Instead of offering a passenger a first class seat that is replicated hundreds of times a day, there is an opportunity for the top rewards to embrace unique experiences. This could be an evening networking event with senior management, or a half hour in an aircraft simulator.

The greatest opportunities could be cultural: Qantas has a lounge for top-tier frequent flyers at Sydney's Museum of Contemporary Art. Singapore Airlines invites customers to the orchestra
.
First class airline travel. Is it dead? Airlines should expand their brands with premium perks | CAPA

En halv timme med flygsimulator... :rolleyes: Nåja, kanske det vinner första klassen hos TAAG eller inkrikes-"First" med AA/DL/UA. :p

Har inte *ännu* flugit i t.ex. La Première -klassen (minsann vill jag göra det någon dag i framtiden), men jag har inte svårt att gissa skulle jag föredra över en sådan once in a lifetime -upplevelse t.ex. en halv timme med flygsimulatorn eller ett kafferep med ledningsgruppen för SK/AY.

En halv timme med flygsimulator... :rolleyes: Nåja, kanske det vinner första klassen hos TAAG eller inkrikes-"First" med AA/DL/UA. :p

Har inte *ännu* flugit i t.ex. La Première -klassen (minsann vill jag göra det någon dag i framtiden), men jag har inte svårt att gissa skulle jag föredra över en sådan once in a lifetime -upplevelse t.ex. en halv timme med flygsimulatorn eller ett kafferep med ledningsgruppen för SK/AY.

SAS dreams är ju oftast bra, fast löjligt högt prissatta.

Skulle vara spännande att veta hur stor % av First Class-sätena som fylls av betalande passagerare för t ex LH.
Vill minnas att @Senator för några år sedan skrev här på BC att han hade varit inbjuden till något Lufthansa VIP-event och där blivit informerad om att det fanns i genomsnitt 1,5 betalande förstaklasspassagerare på Lufthansa-flyg med förstaklasskabin.

Vill minnas att @Senator för några år sedan skrev här på BC att han hade varit inbjuden till något Lufthansa VIP-event och där blivit informerad om att det fanns i genomsnitt 1,5 betalande förstaklasspassagerare på Lufthansa-flyg med förstaklasskabin.
Låter rimligt. Kan själv tycka att det ibland kan vara värt att betala men det handlar om de gånger det funnits kampanjer så att priset varit mer i linje med business class men oftast blir det ju till att resa First för poäng.

Toppen