Senaste nytt

Manchester - Liverpool transport

Om ett par veckor väntar championsleague fotboll med ena sonen i England. Behöver lite hjälp om vad som är smidigast och prisvärt för transport. Vet inte om tåg eller förbokad bil/taxi är att föredra. Förstår givetvis att direkt taxi/bil är smidigast, men budgeten är inte obegränsad. Om taxi, gärna tips hur vilket företag som är att föredra. Om tåg, köps biljetter på plats eller på nätet?

Vi flyger med Lufthansa och anländer till Manchester flygplats strax efter 17

1. Första resan är från Manchester flygplats till Liverpool, har hotell vid Royal Albert Dock
2. Andra resan är från hotellet i Liverpool till hotell i Manchester, vi bor på Radisson The Edwardian
3. Från hotell i Manchester till flygplats Manchester, Lufthansa på väg hem, flyget går 12.40

Tack på förhand
 
Jag brukar alltid använda vägbeskrivningen i Google maps för att hitta tåg och buss (datum och tid kan anges, antingen för avresa eller ankomst). Brukar i stort sett alltid fungera bra. I exv Uber-appen kan man skriva in både avreseadress och destination och få en prisuppgift.
 

trekker

Medlem
1) En Uber kostar ca 50-60 pund, du bör inte hitta bolag som kör mycket billigare. Alternativet är tåg, det kan du hitta för under 10 pund per person om du bokat i tid, tar ca 1.5 timmar och har ett byte i Manchester. Biljetter kan du hitta på www.northernrailway.co.uk
2) Lär vara smidigast med tåget till Manchester Oxford road, biljetter kan köpas för 2.90 pund per person, hotellet ligger sedan 5 minuters promenad från stationen
3) Antingen tar du en Uber för ca 20 pund, priset kan du få ner lite om du bokar till Hilton Doubletree på MAN och sedan promenerar 5 minuter. Annars går spårvagnen alldeles utanför hotellet men tar en timme.

Vill göra dig uppmärksam på att Northern Rail är en upplevelse i sig och om du vill ha komfort är detta ingenting för dig.
 
Jag anlände mitt i en vinterstorm en gång för några år sedan. Landningen förtjänade applåder! Tåg inställt och bussen kom aldrig men taxi blev bra. Bussen tillbaka gick också smidigt. Minns dock inga detaljer men google löser ju allt så jag hade inte oroat mig :)

YNWA och stay out of toxteth :D
 

nili

Medlem
Def finns direkttåg även om dom flesta avgångar kräver byte . Ett bekvämare, snabbare och billigare sätt är buss. Tyvärr är det väldigt få avgångar, typ 3-4 per dag men passar dom tycker jag det är det bästa alternativet. kolla på trainline.com där ser du både tåg och bussar. I övrigt: Rätt stad men fel lag. Mer genuint på andra sidan Stanley Park än bland alla norrmän på Anfield :)
 

Sebbeh

Medlem
Dom gånger jag gjort resan har jag tagit tåget. Vi har i alla fall tagit direkttåg från flygplatsen till Liverpool. Sedan kan du ta en taxi från Lime Street till Albert Dock. Eller promenera, det är en liten bit.
Till Anfield brukar vi ta en taxi.
Ha en bra resa. Anfield är magiskt!
 
1. Första resan är från Manchester flygplats till Liverpool, har hotell vid Royal Albert Dock
2. Andra resan är från hotellet i Liverpool till hotell i Manchester, vi bor på Radisson The Edwardian
3. Från hotell i Manchester till flygplats Manchester, Lufthansa på väg hem, flyget går 12.40

Svarar mig själv, kanske finns intresse hos någon annan
1. Enligt appen skulle Uber kosta ca 70 pund och resan skulle ta ca 50 min. Mitt i rusningstrafiken och förmodligen en olycka på vägen, resan tog knappt 2 timmar. Kostade 82 pund varav 6 pund i flygplatsavgift
2. Pga ösregn valde vi Uber istället för tåg. Tåget skulle kosta från 2,90 pund per person men minst det dubbla på de tider vi ville åka. Uber tog oss dörr till dörr för 61 pund. Resan tog ca 50 minuter
3. Uber, tog 20-25 minuter och kostade 23 pund

Eventuell dricks tillkommer. Tåget finns kvar till nästa gång. Stor skillnad på stämning mellan Anfield och Ethiad, milt uttryckt.
 
Toppen