Senaste nytt

Malmö Airport fyller 50 år

Pilot-flygledarmässigt lever (tack och lov) Sturup kvar iaf!

På flygradion kallar de sig "STURUP TOWER"

Kuriosa:
När jag landade på MMX precis efter namnbytet 2007, så meddelade glatt SAS-flygvärdinnan
"Då har vi landat på Malmö City Airport! Välkomna!"

Jag åkte rätt långt fram och hamnade bredvid flygvärdinnan när vi väntade på att dörren skulle öppnas och frågade lite försynt;
"Heter det verkligen så? Det är ju ändå 3 mil in till stan?":p
 
Är verkligen Malmö Airport 50 år värt att fira?
För vadå?

Såklart det är värt att fira!
En av Sveriges största flygplatser firar halvvägs till 100!

Jag tycker alltid det är kul när man uppmärksammar saker och värnar om sin historia,
Vem vet - det kanske bjuds på tårta!


@ulagun - har du vaknat på fel sida? Tycker du SAS 70år var värt att fira? Tråkigt inlägg! :oops:
 
Malmö Airport fyller 50 år i december men kommer att fira detta under resten av 2022
Har man tagit bort Sturup ur namnet?

Källa; Swedavia

Malmö Airport 50 år | Malmö Airport (swedavia.se)

Kuriosa i sammanhanget: stationsbyggnaden på Sturup utfördes i en stark gul färg som symboliserade de skånska rapsfälten. De svenska flygplatserna genomgick en stor expansion på 1970-talet. Sturup var först 1972, därefter Arlanda International (nuvarande Terminal 5) 1976 och Göteborg-Landvetter 1977.

Redan 1973 hade dessutom en ny charterhall uppförts på Arlanda eftersom den befintliga stationsbyggnaden var för liten. Charterhallen var i stort sett en spegelvänd kopia av stationsbyggnaden på Sturup och fick samma gula färg som sin skånska "anfader". 1976 integrerades chartertrafiken i Arlandas nya stationsbyggnad, inledningsvis samlades chartern i B-piren (gate 11-20) men sedermera blandades reguljärflyg och charterflyg.

Arlanda och Landvetter fick för övrigt också egna färger. Bryggorna på Arlanda gavs den vinröda färg som än idag gäller för f d A- och B-pirerna, Landvetter fick mörkgröna bryggor och även gröna bärande balkar inne i stationsbyggnaden.

För övrigt beklagar jag att Swedavia/Luftfarsverket övergivit de svenska benämningarna på sina flygplatser. Ängsligheten har gått lite väl långt.
 
Kuriosa i sammanhanget: stationsbyggnaden på Sturup utfördes i en stark gul färg som symboliserade de skånska rapsfälten. De svenska flygplatserna genomgick en stor expansion på 1970-talet. Sturup var först 1972, därefter Arlanda International (nuvarande Terminal 5) 1976 och Göteborg-Landvetter 1977.

Redan 1973 hade dessutom en ny charterhall uppförts på Arlanda eftersom den befintliga stationsbyggnaden var för liten. Charterhallen var i stort sett en spegelvänd kopia av stationsbyggnaden på Sturup och fick samma gula färg som sin skånska "anfader". 1976 integrerades chartertrafiken i Arlandas nya stationsbyggnad, inledningsvis samlades chartern i B-piren (gate 11-20) men sedermera blandades reguljärflyg och charterflyg.

Arlanda och Landvetter fick för övrigt också egna färger. Bryggorna på Arlanda gavs den vinröda färg som än idag gäller för f d A- och B-pirerna, Landvetter fick mörkgröna bryggor och även gröna bärande balkar inne i stationsbyggnaden.

För övrigt beklagar jag att Swedavia/Luftfarsverket övergivit de svenska benämningarna på sina flygplatser. Ängsligheten har gått lite väl långt.
Jag uppskattar sådan här inlägg
 
Jag uppskattar sådan här inlägg

Tack för vänligheten :) från hösten kanske jag kan bidra lite mer regelbundet till detta förträffliga forum!

Vill man till äventyrs veta mer om den gula flygplatsen så kan det löna sig att leta efter denna bok som kom ut 2010. Har man särskilt intresse för charterbolaget Scanairs verksamhet på Sturup så rekommenderas den särskilt, för det har jag har skrivit om i denna bok :D

image.jpeg
 
Redan i maj skrev jag att Sturup fyller 50 år och idag är bemärkelse dagen

Källa: Swedavia pressmeddelande


Torsdagen den 1 december fyller Malmö Airport, Sveriges tredje största och södra Sveriges internationella flygplats, 50 år. Flygplatsen har en viktig roll för svensk tillgänglighet och sedan starten 1972 har över 60 miljoner resenärer rest via flygplatsen. Som en av de första flygplatserna i världen är Malmö Airport fossilfri i egen verksamhet sedan slutet av 2020. Swedavia fortsätter nu att driva på omställningen till ett fossilfritt flyg och förstärka tillgängligheten i södra Sverige. Inför vintern betjänar flygplatsen närmare 20 destinationer, varav flertalet är till utlandet.

- Det känns mycket glädjande att vi idag firar att Malmö Airport fyller ett halvt sekel. Flygplatsen är en viktig del i Sveriges och Öresundsregionens kommunikationsnav och har sedan öppnandet kommit att spela en avgörande roll för såväl regionen som för många resenärer. Nu, efter flera år av pandemi, har resenärerna kommit tillbaka vilket vi naturligtvis tycker är mycket positivt för människors möjligheter att kunna mötas igen, både privat och i jobbet, sägerKarin Öhrström, flygplatschef Malmö Airport på Swedavia.
Flygplatsen har idag ett 20-tal destinationer, varav flertalet är till utlandet med ett starkt utbud till Östeuropa. Bland utrikestoppdestinationer finns Belgrad, Skopje och Gdansk. Flygplatsen har också ett viktig roll för tillgängligheten inrikes och till Stockholm, med närmre 100 avgångar per vecka till huvudstaden.

- Malmö Airport har den mindre flygplatsens fördelar med snabba och smidiga flöden. Det är inte minst viktigt för våra inrikesresenärer och tillgängligheten till Stockholm. Det är också mycket positivt och viktigt att våra flygbolag kommer tillbaka med sina destinationer efter pandemiåren och fortsätter satsa på Malmö Airport. Parallellt med flygets återstart fortsätter Swedavia att aktivt driva på flygets klimatomställning. Det är tillsammans som branschens gemensamma mål om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg ska vara fossilfritt 2045 kan nås, säger Karin Öhrström.

Förutom passagerartrafiken har Malmö Airport spelat och fortsätter att spela en viktig roll för det samhällsviktiga flyget för södra Sverige och även för frakt och post. Flygplatsen är öppen dygnet runt årets alla dagar och står redo så att patienter, organ, kritiska reservdelar med mera snabbt kan transporteras in och ut ur regionen.

I samband med jubileet kommer flygplatsen bland annat att ha en utställning om uniformer, som sker i ett samarbete med Uniformsmuséet, på flygplatsen. Utställningen finns tillgänglig på flygplatsen året ut.
Läs mer om Malmö Airport 50 år:
Malmö Airport 50 år | Malmö Airport (swedavia.se)
Om flygplatsen | Malmö Airport (swedavia.se)
10-i-topp-destinationer från Malmö Airport 2022 (reguljär och charter)
Stockholm
Belgrad
Skopje
Gdansk
Budapest
Cluj-Napoca
Warszawa
Pristina
Zagreb
Palma-Mallorca
Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedaviaflygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.
För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.​
 
Toppen