Senaste nytt

Maldiverna - Malé ?

Ricci

Medlem
Bakgrund: För någon vecka sedan fick jag en intresseförfrågan om att vara med på en 60-års överraskningsfest på en yacht (6 dagar) i Maldiverna nov 2026.
Allt med båten är i princip redan klart, men jag måste själv ta mig till Malé och ev någon natt där före och efter turen.
Då personer är inbjudna från hela världen så tyckte personen som organiserar festen att det är bäst vi träffas i Malé före avfärd.

För att redan börja planera lite behöver jag lite tips, då jag inte varit på Maldiverna tidigare.

1. Trevligt flygbolag i businessclass från Köpenhamn till Malé med så få stopp som möjligt (kommer ha dykbag med mig)?
2. Bra hotell att bo på i Malé några dagar?

Bakgrund: För någon vecka sedan fick jag en intresseförfrågan om att vara med på en 60-års överraskningsfest på en yacht (6 dagar) i Maldiverna nov 2026.
Allt med båten är i princip redan klart, men jag måste själv ta mig till Malé och ev någon natt där före och efter turen.
Då personer är inbjudna från hela världen så tyckte personen som organiserar festen att det är bäst vi träffas i Malé före avfärd.

För att redan börja planera lite behöver jag lite tips, då jag inte varit på Maldiverna tidigare.

1. Trevligt flygbolag i businessclass från Köpenhamn till Malé med så få stopp som möjligt (kommer ha dykbag med mig)?
2. Bra hotell att bo på i Malé några dagar?

För mig som letat rätt mycket dit själv i november/december skulle jag säga antingen - QR, EK, EY - alla tre har generellt enkla byten på respektive hub och många avgångar.

SQ går ju också men en liten omväg.
TK blir A320 till IST sen A330 till MLE, inte jättespännande men har ofta haft bäst pris tillsammans med SV.
Finns med OS via VIE, men flyger inte alla dagar.

VS eller BA via LHR - där VS tyvärr kör 787-9 (coffin), hade kört BA.
WY och SV kör också - ofta rätt ok pris, men lite mer skeptisk. SV har dåliga connections med long layover i RUH/JED.

Jag har aldrig varit på/i Malé men har själv bokat Unima Grand för en natts layover innan vi åker vidare - bra betyg, gratis frukost och transfer till flygplatsen.

Malé är typ helvetet på jorden - så hitta ett bra hotell :)

Flög med srilankan air en gång i tiden via Paris och Colombo - mycket festligt, då planet i princip var tomt och vi fick fri tillgång till mat och vinflaskor (700ml) i ekonomi ..

Rimligare är väl att flyga med en emirat eller tk

Toppen