Senaste nytt

Malaysia backpacking

plover

Medlem
Hej, någon som tips på reseupplågg för ett par ungdomar 19/20 år som tänkte åkaslutet januari först till borneo, lite dykning och sedan mt kinabalu? därefter vidate till sydney och ett par månaders rundresa, sedan tillbax till sverige i april/maj.

lämplig rutt i malaysia ? KL först och sen ?
Visum, behövs väl till Australien i alla fall ?
Vilkem ordning reser de bäst i Malaysia - vandra först och sedan dyka ? någon som har tips på bra ställen för vanlig padi 18 meter ?

Tack för alla tips och råd :)

Är man flexibel med tid så tycker jag inte man behöver särskilt mycket planering i Sydostasien. När jag var yngre bokades flygen där någon vecka i förväg, och jag bodde på vandrarhem. Planerna ändrades beroende på omständigheter och andra man träffa.

I Malaysia finns flera olika öar som man kan flyga direkt till från KL (eller direktbussar från KL också). Så det spelar inte så jättestor roll, dock kanske KL kan vara trevligt att börja på om man vill "komma in" lite och landa, typ från ditt perspektiv att man är säker att korten funkar osv.

Australien kräver likt usa en typ av förhandsautorisering. Malaysia kräver inte visum.

Toppen