Senaste nytt

Mälartåg Arlanda

Hej. Rapporterar att mälartåget 22.30 bara blåste förbi mig på Arlanda igår utan att stanna. Det var någon brandlarm så inget tåg stannade på Arlanda på en timma efter det. De uppdaterade dock sina system som att det hade stannat så jag blev dumförklarad av personalen och de sa att jag säkert stått på fel ställe. (Det är 26 gången på 24 månader jag tar detta tåget). Jag får göra ett nytt försök nu.

Lånar denna tråden för en prisfråga då rubriken passade.... Har nån koll på vad som hänt med Mälartågs prissättning till Arlanda nu efter nyår. Priset för en enkelresa från Stockholm C har höjts till 360kr, högre än Arlanda Express 340kr och rejält över SJs 213kr som är en jämförbar produkt.

Det verkar som de straffar just Stockholm-Arlanda sträckan: Det är billigare att köpa en resa som startar tidigare på samma linje: Läggesta - Arlanda går för 300kr.

Kollade lite längs linjen nu, Priset höjs för varje station bortom Stockholm C fram tills Södertälje. Arlanda-Nykvarn är bara 275kr. Den som köper biljett endast till Södertälje betalar 120kr mer, 395kr!

Uppsala-Arlanda kostar 186kr med Mälartåg, ungefär som UL.

Arlanda Express har ju som bekant generösa grupprabatter, 340kr för första personen, sedan 120kr per person för resten.

Kollade lite längs linjen nu, Priset höjs för varje station bortom Stockholm C fram tills Södertälje. Arlanda-Nykvarn är bara 275kr. Den som köper biljett endast till Södertälje betalar 120kr mer, 395kr!

Helt sjukt. Måste vara något fel. Köp biljett från Märsta och köp passagebiljett istället på plats.

Helt sjukt. Måste vara något fel. Köp biljett från Märsta och köp passagebiljett istället på plats.

Från Knivsta. Jag tror att det är bättre att köpa biljett från Knivsta om man åker söderut. Tågen går antingen via Märsta eller Arlanda. 90+147=237kr. (Mälartrafiks app och UL:s app)

Det vore trevligt om alla operatörer kunde sälja biljetter utan passageavgift. Då skulle man kunna betala passageavgiften separat, gå ner på perrongen och ta första tåg som kommer.

Från Uppsala är det samma sak åt andra hållet. Först buss till Centralen, sedan nästa till Arlanda. Om nästa är buss, så får man betala för två biljetter.

(Alla operatörer borde naturligtvis också ha EMV tap-in/tap-out med price capping. Som i London)

Från Knivsta. Jag tror att det är bättre att köpa biljett från Knivsta om man åker söderut. Tågen går antingen via Märsta eller Arlanda. 90+147=237kr. (Mälartrafiks app och UL:s app)

Det vore trevligt om alla operatörer kunde sälja biljetter utan passageavgift. Då skulle man kunna betala passageavgiften separat, gå ner på perrongen och ta första tåg som kommer.

Från Uppsala är det samma sak åt andra hållet. Först buss till Centralen, sedan nästa till Arlanda. Om nästa är buss, så får man betala för två biljetter.

(Alla operatörer borde naturligtvis också ha EMV tap-in/tap-out med price capping. Som i London)

Ja, det har du rätt i. Knivsta är bättre.

Vad gäller resa till Uppsala är ULs app bäst att köpa biljett i då ULs biljett gäller på Mälartåget från Arlanda till Uppsala (och i resten av Uppland). Så då ingår bussbiljetten. Det annonseras inte högt men finns att läsa i villkoren. Har provat själv och det fungerar utmärkt. Men ska du åka till Stockholm går det inte. Då måste man köpa separat biljett.

Hela systemet är fullständigt idiotiskt om du frågar mig men det är så politikerna vill ha det. Och ja, tap in/out vore perfekt men tydligen anses vi inte vara intelligena nog att klara det.

Toppen