I USA finns Wamoose Gold. Inte i närheten av de japanska men relativt liten premium jämfört med standard och det är dessutom bara en 4,5 h lång restid. Vamoose Gold Bus — A Business-Class Coach
Gnopps skrev:Jag har hört att det finns riktigt bekväma bussar också i Brasilien/Argentina.Rapporter tas gärna emot!Klicka för att utvidga...
Sådana där säten och WiFi hade jag gärna haft i Sverige!Palazzi skrev:Tydligen finns det en ny Startup, "The Jet", som nu trafikerar sträckan NYC-Washington DC med lyxbussar. Det handlar om fullstorabussar med enkom 14 säten + chaufför. Av det jag ser så verkar de största fördelen vara en bar, en väldigt rymlig toalett samt någon väldigt sinnrik stolslösning som får stolen att iprincip sväva fritt från bussen (enligt recensioner ska det fungera).Baspriset är 99$/väg, så 4-5 gånger dyrare än t.ex. Grayhound (numera Flixbus). Däremot så verkar priset linjera väl med en första klass-biljett hos Amtrak eller en ekonomibiljett på flyg (inkl transport från/till flygplats). Restiden är en timme längre än för den snabbaste tågavgången, och tar ungefär 30min längre tid än flyg + anslutningar. Hamnar man inte i köer så låter det dock som komforten vida överglänser Amtrak och ekonomiflyg.Här har ni ett kort test:Hemsidan:We call it The Jet. | The JetJag vill förtydliga att jag självfallet inte försöker promota denna buss, även om det av mitt inlägg kan förefalla så. Tycker dock att det är roligt med fler komfortalternativ för de resande.Klicka för att utvidga...
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Sådana där säten och WiFi hade jag gärna haft i Sverige!Klicka för att utvidga...
Tveksamt att det skulle fungera med passagerarunderlag, men kommer att tänka på Stockholm-Linköping-Göteborg. Första delsträckan är tidsförlusten mot tåg ganska liten, och sista sträckan är det en tidsvinst eftersom det inte går några bra tåg där. Den hade gått över Jönköping där man inte heller kan åka tåg till Göteborg på smidigt vis. Andra "större" orten hade varit bl.a. Norrköping i närheten av Stockholm.Palazzi skrev:Undrar om det finns någon linje som skulle kunna vara aktuell för detta i Sverige? Verkar som om idén är rätt beroende av att man kan ha sätena såhär glest, och därmed ta en saftig summa för biljetten.Klicka för att utvidga...
Tonton skrev:Hur har jag missat denna tråden? Bussar är ju mitt guilty pleasure!Tyvärr är det ont om premiumsegmentet i Skandinavien. För ett antal år sedan så fanns det ett visst bussbolag i hjärtat av Östergötland, som planerade trafik mellan Malmö och Stocholm, med stopp i Jönköping och Linköping. Tanken var att erbjuda typ 1-1-säten, fast lite sicksackande. 4st bussar skulle initialt rulla, och de hade redan lagt en preliminär order på Neoplan Cityliner.Tyvärr så rann det ut i sanden. I början hade allting sett väldigt lovande ut - men det visade sig vara mycket glädjekalkyl i det hela. Med så småvolymer så är det svårt att få rullning på det hela. Samtidigt så är det en svår marknad att penetrera, även på andra linjer, då det (till viss del) är väldigt prispressat).Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Hur mycket man än sminkar än gris är det fortfarande en gris. Jag menar buss.Den fastnar fortfarande i trafiken, tvärbromsar fortfarande för rödljus och dunsar i potthål. De där förarsätena de har i lyxbussen som det pratas om ovan kräver mycket underhåll och är dyra. Vill inte ens tänka på när första idioten stoppar ett tuggummi eller spiller en cola i den mekanismen.Hur som helst, jag var lite sugen på att prova Limoliner mellan New York och Boston men det verkar numera vara ytterligare en premiumaktör som går ur tiden.Det verkar som att statistiken överensstämmer med verkligheten i USA. Premiumresenärerna tar hellre flyg eller tåg.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Det är väl på det stora hela sant, men min erfarenhet i bland annat Sverige och Italien är ju att inte heller tåg är ett oproblematiskt alternativ.På Göteborg-Köpenhamn har egentligen bussen varit sett betydligt säkrare alternativ än tåget för min del. I norra Italien (utom höghastighetslinjerna) är tågkomforten marginellt bättre än cykel, om de ens kommer något tåg när man står och väntar (och om inte, så får man sällan informationen).Det är klart att buss inte blir attraktivt om tågen går som i Schweiz och risken för trafikstockning är stor. Tycker dock inte riktigt att det speglar hela verkligheten.Jag har inget emot buss som trafikslag, och det finns helt klart sträckor där jag tror att det är det bästa alternativet. Precis som att man ibland väljer båt, taxi, helikopter, cykel, flyg eller eller egen bil. Att göra situationen, när bussen passar sig som bäst, mer behaglig....ja det har iaf inte jag något emot.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Nej absolut, mitt påstående gällde ju mest där tåg och buss konkurrerar. Finns det ingen konkurrens från tåget pga det inte kommer exempelvis, och det finns buss så får man ju ta bussen. Så länge man vill resa kollektivt.Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Verkar nu finnas en Schweizisk startup som planerat att bygga ett Europeiskt linjenät av "lyxbussar". Det ser förvisso bekvämt ut, men priserna verkar VÄLDIGT väl tilltagna.Det som förvånar mig är att det har valt att gå direkt på linjer som också betjänas (eller inom kort planeras att betjänas) med snabbtåg. Jag har svårt att se att man ska välja bussar för över SEK2.000 om man tappar väsentlig tid mot tåget. Att man av miljöhänseende (eller flygrädsla) kan tänka sig att ta buss ist för flyg förstår jag, men jag har iaf tolkat det som att man väljer buss för att det är billigt och/eller saknas en tåglinje på samma sträcka.https://www.bussmagasinet.se/2023/0...-lyxiga-nattbussar-ska-konkurrera-med-flyget/Klicka för att utvidga...