Senaste nytt

Lufthansa: Värt att uppgradera Economy class -> Business class mellan Singapore och Frankfurt?

Vänta nu lite innan vi hoppar på LH lokalt i SIN, det kan finnas en annledning här.....

Tidigare jobbade jag på ett mega-bolag med 300.000 anställda. Vi reste en del inom bolaget och hade en del "special fares" mellan destinationer som vi frekvent reste mellan; både med en upfront rabatt och en årligen volym rabatt.

Dessa gick enbart att boka via CORP resbyrå. Så, jag har vid tillfällen stått på flygplatser i samma syfte som Majer beskriver, och det finns ingen "fare information" som bolaget kan räkna om biljetten. Det skulle bara resbyrån kunna göra.

Frågan är; har Majers arbetsgivare specialpris kanske?

Vänta nu lite innan vi hoppar på LH lokalt i SIN, det kan finnas en annledning här.....

Tidigare jobbade jag på ett mega-bolag med 300.000 anställda. Vi reste en del inom bolaget och hade en del "special fares" mellan destinationer som vi frekvent reste mellan; både med en upfront rabatt och en årligen volym rabatt.

Dessa gick enbart att boka via CORP resbyrå. Så, jag har vid tillfällen stått på flygplatser i samma syfte som Majer beskriver, och det finns ingen "fare information" som bolaget kan räkna om biljetten. Det skulle bara resbyrån kunna göra.

Frågan är; har Majers arbetsgivare specialpris kanske?

Det stämmer att min arbetsgivare har specialpris till vissa destinationer med bl a LH, däribland t ex SIN och ICN. Men jag tycker ändå att de borde kunnat göra någon beräkning av fare difference eftersom jag hade ett dokument som styrkte hur mycket biljetten kostade. Dessutom har jag gjort samma uppgradering tidigare, ICN-FRA, vilken då kostade 500€. Biljetten var då som nu bokad via vår corporate resebyrå.
Tror inte fare difference i det fallet var exakt 500€ utan man rundade av priset lite. Jag ser inte varför man inte kunde göra samma sak i SIN?

Majer,

ok, där håller jag med. Att man kan göra det i ICN och inte SIN känns lite konstigt om man verkligen gjorde en omräkning av biljetten. Frågan är kanske om just i ICN att man har "Upgrades for Cash" och man inte har detta från SIN. Jag tänker på just för att det blev en exakt summa?

Oavsett; det är alltid svårare om man reser på CORP fares, agenterna på flygplatsen har inte all informationen alltid.

Oavsett; det är alltid svårare om man reser på CORP fares, agenterna på flygplatsen har inte all informationen alltid.

Det är inte bara Corporate fare som får problem, IIT(Individual Inclusive Tour) fare får också problem.

Jag köpte en Singapore Airlines IIT fare biljett från Tokyo till Zurich tur o retur (Bokningsklass var Y klass dessutom). Denna biljett tillät gratis ombokning.
Men när jag ringde till Singapore Airlines kontor i Köpenhamn för ändring av returdatum, fick jag höra att de inte kunde ändra biljetten för att de inte kunde se biljettsvillkor av min biljett.

Sedan ringde jag till Singapore Airlines kontor i London. Det var samma sak där.
Till slut ringde jag till Singapore Airlines kontor i Tokyo, då fick jag ändra min biljett utan problem.

Jag klagade detta till Singapore Airlines agent i Tokyo. Hon bad mig om ursäkt, men hon kunde inte heller förstå varför andra Singapore Airlines kontor inte kunde ändra biljetten.

Fast normalt sett så gör ju inte LH någon recalculation när man uppgraderar vid incheckning. De gånger jag frågat har jag direkt blivit erbjuden ett fast pris på mellan €400-550, beroende på sträcka. Jag har svårt att se att de skulle göra en sådan omräkning på stående fot, utan det är nog mer ett fast pris på uppgradering i mån av plats.

Fast normalt sett så gör ju inte LH någon recalculation när man uppgraderar vid incheckning. De gånger jag frågat har jag direkt blivit erbjuden ett fast pris på mellan €400-550, beroende på sträcka. Jag har svårt att se att de skulle göra en sådan omräkning på stående fot, utan det är nog mer ett fast pris på uppgradering i mån av plats.
Det var något sådant jag hade önskat att man gjorde i SIN. Att betala hela fare difference mellan min H-Economy och J-Business låter inte brukligt eftersom jag uppgraderar vid incheckning.

Senator skrev:
Frågan är kanske om just i ICN att man har "Upgrades for Cash" och man inte har detta från SIN.
Det kan ju vara så även om det låter konstigt att man inte erbjuder detta på en storflygplats som SIN.

Senator skrev:
Jag ska ha detta i åtanke framöver, alltså inte förutsätta att det alltid går att köpa en uppgradering.

Tack för alla svar.

Toppen