Senator
Moderator
Stämmer.
Har själv råkat ut för motsvarande.
Problemet är ju att Lufthansa inte har egen markpersonal på vare sig ARn eller CPH som de hade förr.
Eller som en uppgiven SAS medarbetare sade efter förgäves sökt hjälpa mig med en Krånglande Lufthana bokning.
" De finns däruppe på kontoret men vägrar befatta sig med sina passagerare"
Du behöver inte uppge din ålder...
Dock är det en markant skillnad från den tid Lufthansa/SAS (och BMI) hade en europeisk Joint Venture. Då bokades det som fanns.
Men, vad jag har uppfattat är:
1. Lokala handlingbolag har idag få befogenheter att boka andra bolag. I vissa fall kan dessa knappt se eTicket informationen som krävs för att boka om, så beslutsmandat centraliseras till HQ.
2. Har man inte antingen bilaterala överenskommelser, eller Joint Venture så begränsas alternativen då Flygbolag A måste nu köpa en plats av Flygplats B till fullt pris.
Jag har t.ex. haft riktiga IrrOPS på Miles & Morebiljetter där alla regler struntas i, och det som finns bokas. På andra sidan fick jag veta på min senaste resa till USA, att American och United har ett bilateralt avtal och bokar mellan varandra, medan båda inte får boka på Delta.