Senaste nytt

Lufthansa vägrar boka om SAS bonusresa efter försening

Stämmer.
Har själv råkat ut för motsvarande.
Problemet är ju att Lufthansa inte har egen markpersonal på vare sig ARn eller CPH som de hade förr.
Eller som en uppgiven SAS medarbetare sade efter förgäves sökt hjälpa mig med en Krånglande Lufthana bokning.
" De finns däruppe på kontoret men vägrar befatta sig med sina passagerare"

Du behöver inte uppge din ålder... ;) Men jag har flugit Lufthansa till/från Arlanda sedan 2001, och inte under dessa 15 år har inte Lufthansa haft egen markpersonal i Sverige och till min vetskap, inte på Kastrup hellre.

Dock är det en markant skillnad från den tid Lufthansa/SAS (och BMI) hade en europeisk Joint Venture. Då bokades det som fanns.

Men, vad jag har uppfattat är:
1. Lokala handlingbolag har idag få befogenheter att boka andra bolag. I vissa fall kan dessa knappt se eTicket informationen som krävs för att boka om, så beslutsmandat centraliseras till HQ.
2. Har man inte antingen bilaterala överenskommelser, eller Joint Venture så begränsas alternativen då Flygbolag A måste nu köpa en plats av Flygplats B till fullt pris.

Jag har t.ex. haft riktiga IrrOPS på Miles & Morebiljetter där alla regler struntas i, och det som finns bokas. På andra sidan fick jag veta på min senaste resa till USA, att American och United har ett bilateralt avtal och bokar mellan varandra, medan båda inte får boka på Delta.

Sitter på Arlanda och skulla ha flugit Lufthansa till Frankfurt 10:00-12:10 och sen vidare till Orlando 13:40-18:00. Ny beräknad avgångstid är 12:00 vilket gör att vi missar anslutningen i Frankfurt.
Lufthansa vägrar att boka om oss och hänvisar till Eurobonus som skall hitta platser till oss. Har provat två gånger och skall nu ringa en tredje gång, några värdefulla råd??
Åk den försenade flighten till FRA och ta kontakt med transfer desk så löser dom det garanterat galant. Finns massor av flighter över Atlanten så ser inget problem så länge du inte har en specifik tid i Orlando att passa.

Ytterligare en sak där IATA trappat greppet om sina medlemmar :( (Baggage är det andra)

Lufthansa och SAS verkar ha hamnat lite på kant med varandra de senaste åren :(

I Hamburg vägrade Lufthansas personal röra en SAS-biljett med motiveringen att de inte fick utan hänvisade i stället till SAS agenter (Aviapartner?) I Stockholm verkar de ju säga samma sak fast att det är SAS som inte får röra Lufthansa-biljetter. Tråkig utveckling. Och detta är trots allt mellan två Star Alliance bolag - men det verkar ju ha noll och ingen betydelse...

Ytterligare en sak där IATA trappat greppet om sina medlemmar :( (Baggage är det andra)

Lufthansa och SAS verkar ha hamnat lite på kant med varandra de senaste åren :(

I Hamburg vägrade Lufthansas personal röra en SAS-biljett med motiveringen att de inte fick utan hänvisade i stället till SAS agenter (Aviapartner?) I Stockholm verkar de ju säga samma sak fast att det är SAS som inte får röra Lufthansa-biljetter. Tråkig utveckling. Och detta är trots allt mellan två Star Alliance bolag - men det verkar ju ha noll och ingen betydelse...

Det blir lite annorlunda när det finns en annan handlingagent. Jag stod i Venedig i vintras, med en Lufthansa ticket stock 220 men flyg med Swiss, och Lufthansas kontor vägrade hjälpa, men skickade mig till Swiss handlingagent..

I ditt fall är Avia som ansvarar för SAS. I fallet Lufthansa på Arlanda, är det SAS som är handlingagent och bör vara den som agerar..

Med största sannolikhet så skötte SAS ombokningen på Arlanda till Frankfurt, sedan när du kom fram till FRA så var du redan ombokad och klar. Lufthansa brukar vara förutseende och agera snabbt.

Ber om ursäkt för väldigt sen återkoppling men det löste sig till slut trots en inte helt problemfri hantering i Frankfurt. När vi kom till servicedisken i Frankfurt fick vi ett könummer, det visade sig att det var två olika nummerserier. En för ekonomi och en annan för Business. Satt bredvid en amerikansk pappa och son som var på väg hem och också reste i Business. Vi satt och pratade och allt eftersom tiden gick blev det mindre och mindre folk kvar utan att våra nummer komm upp på skärmarna. Det visade sig att kösystemet hade ”tappat bort” våra nummer och efter en liten ”scen” så fick vi hjälp med en gång. Vi var redan ombokade med United (som för övrigt blev en riktigt trevlig flygning, bra mat och hjälpsamma flygvärdinnor) via Washington Dulles. Ursprunglig ankomsttid i Orlando var 17:40 men med denna ombokning skulle vi ha kommit fram 00:50, drygt 7 timmar senare så nu ska jag ta det med Lufthansa.

Lufthansa lyckades iaf boka om oss i business class över och atlanten och även inrikes i USA vilket var bra. Mindre lyckat var ju den stora förseningen eftersom vi skulle köra bil i två timmar vid ankomst samt att vi även reste med vår 10 månaders dotter. Inte blev det enklare av att flighten från Washington till Orlando också blev försenad, vi landade inte i Orlando förrän 03:31.

Fick svar av Lufthansa 2 dagar efter jag begärt ersättning enligt EC 261/2004 och som väntat avslog de min begäran med ett lång standardsvar. Snabbt hanterat av Lufthansa måste jag säga men mindre nöjd med svaret så det får bli en runda till.

Toppen