Lufthansa första klass stolar säljs som business class, nu är goda råd dyra!

roger-j

New member
Jag är bokad (I-klass) i Business på Lufthansa
map



http://www.gcmap.com/mapui?P=DUS-YYZ&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

(Duesseldorf-Toronto)

i November. Lufthansa har en A330 med gamla förstaklasskabinen men säljer ingen förstaklass på denna flygning. Det betyder väl att åtta lyckliga businesspassagerare har möjlighet att sitta i F (med C-service)?

Jag är EBG med Eurobonus och checkar in på ARN med ett 45-minutersbyte i DUS.

De åtta sätena i F är blockade nu (enligt KVS) men alltså inte tagna.

Ringde Lufthansa och de sa att de sätena kan man endast fråga efter på avgångsdagen. bla bla bla.

Någon som har erfarenhet av att lyckas hamna i F-säte på Lufty när de har den kabinen på en flygning där det endast säljs Business?

Alla tips om strategi mottages tacksamt!



Bifogar seatmap:


https://www.businessclass.com/forum/attachments/lh_seatmap_dus_yyz-jpg.3119/
 
Kolla online check in, det är mitt bästa tips eftersom du redan provat att ringa LH. Du kan iofs prova att ringa igen på deras tyska nr, kanske de är kunnigare/mer hjälpsamma.
 
Detta diskuteras för övrigt i en färsk tråd på Flyertalk på M&M forumet.
 
Ringde Lufthansa igen (svenska numret, men man blir kopplad till irland) och de säger att First-stolarna inte är tagna utan att de släpps på avresedagen. Vore ju trevligt att få lyxa till det lite.
 
ANAs Tokyo/HND - Hong Kong rutt får ibland Boeing B777-300ER(77W). Då kan man sitta på ANAs nya First class med Business class biljett om man har tur, för att de säljer inte First class mellan Tokyo/HND - Hong Kong vv.
 
Nu helt plötsligt kunde jag välja en av Firstclass-stolarna! Grejt på en awardbiljett! Hoppas att stolsvalet respekteras ända tills jag sitter ombord.
 
I slutändan var det helt omöjligt att behålla seatingen på rad 2, utan blev flyttad till rad 3. F-kabinen är helt blockad utan några passagerare. Gatepersonalen sa att de enbart seatar någon i F-stolarna om C-stolarna tar slut, gäller även HON. Business verkar fullt. Här är i alla fall en livebild från mitt säte blickandes in i F (courtesy of FlyNet - riktigt snabbt idag)..:


https://www.businessclass.com/forum/attachments/dus-yyz-hav-jpg.3180/
 
Kass av LH ju....varför inte erbjuda stolarna till PAX? Du får gå och sätta dig där efter mealservice? I och för sig bättre IFE skärmar i C ?!
 
Det sitter tre flygvärdinnor i "F" nu och snackar med varandra. Jag förstår inte strategin riktigt. Ja ja. Skål på det!
 
MarcusC skrev:Kass av LH ju....varför inte erbjuda stolarna till PAX? Du får gå och sätta dig där efter mealservice? I och för sig bättre IFE skärmar i C ?!Klicka för att utvidga...
1. De är stenhårda, man får inte gå fram i den kabinen, har frågat. Den är tydligen avstänngd idag.


2. Sitter på bulkhead så det är skärmarna som åker upp ur armstödet. Jag kär med datorn istället.
 
MarcusC skrev:Kass av LH ju....varför inte erbjuda stolarna till PAX? Du får gå och sätta dig där efter mealservice? I och för sig bättre IFE skärmar i C ?!Klicka för att utvidga...


Ganska enkelt tycker jag: "You get what you pay for". Jag har åkt med SAS mellan ZRH-ARN och det var 0 pax i avdelat affärsklass, men man fick snällt sitta i sin stol i den kabin man hade bokat.
 
Senator skrev:Ganska enkelt tycker jag: "You get what you pay for". Jag har åkt med SAS mellan ZRH-ARN och det var 0 pax i avdelat affärsklass, men man fick snällt sitta i sin stol i den kabin man hade bokat.Klicka för att utvidga...



Min åsikt också! Har varit med om att vara ensam passagerare i Y mellan CPH och GOT (dividern var placerad ett par rader bakom nödutgångarna). Apklass helt fullt, men ändå så fick ingen flytta framåt.




Fast å andra sidan har jag mellan CPH och PLQ varit med om att C-klass tagit upp en rad (fullt), Extra sex rader (fullt till drygt 40%) – ville man flytta bakåt så fick man nöje sig med servicen som ingick i Y-klass. Ingen logik enligt min mening då själva konceptet med flyttbar divider är att man ska kunna anpassa kabinen.




Vill man sitta i F, så betalar man F!
 
twiggs skrev:Min åsikt också! Har varit med om att vara ensam passagerare i Y mellan CPH och GOT (dividern var placerad ett par rader bakom nödutgångarna). Apklass helt fullt, men ändå så fick ingen flytta framåt.Fast å andra sidan har jag mellan CPH och PLQ varit med om att C-klass tagit upp en rad (fullt), Extra sex rader (fullt till drygt 40%) – ville man flytta bakåt så fick man nöje sig med servicen som ingick i Y-klass. Ingen logik enligt min mening då själva konceptet med flyttbar divider är att man ska kunna anpassa kabinen.Vill man sitta i F, så betalar man F!Klicka för att utvidga...


Visst,men gällande LH ovan verkar det ju varit möjligt välja säten vid on line check in? När man dessutom inte har F på flighten skulle man i min mening kunna låta betalande C passagerare sitta i F stolarna, med C service! Det är ju en annan sak flytta upp från extra till business på sas. Men i ovan fall går det ju inte boka F!
 
Lufthansa gör ju rätt så klart, de skyddar F-produkten. Men F-stolarna ingick i C-kabinen denna flight och då är det klart att man gärna fått en av dem. Nu behövdes de väl inte i slutändan (antalet passagerare sjönk antagligen innan avgång) och då valde LH att placera alla i vanliga stolar. Alltid trist att bli flyttad ofrivilligt till en sämre stol.

Ja ja, den flighten är glömd nu.
 
Back
Top