Lufthansa First Class Lounge/Terminal vid ankomst i Frankfurt/München men ej vidare i First class?

Jag hade ett litet surt slut på min senast LH F-resa. Routing var HND-MUC-FRA-OSL. Resan Tokyo Haneda - Munich Airport i F gick galant, efter ankomst fick jag gå lite innan man kom till passkontroll och Schengen-området, men efter säkerhetskontrollen var jag inne i FCL och de tog väl hand om mig. Gaten vidare MUC-FRA var direkt bredvid så ingen biltransport, självklart ingenting att klaga på där. Väl framme på Frankfurt fick vi såklart en bussgate, men där stod det inte någon bil för mig. Jag frågade även chauffören till den bil som stod där, men han hävdade att han inte kunde plocka upp mig ("only First class/HON" trots att jag hävdade att jag ju åkte på en F-biljett). Istället fick jag trängas med alla andra på bussen, och sedan ta mig hela vägen från bussavsläpp till B-gaterna. Det är en rätt lång, svettig och ful promenad, och det gjorde att jag inte hade tid att besöka någon lounge (frågan är om jag ens hade kommit in i FCL?). Från gate B5 var det såklart bussgate till Oslo-planet, och där fick jag naturligtvis heller ingen bil eller någon annan förmån (ingen prio-boarding etc.).



Från att ha varit omhändertagen på ett ypperligt sätt hela vägen till FRA, försvann alla mina F-fördelar efter att jag flugit C intra-EU mellan MUC och FRA, och gjorde att resan slutade på ett lite tråkigt sätt. Hade jag betalat runt 80 000 NOK för resan hade jag inte varit nöjd alls.



Routingen var lite speciell då jag bokade med EB-poäng (fanns ingen award-plats på direktflyget hem MUC-OSL, så fick ta en extra connection), och jag inser att min situation inte är den vanligaste på betald F, men konsekvensen blev rätt kännbar och situationen kan uppkomma ifall man exempelvis bokar en F-resa sent och direktflyget från MUC hem är fullt.



Vad tycker ni andra, är det som det skall vara eller har jag fog för mitt missnöje?
 
Lallarn skrev:Jag hade ett litet surt slut på min senast LH F-resa. Routing var HND-MUC-FRA-OSL. Resan Tokyo Haneda - Munich Airport i F gick galant, efter ankomst fick jag gå lite innan man kom till passkontroll och Schengen-området, men efter säkerhetskontrollen var jag inne i FCL och de tog väl hand om mig. Gaten vidare MUC-FRA var direkt bredvid så ingen biltransport, självklart ingenting att klaga på där. Väl framme på Frankfurt fick vi såklart en bussgate, men där stod det inte någon bil för mig. Jag frågade även chauffören till den bil som stod där, men han hävdade att han inte kunde plocka upp mig ("only First class/HON" trots att jag hävdade att jag ju åkte på en F-biljett). Istället fick jag trängas med alla andra på bussen, och sedan ta mig hela vägen från bussavsläpp till B-gaterna. Det är en rätt lång, svettig och ful promenad, och det gjorde att jag inte hade tid att besöka någon lounge (frågan är om jag ens hade kommit in i FCL?). Från gate B5 var det såklart bussgate till Oslo-planet, och där fick jag naturligtvis heller ingen bil eller någon annan förmån (ingen prio-boarding etc.).Från att ha varit omhändertagen på ett ypperligt sätt hela vägen till FRA, försvann alla mina F-fördelar efter att jag flugit C intra-EU mellan MUC och FRA, och gjorde att resan slutade på ett lite tråkigt sätt. Hade jag betalat runt 80 000 NOK för resan hade jag inte varit nöjd alls.Routingen var lite speciell då jag bokade med EB-poäng (fanns ingen award-plats på direktflyget hem MUC-OSL, så fick ta en extra connection), och jag inser att min situation inte är den vanligaste på betald F, men konsekvensen blev rätt kännbar och situationen kan uppkomma ifall man exempelvis bokar en F-resa sent och direktflyget från MUC hem är fullt.Vad tycker ni andra, är det som det skall vara eller har jag fog för mitt missnöje?Klicka för att utvidga...


Tyvärr gjorde Du en stor omväg till FCL i MUC. För nästa resa kan det vara bra att veta att det går att gå direkt inom icke Schengen-zonen till FCL: Vid ankomst går man bara genom säkerhetskontrollen för connection inom icke-Shengen-området och går till FCL, ringer på dörren (till övervåningen på FCL) och går där igenom en privat passkontroll. För Ditt MUC-FRA flyg är det sedan bara att ta trappan ned till bottenvåningen (och Schengen-zonen). Vad som häde Dig i FRA går nog inte att undvika. Bilservice-administratörerna känner bara igen Ditt ankommande och avgående flyg och ser inte att Du kom till MUC med F.
 
HON-II skrev:Tyvärr gjorde Du en stor omväg till FCL i MUC. För nästa resa kan det vara bra att veta att det går att gå direkt inom icke Schengen-zonen till FCL: Vid ankomst går man bara genom säkerhetskontrollen för connection inom icke-Shengen-området och går till FCL, ringer på dörren (till övervåningen på FCL) och går där igenom en privat passkontroll. För Ditt MUC-FRA flyg är det sedan bara att ta trappan ned till bottenvåningen (och Schengen-zonen). Vad som häde Dig i FRA går nog inte att undvika. Bilservice-administratörerna känner bara igen Ditt ankommande och avgående flyg och ser inte att Du kom till MUC med F.Klicka för att utvidga...


Tack för informationen! Sjukt att de två attendants som mötte oss inte informerade oss om genvägen till FCL och Schengen-området. Min medresenär Agö hade en väldigt kort anslutning till Köpenhamn, och den information han fick var ungefär "Boarding stänger om 15 minuter, det tar 30 minuter att gå. Skynda dig!". Knappast förstaklassmässigt.



Lufthansa - det här gjorde ni inte så bra!
 
Lallarn skrev:Tack för informationen! Sjukt att de två attendants som mötte oss inte informerade oss om genvägen till FCL och Schengen-området. Min medresenärAgöhade en väldigt kort anslutning till Köpenhamn, och den information han fick var ungefär "Boarding stänger om 15 minuter, det tar 30 minuter att gå. Skynda dig!". Knappast förstaklassmässigt.Lufthansa - det här gjorde ni inte så bra!Klicka för att utvidga...
Ja, haha. Blev lite paff.
 
Jag flyger Lfansa A346 till FRA i F-klass men har vidare Lfansa anslutning till ARN som J för det finns ingen F

Kommer jag då in i FCT? Jag har 2t45min layover så jag vill uppleva FCT och hoppas på limo även om jag vet att jag har tillgång till FCL A/B också.

Gästar gärna en

Stort tack!
 
FFlash skrev:Jag flyger Lfansa A346 till FRA i F-klass men har vidare Lfansa anslutning till ARN som J för det finns ingen FKommer jag då in i FCT? Jag har 2t45min layover så jag vill uppleva FCT och hoppas på limo även om jag vet att jag har tillgång till FCL A/B också.Gästar gärna enStort tack!Klicka för att utvidga...
Du kommer in i FCT om din vidareanslutning är med Lufthansa Group Airlines. Är den med exempelvis SAS måste du gå till FCL istället.

Den du gästar måste ha avgång på samma flight som dig.
 
Jag hade bokat en first class award CPH-FRA-GIG i januari 2018 med Miles and More men fick veta genom forum att man bytt ut B 747-8i till B 747-400 utan first class kabin. Inte helt oväntat för de 2 andra gånger jag rest har vi varit ensamma i första klass kabinen dit. Lufthansa var dock mycket vänliga och bokade om oss utan kostnad i pengar eller miles CPH-FRA-Sao Paolo-Rio. Mycket bussigt tycker jag.
 
1 - Vid ankommande, måste anslutningsflyget (LH-gruppen) vara på samma biljett som F-flighten för att komma in i FCL eller FCT?
 
FCL borde du komma in i oavsett, även om nästa ben är med RyanAir eftersom F ska ha ankomstlounge. FCT vet jag inte.
 
Canadien skrev:FCL borde du komma in i oavsett, även om nästa ben är med RyanAir eftersom F ska ha ankomstlounge. FCT vet jag inte.Klicka för att utvidga...


Jag tror i Arrivals Loungen stämmer detta, men jag tror inte FCL kan användas som ren ankomstlounge om man inge åker vidare.
 
Senator skrev:Jag tror i Arrivals Loungen stämmer detta, men jag tror inte FCL kan användas som ren ankomstlounge om man inge åker vidare.Klicka för att utvidga...


Är det skillnad på Arrivals Lounge och FCL, både i plats och utbud?



Enligt villkoren på LH:s hemsida verkar en biljett vidare behövas samma dag för tillträde i FCL vid ankomst.
 
Berrsus skrev:Är det skillnad på Arrivals Lounge och FCL, både i plats och utbud?Enligt villkoren på LH:s hemsida verkar en biljett vidare behövas samma dag för tillträde i FCL vid ankomst.Klicka för att utvidga...
Ja det är skillnad. Arrival loungen stänger runt lunch och har fokus på frukost och dusch. Ligger också utanför säkerhetskontrollsområdet. Mer info finns här: http://www.lufthansa.com/us/en/Welcome-lounge



Vad du kan göra för att komma in i en FCL är att boka en fullt avbokningsbar biljett på en senare avgång som du sen avbokar när du är färdig med loungebesöket. Inget jag kan rekommendera men det är ju fullt möjligt...
 
Jakob Österberg skrev:Ja det är skillnad. Arrival loungen stänger runt lunch och har fokus på frukost och dusch. Ligger också utanför säkerhetskontrollsområdet. Mer info finns här:http://www.lufthansa.com/us/en/Welcome-loungeVad du kan göra för att komma in i en FCL är att boka en fullt avbokningsbar biljett på en senare avgång som du sen avbokar när du är färdig med loungebesöket. Inget jag kan rekommendera men det är ju fullt möjligt...Klicka för att utvidga...


Tack.

Men om den bokningsbara biljetten måste vara på samma bokning som F-flighten så går det inte att boka av den avbokningsbara biljetten då den redan är påbörjad. Eller hur? Om anslutningen får vara på en separat biljett så öppnar det upp för möjligheter.
 
Berrsus skrev:Tack.Men om den bokningsbara biljetten måste vara på samma bokning som F-flighten så går det inte att boka av den avbokningsbara biljetten då den redan är påbörjad. Eller hur? Om anslutningen får vara på en separat biljett så öppnar det upp för möjligheter.Klicka för att utvidga...
Så är det förstås. Å andra sidan brukar det inte kosta något (typ) att lägga till ett extra leg på slutet ändå, vare sig man betalar för biljetten eller bokar en awardresa. Men om anslutningen på den sammanhängande biljetten är nästa dag, och man vill komma in samma dag så blir det förstås krångligt.
 
Back
Top