Senaste nytt

Los Angeles till San Francisco eller tvärtom - julen 18/19

Vi har bokat flyg till Los Angeles nästa sommar för 8 nätter att fördela på diverse utflykter. Efter att ha läst denna tråd blir planen LAX-LAS, LAS-SFO och sedan bil i riktning från San Fransisco till Los Angeles med övernattning någonstans efter vägen. Är det någon som har tips på trevliga ställen för lunch respektive middag utmed sträckan?

Edit: Inte bara trevliga utan bra också :)

Last edited:
Vi har bokat flyg till Los Angeles nästa sommar för 8 nätter att fördela på diverse utflykter. Efter att ha läst denna tråd blir planen LAX-LAS, LAS-SFO och sedan bil i riktning från San Fransisco till Los Angeles med övernattning någonstans efter vägen. Är det någon som har tips på trevliga ställen för lunch respektive middag utmed sträckan?

Edit: Inte bara trevliga utan bra också :)
Alvarado Street Brewery i Monterey har riktigt bra mat (pubmat, ej fine dining), sen råkar det vara mitt favoritbryggeri i USA också så ölen är också av världsklass.
Big Sur River Inn är värt att stanna på, köp en glass eller något annat och sätt er i bäcken på några av stolarna som finns placerade där och ät glassen.
Locals i Monterey-bukten brukar snacka om att stanna vid Moss Landing och äta på någon av de mexikanska restaurangerna där, dock inget jag själv testat så vet inte hur bra det är.

Alvarado Street Brewery i Monterey har riktigt bra mat (pubmat, ej fine dining), sen råkar det vara mitt favoritbryggeri i USA också så ölen är också av världsklass.
Big Sur River Inn är värt att stanna på, köp en glass eller något annat och sätt er i bäcken på några av stolarna som finns placerade där och ät glassen.
Locals i Monterey-bukten brukar snacka om att stanna vid Moss Landing och äta på någon av de mexikanska restaurangerna där, dock inget jag själv testat så vet inte hur bra det är.
Låter perfekt, hade kikat på Monterey som ett mål för lunch efter vi lämnat San Fransisco.

Låter perfekt, hade kikat på Monterey som ett mål för lunch efter vi lämnat San Fransisco.
Nu förespråkar jag inte att köra bil och dricka alkohol, men smaka på en öl ska man definitivt göra. Om ni är två förare tar du självklart på dig uppdraget att köra till Monterey och lämnar sedan över det till andra föraren efter lunch ;)

Nu förespråkar jag inte att köra bil och dricka alkohol, men smaka på en öl ska man definitivt göra. Om ni är två förare tar du självklart på dig uppdraget att köra till Monterey och lämnar sedan över det till andra föraren efter lunch ;)
Bra tänkt där, annars har jag en option på flickan som sitter i baksätet, 17 år och håller på med övningskörning. Det vore väl något att berätta i skolan, övningskört på Highway One i Kalifornien.

Bra tänkt där, annars har jag en option på flickan som sitter i baksätet, 17 år och håller på med övningskörning. Det vore väl något att berätta i skolan, övningskört på Highway One i Kalifornien.
Ajabaja Per,
Lärde du dig inte på handledarkursen att du inte får vara alkoholpåverkad vid övningskörning ;)

Osäker om du skämtar eller inte, men gör inte detta. Det krävs tillstånd för att övningsköra där borta också och det är inte direkt överförbart från det svenska tillståndet.

Instämmer i det mesta som har skrivits, kompletterar med några egna erfarenheter.

Att köra hela Highway 1 tar tid, räkna med 12-14 timmar. Rekommenderar som många andra en övernattning. Väljer du bort Highway 1 Men ändå vill köra så tar Interstate 5 runt 6 timmar San Fransisco till LA. Kör inte för fort, det finns poliser på de mest konstiga ställen som väntar på fortkörare.

Personligen tycker jag att man kan skippa HW1 sträckan LA - Ventura för att istället ta 101:an som är snabbare utan att du missar saker efter kusten.

Stopp på vägen, Monterrey givetvis, överväg akvariumet som är jättebra. Santa Barbara är sömnigt men trevligt, pasta med bay shrimps ute på piren är alltid är lika gott. Vingårdarna i Santa Ynez dalen är också trevliga att besöka om det är lämpligt att involvera alkohol. Nära vingårdarna har du också möjlighet att besöka Firestone Walker bryggeriet. Den gigantiska outletten i Camarillo är väl inte lika gynnsam nu när dollarn är dyr men visst går det att fynda där fortfarande.

Personligen tycker jag att Solvang är väldigt överskattat men jag förstår att det är intressant för en amerikan som kanske har sett "historiska" byggnader på samma sätt som många svenskar har gjort.

Hoppa Las Vegas och Grand Canyon om du har åtta dagar och tänker köra. Kör du bil tar det igen mycket tid, Los Angeles till Las Vegas tar bortåt sex timmar att köra och Mojaveöknen är inte så intressant. Och det är lätt att fylla till exempel fyra dagar vardera i San Fransisco respektive Los Angeles.

Toppen