Senaste nytt

Longhaul Plus (eller Premium) - vad är fel med konceptet?

intuition

Medlem
Jag reser normalt ogärna med något annat är Busines på longhaul, men har gjort ett par flygningar i plus nu för att hålla nere kostnaden när jag reser med dottern.
Så jag har säkert för höga förväntningar på något som ändå kallas "plus" eller economy premium, men ett par saker verker ändå helt fel i konceptet och/eller genomförandet.

Dryck
Det heter "Drycker och snacks under flygningen" men det gäller att beställa allt man vill ha när nötterna kommer, eftersom det är enda gången på hela flygningen det går att få dricka. Så då ska man alltså beställa och förvara fördrink till nötterna, måltidsdryck till huvudrätten, avec osv. Allt kommer i ringliga plastglas.

Efter ca 30 minuter kommer en skräpinsamlingstur, då får man passa sig så man inte lämnar in något platsglas man seanre behöver.

Mat
Sedan går det ytterligare ca 30 minuter och maten kommer. Det kallas en "Trerätters meny" och det är det väl, fast inte direkt imponerande. Tex en skiva påläggsskinka som förrätt och en en och samma kaka på alla avgångar, en gelatin-grej som nog ska likna en pannacotta. Huvudrätten i sig är OK tänker jag, inte för att det är något premium över det men OK i smak och volym.

Här noterar jag något som definitivt är fel i konceptet - på brickan finns ett SAS signatur glas i materialet glas. Det används dock inte, eftersom måltidsdrickan som man tvingades beställa en timme tidigare är i platsglaset. Eller är tanken att det är lite premium att få lov att hälla över sitt varma vin från plastet till signatur-glaset?

Som sagt, jag har kanske för höga förväntningar, men där är inget direkt premium i servicen.

Tänk så annorlunda man kan uppleva det :) Jag har flugit en hel del i Plus till Nordamerika de senaste åren och tycker det är en bra produkt.

Jag håller absolut med dig om att det där med att balansera tre drycker direkt är något som borde ändras, och jag har heller ej aldrig förstått vad glaset på brickan riktigt är till för.

Men att drycker går att beställa endast i början har jag inte upplevt, personalen brukar komma runt med vatten och det går att beställa genom att plinga eller gå back till personalen (fast de kommer inte runt med fler dryckesvagnar). Maten tycker jag ofta är riktigt god och ett plus i serveringen.

Det där med "all dricka på samma gång" är det stora minuset med plus. När man införde plus så var det inte så, då fick man dricka till nötterna, och sedan när maten delades ut så kom man med dryckesvagnen direkt bakom matvagnen för en andra runda. Det kunde man gott ha fortsatt med, speciellt med tanke på hur få rader plus det är i A350/A321.

Efter matserveringen är det inga problem att få något mer serverat om man så önskar.

Jag reser normalt ogärna med något annat är Busines på longhaul, men har gjort ett par flygningar i plus nu för att hålla nere kostnaden när jag reser med dottern.
Så jag har säkert för höga förväntningar på något som ändå kallas "plus" eller economy premium, men ett par saker verker ändå helt fel i konceptet och/eller genomförandet.

Dryck
Det heter "Drycker och snacks under flygningen" men det gäller att beställa allt man vill ha när nötterna kommer, eftersom det är enda gången på hela flygningen det går att få dricka. Så då ska man alltså beställa och förvara fördrink till nötterna, måltidsdryck till huvudrätten, avec osv. Allt kommer i ringliga plastglas.

Efter ca 30 minuter kommer en skräpinsamlingstur, då får man passa sig så man inte lämnar in något platsglas man seanre behöver.

Mat
Sedan går det ytterligare ca 30 minuter och maten kommer. Det kallas en "Trerätters meny" och det är det väl, fast inte direkt imponerande. Tex en skiva påläggsskinka som förrätt och en en och samma kaka på alla avgångar, en gelatin-grej som nog ska likna en pannacotta. Huvudrätten i sig är OK tänker jag, inte för att det är något premium över det men OK i smak och volym.

Här noterar jag något som definitivt är fel i konceptet - på brickan finns ett SAS signatur glas i materialet glas. Det används dock inte, eftersom måltidsdrickan som man tvingades beställa en timme tidigare är i platsglaset. Eller är tanken att det är lite premium att få lov att hälla över sitt varma vin från plastet till signatur-glaset?

Som sagt, jag har kanske för höga förväntningar, men där är inget direkt premium i servicen.
Tycker inte du har för höga förväntningar, håller med dig.

Blir väldigt trångt på bordet när man ska beställa in all dricka på samma gång. Besättningen var vänliga nog att komma med mer is till min Baileys när den hade smält två timmar in i flygningen, men de drog en rejäl suck när jag bad om en till öl lite senare in i flygningen efter måltidsserveringen. På snaskfronten är det också ganska otydligt vad som ingår och inte ingår. Enligt menyn på skärmarna är det bara nötter och gummibjörnar som man får beställa gratis, resten kostar pengar.

IMG_0504.jpeg

Få mer dryck har aldrig varit något problem för mig. Senast bad jag om att få en kall öl till maten när de körde dryckes serveringen, mycket riktigt hade de med sig en kall öl till mig, och den passar utmärkt i glas glaset. Vid kaffeservering har jag bett om avec, de brukar knorra lite men komma med den efter några minuter.

Självklart beror allt detta på personalen, om de väljer att vara lite serviceminded eller inte.

Beställa mer dryck senare brukar jag göra efter toabesök när man ändå är uppe och går, eller så får man plinga.

Det tråkigaste med maten för egen del har varit kyckling till förrätt med någon sallad, och sen kyckling i varmrätten. Lite komiskt att det dessutom varit mer kyckling i förrätten båda gångerna i år (från USA). Det är absolut ingen superhög standard, men ändå snäppet ovan ekonomi vilket är vad jag förväntar mig.

Den stora fördelen med plus är ändå sätet som har många ggr bättre än i ekonomi, även om jag personligen föredrar nödutgång eller första raden i ekonomi pga utrymmet.

Tror nog du har lite för stora förväntningar på mat och dryck vilket de omotiverat säljer in som trerätters osv. Med säte och skärm, lounge (tas väl nu bort iof), fast track, prioboarding, mer bagage, ändringsbart och mer poäng tycker jag det kan vara väldigt prisvärt om det finns billigare ”Smart”. ”Problemet”, eller vad som gör det mindre prisvärt, är också att man med status får det mesta förutom i princip säte, nötter och poäng. På samma sätt kan det vara totalt vansinne när det ligger lika med, knappt märkbar skillnad mot business.

Självklart beror allt detta på personalen, om de väljer att vara lite serviceminded eller inte.
Så trist att personalen "knorrar" när man önskar mer.
Den ojämna nivån hos CC har varit och är fortsatt ngt SAS borde jobba med. Haft både min bästa och min sämsta upplevelse ombord hos SAS. Man vet aldrig om man får ett trevligt bemötande eller ett ”ska du ha ytterligare en GT….”

Toppen