Jmf Norge/Sverige.
Sverige har 40 flygplatser för kommersiell trafik. Det finns 12 flygplatser som har färre passagerare än Gällivare (=30% =12/40). Gällivare (2011) har 42.195 passagerare.
Norge har 52 flygplatser för kommersiell trafik. 18 av dem har färre passagerare än Gällivare (=35% =18/52).
Varför har norrmännen råd att hålla fler mindre flygplatser öppna än Sverige?
Ren krass ekonomi.
- Det är 113 km mellan Gällivare flygplats och Kiruna flygplats, tar 1h37min att köra. Det ger 68.215 timmars extra transport för alla passagerare (och då räknar jag med att man parkerar bilen på Kiruna flygplats, inte att man blir skjutsad) = nästan 8 års oavbrutet körande per år. Eller 4.768.035 km = 120 varv runt jorden. Bränslekostnad, väldigt lågt räknat 10 kr/mil ger nästan 5 miljoner kronor. Med normala driftkostnader för bil snarare 20 miljoner kronor. Och då är inte tidsförlusten inberäknad, tid som man skulle kunnat ägna åt familj eller arbete istället för att sitta i bil. Eller förlust av turister, företag som är beroende av turister, flygmöjligheter etc.
- Kostnad för att driva Gällivare flygplats är mellan 1,2 milj och 2,1 milj (har inte hittat exakta driftkostnader).
Anförskaffande av förlängd landningsbana 140 milj, avskrives på 40 år? ger 3,5 milj/år. Fortfarande billigare än att låta folk åka till Kiruna.
Varför lägga ned Gällivare flygplats? Det är ju inte pengarna det hänger på i realiteten.