Senaste nytt

Lite SAS Eurobonus och Amex Elite frågor

micke99

Medlem
Har ett Platinum idag men tänkt byta eller köra dubbla kort (första året iaf) så har några frågor. Så här tänkte jag upplägget;

Jag bjuder in min fru till Elite och skaffar extra kort till mig. Hon får då 18000 SAS poäng. Startar en point share grupp med mig min fru och min mor. då kommer alla poäng in dit väl?

Jag får mina MR poäng och har ej bestämt om jag skall växla dem till mitt SAS eller ej.
Min mor har en del coop poäng hon vill föra över till SAS och sen till våra point share.

Min mor vill ha ett premium så min fru i sin tur bjuder in henne och får värvnings bonus och min mor får sina poäng när hon handlat för 15,000.

Tänkte byta fiber till A3 då de är billigare där jag bor än vad jag spenderar idag. så får en 15,000 där.

Alla dessa poäng som vi (jag, min fru, min mor) kommer de att hamna i point share gruppen eller kommer man kunna överföra dem till den?

Vi skall spendera minst 150.000 på ett år så vi får en 2-4-1 att nyttja i min frus namn. Skall jag då starta point share gruppen i hennes namn så hon är "ägare" eller vad de nu heter?

Vi kommer flyga något med SAS näst kommande år så de kommer ge lite poäng samt börja handla på coop så de ger sitt lilla bidrag. och som jag tänker får vi ihop 100.000 lätt på ett år då. såvida de inte är något jag glömt?

Vi handlar i prinsip bara i affärer som tar amex så känns inte lönsamt att skaffa SAS MC då de bara blir små pengar på det kortet.

Massa frågor ;) Hoppas någon kan svara och ge något tips så jag inte gör något dumt.
 

Tonton

Medlem
Alla dessa poäng som vi (jag, min fru, min mor) kommer de att hamna i point share gruppen eller kommer man kunna överföra dem till den?

Yes - starta en point share-grupp så kommer alla gamla och nya poäng in i denna.

Vi skall spendera minst 150.000 på ett år så vi får en 2-4-1 att nyttja i min frus namn. Skall jag då starta point share gruppen i hennes namn så hon är "ägare" eller vad de nu heter?

Spelar egentligen ingen roll vem det är som startar gruppen - det går att ställa in vem i gruppens som får spendera poängen (Tror alternativen är "ägaren" eller "alla").
 

micke99

Medlem
Yes - starta en point share-grupp så kommer alla gamla och nya poäng in i denna.



Spelar egentligen ingen roll vem det är som startar gruppen - det går att ställa in vem i gruppens som får spendera poängen (Tror alternativen är "ägaren" eller "alla").

OK men den som har fått 2-4-1 vouchern (min fru) måste få lov att specdera poängen och hon måste boka det, Jag kan inte andvända hennes voucher att boka om jag förstår rätt?
 

ekf

Medlem
OK men den som har fått 2-4-1 vouchern (min fru) måste få lov att specdera poängen och hon måste boka det, Jag kan inte andvända hennes voucher att boka om jag förstår rätt?
Korrekt. Ett annat alternativ är att du står för Elite-kortet också, och hon har ett extrakort till det... då får du alla poäng och vouchers direkt och slipper knöla med poängpooling...
 

Tonton

Medlem
OK men den som har fått 2-4-1 vouchern (min fru) måste få lov att specdera poängen och hon måste boka det, Jag kan inte andvända hennes voucher att boka om jag förstår rätt?

Någon får rätta mig om jag har fel - men nej, det stämmer det du säger. Även om ni delar poäng så är fortfarande vouchern personlig. Med andra ord så måste hon göra bokningen. Hon skulle däremot i teorin kunna boka dig och din mor på en resa. Men det är fortfarande hon som måste göra bokningen*

*ja, eller du, under förutsättning att hon ger dig sin säkerhetskod
 

Taggen

Medlem
Vi handlar i prinsip bara i affärer som tar amex så känns inte lönsamt att skaffa SAS MC då de bara blir små pengar på det kortet.
Tänk på att om ni ser att din fru får in mer poäng än ni tänkt så finns det ett ytterligare värde med SAS MC Premium och det är att boka business class till ekonomipris (poäng alltså). Naturligtvis förutsatt att hon drar ni drar in 200 000 poäng på Elitekortet men det kan ni iofs. vänta med tills ni ser hur många poäng ni drar in. Säg till din mor att spendera 150 000 också så ni får en voucher till. Man kan applicera två vouchers på en bokning. Kan vara bra om man är sugen på first men inte har så många poäng.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Thornado

Medlem
Man kan applicera två vouchers på en bokning. Kan vara bra om man är sugen på first men inte har så många poäng.

Nej, det kan man väl ändå inte...? Åtminstone inte om du menar att applicera två vouchers och därmed bara betala 25% av poängpriset, då går det inte, men om man vill boka en resa för fler än två personer så kan man ju förstås använda fler vouchers för att allas poängpris ska hamna på 50%.
 

micke99

Medlem
Kanske dum fråga men de här 20000 bas poängen som då ger silver status kan man andvända de på samma sätt som extra poäng att boka resor med?
 
Toppen