Det är helt vansinnigt att anställa piloter via bemanningsföretag. Det är vansinnigt över huvud taget att använda bemanningsföretag.
Jag håller inte alls med dig.... Det är möjligtvis vansinnigt att ta anställning i ett bemanningsföretag!! Men det står ju var och en fritt att välja om man accepterar detta eller inte.
Att svenska företag gillar att anlita bemanningsföretag i allt större utsträckning kan vi tacka LAS för. Ganska många företag har inte råd/lust att binda upp verksamheten i ett mycket oflexibelt och riskabelt personalåtagande.
De som är anställda via bemanningsbolag kommer alltid att förbli ett B lag och aldrig känna samma samhörighet med bolaget de arbetar för
Var ifrån har du fått att all externt anlitad personal ALLTID kommer att förbli ett B lag? När så är fallet är ju det i så fall ett stort misslyckande från både deras arbetsgivares och uppdraggivares sida. Sådana företag känns ju inte direkt som företag man vill vara anställd vid.
Detta kommer även att leda till konflikter till samarbetet i cockpit mellan piloter. Det handlar således om flygsäkerhet.
Finns det någon som helst grund för påståendet? Själv förutsätter jag att alla piloter är professionella nog att inte låta mindre attraktiva anställningsvillkor äventyra deras egen eller någon annans säkerhet. Flygsäkerheten regleras ganska hårt och vad jag vet har inget säkerhetsorgan förbjudit flygbolag att använda sig av bemanningsföretag. Inte heller har väl någon incident kunnat tillskrivas anställningar via bemanningsföretag?
SAS, Lufthansa m.fl. torde med det resonnemanget också ha liknande bekymmer då även de har anställda i olika bolag på diverse olika avtal och lönevillkor. Vad jag vet har inte någon flygincident heller kunnat tillskrivas olika anställningsvillkor.
Däremot kan man såklart tycka att det är omoraliskt av flygbolagen att anställa personal via bemanningsföretag för att hålla nere sina kostnader och öka sina möjligheter att snabbt kunna anpassa personalbehovet efter verksamheten. Men det är ju en politisk fråga för framförallt lagstiftarna och fackförbunden och inte något som direkt rör flygsäkerhet.