Lämna airside vid transfer

sweflyer

New member
Vid lång transfer har jag ibland gått ut från terminalen (testat på LHR, ZRH etc) för att göra något ärende eller ibland kanske bara gå en promenad utomhus. Har nu noterat att det är skyltat lite olika om vad som gäller beroende på flygplats. På CPH verkar det vara strängt förbjudet att göra det, men på exempelvis GOT verkar det gå bra. Vad är era erfarenheter?

"Strengt forbudt" i Köpenhamn

cph-skylt-jpg.43185

Står hur man gör "återinträde" i Göteborg

got-skylt-jpg.43186

Det är inte förbjudet på CPH. Vad som är förbjudet är förstås att försöka forcera den automatiska slussen från "fel" håll. Har sett en mindre begåvad typ försöka göra det i panik en gång, slutade inte bra.

Det är väl normalt inte något problem bara man går tillbaka rätt väg via säkerhetskontrollen.

Det som är förbjudet är ju att gå bakvägen tillbaka genom utgången.

Det är ju lite onödigt hårt skrivet på den danska skylten. Den svenska skylten är betydligt tydligare (tycker jag)

Däremot funderar jag på varför orden "Avgångshallen" och "Säkerhetskontroll" är skrivna med versaler...

AABack2ARN skrev:Det är ju lite onödigt hårt skrivet på den danska skylten. Den svenska skylten är betydligt tydligare (tycker jag)Däremot funderar jag på varför orden "Avgångshallen" och "Säkerhetskontroll" är skrivna med versaler...Klicka för att utvidga...
Jag tycker också den svenska bättre förklarar vad som egentligen borde vara fallet; det vill säga "går du ut måste du gå igenom säkerhetskontrollen igen". Om den danska skylten handlar om att inte forcera säkerhetsspärren kunde man kanske formulerat den annorlunda

sweflyer skrev:Jag tycker också den svenska bättre förklarar vad som egentligen borde vara fallet; det vill säga "går du ut måste du gå igenom säkerhetskontrollen igen". Om den danska skylten handlar om att inte forcera säkerhetsspärren kunde man kanske formulerat den annorlundaKlicka för att utvidga...
Tycker nog att ordet "herfra" är väldigt tydligt. Motsatsvis: du får absolut gå tillbaka till transferområdet på alla andra tänkbara sätt än "herfra". Eller vad säger någon av våra danskar? @Christian R ?

AABack2ARN skrev:Det är ju lite onödigt hårt skrivet på den danska skylten. Den svenska skylten är betydligt tydligare (tycker jag)Däremot funderar jag på varför orden "Avgångshallen" och "Säkerhetskontroll" är skrivna med versaler...Klicka för att utvidga...

Skrivet av en tysk som tror att substantiv stavas med stor bokstav även på svenska?

Vid närmare granskning måste bilderna vara tagna på olika ställen (och olika flygplatser). CPH-bilden måste vara tagen EFTER att man passerat de automatiska dörrarna medan GOT-bilen INNAN man passerar dörrarna. Eller?

AABack2ARN skrev:Vid närmare granskning måste bilderna vara tagna på olika ställen (och olika flygplatser). CPH-bilden måste vara tagen EFTER att man passerat de automatiska dörrarna medan GOT-bilen INNAN man passerar dörrarna. Eller?Klicka för att utvidga...

Vill minnas att det faktiskt står en sån skylt både före och efter den automatiska dörren på cph.

AABack2ARN skrev:Vid närmare granskning måste bilderna vara tagna på olika ställen (och olika flygplatser). CPH-bilden måste vara tagen EFTER att man passerat de automatiska dörrarna medan GOT-bilen INNAN man passerar dörrarna. Eller?Klicka för att utvidga...
På Kastrup finns det faktiskt en skylt alldeles före du går in i slussarna (=du kan fortfarande vända om och gå uppför trappan igen) och en skylt i själva slussen (=nu ska du absolut inte vända om). Så den första skylten kan anses vara malplacé.

Korrekt om GOT-skylten.

I Panama City, PTY, var jag modig nog att försöka mig på att övertyga passkontrollanten att jag borde få komma in i landet i en timme innan min flight till HAV, så att jag kunde få tillgång till Priority Pass loungen som låg utanför säkerhetskontrollen. Mannen som skulle kolla min lapp jag fyllt i för att komma in i landet var ytterst skeptisk, och lät mig "bara" vara i landet i en halvtimme... Det upprepade han minst två gånger. Iväg till loungen kom jag i alla fall! Väl när jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så var det ju givetvis ingen som brydde sig.

På vägen tillbaka från HAV var jag i transfer och ville givetvis spendera tiden i loungen utanför säkerhetskontrollen. Denna gång var det inga problem alls.

Tobias V B skrev:I Panama City, PTY, var jag modig nog att försöka mig på att övertyga passkontrollanten att jag borde få komma in i landet i en timme innan min flight till HAV, så att jag kunde få tillgång till Priority Pass loungen som låg utanför säkerhetskontrollen. Mannen som skulle kolla min lapp jag fyllt i för att komma in i landet var ytterst skeptisk, och lät mig "bara" vara i landet i en halvtimme... Det upprepade han minst två gånger. Iväg till loungen kom jag i alla fall! Väl när jag skulle gå igenom säkerhetskontrollen så var det ju givetvis ingen som brydde sig.På vägen tillbaka från HAV var jag i transfer och ville givetvis spendera tiden i loungen utanför säkerhetskontrollen. Denna gång var det inga problem alls.Klicka för att utvidga...
OT:

Var du även i Copas lounge? I så fall, var det stor skillnad på dessa två?

olo skrev:OT:Var du även i Copas lounge? I så fall, var det stor skillnad på dessa två?Klicka för att utvidga...
Jag besökte tyvärr inte Copas lounge. Tocumen Royal Lounge erbjöd inte så mycket mer än ett lite lugnare område + wifi. Inte värt besväret att fylla i både en blankett för att komma in i Panama plus deklarera vad du tar in i landet om du har tillgång till Copa-loungen. Men jag fick stämplar i passet i alla fall!

Back