Senaste nytt

Läget i Stockholm under Coronasommaren

HCas

Medlem
Jag har inte varit i Sverige sedan i julas, men nästa vecka måste jag hem för att fixa en del både privata och jobbrelaterade angelägenheter. Inser dock nu att jag har dålig koll på läget i Stockholm så undrar om någon kan tänka sig att ge mig en snabb uppdatering om vissa saker:

1) Masker - jag vet att FHM inte rekommenderar ansiktsmasker men hur ser det ut med maskanvändning i praktiken? Förekommer det att butiker/restauranger har egna krav på mask? Behöver man vara beredd att dra på sig en om man är ute på stan?

2) Butiker/restauranger - kan man räkna med att det mesta är öppet mer eller mindre som vanligt, eller ligger stora delar av all närings- och serviceverksamhet fortfarande nere?

3) För de krogar som är öppna, gäller det fortfarande att det är enbart bordsservering? Tillämpas det konsekvent överallt, även på haken? Får man sitta i baren om man bara ska in nånstans och ta en öl?

4) Kollektivtrafiken - jag vet att man inte ska resa kollektivt om man inte absolut måste, men om man måste, funkar den ok då eller är det stora neddragningar i trafiken?

Om nån kommer på nåt annat som är bra att ha koll på i Coronastockholm tar jag förstås tacksamt emot tips på det också. :)
 

igelkotten

Medlem
Besokte Stockholm forra veckan. Svar pa dina fragor nedan:

1. Sag inte nagra masker oht.
2. Allt verkade oppet som vanligt, men lite glesare i nattlivet an normalt.
3. Lite till o fran vad galler bordservering. Flera krogar dar man kunde bestalla i baren och vandra omkring med sin ol. Men generellt satt galler bordsservering.
4. Tunnelbanan gick pa relativt vanligt (i jamforelse med nar jag bodde i Sthlm). Buss har jag aldrig akt i Stockholm sa kan inte svara pa det.

Ta med egen alkogel eller liknande. Relativt dalig hygienkoll i Sthlm:s restuaranger o barer i min mening, med restauranger och barer som har salt eller andra "toppings" i oppna skalar, och pekskarmar osv some jag tvivlar rengors mer en an gang per dag. Kandes ofta som att det enda smittbegransande insatsen var att stalla ut handsprit, som inte sallan var tom... Eller pa Jureskogs, dar den verkade ha blandats ut med vatten (vilket inte heller fornekades av personalen nar jag fragade - men det kunde iofs bara ha varit del av personalens generellt tafatta bemotande).
 

palmen

Moderator
1) Skulle gissa på att max 5% i Stockholm bär mask, aldrig sett något tvång någon stans.

2) Det mesta är öppet, lite stängt på centralen dock och öppettider kan skifta en del.

3) Det får inte vara kö i baren, ibland kan du beställa där, andra gånger tas order vid borden. Räkna inte med att kunna sitta vid en bardisk.

4) Vanlig sommartrafik skulle jag säga. Undviker du rusning får du typ alltid egen fyra på tåg/tunnelbana. Några enstaka ggr jag fått någon bredvid på en buss, men ytterst ovanligt om du inte ska till populära ställen som tex stränder eller liknande där många är på sommaren.

Inte så mycket att tänka på mer än sunda förnuftet och undvik rusning. Stockholm är jäkligt dött för att vara sommar. Hornsberg strand och liknande ställen kan dock vara packat soliga dagar.
 

HCas

Medlem
Cool, tack till er både för svaren! Låter - på gott och ont - som att det är rätt chill då. Blir intressant att se.
 

M@GNÜS

Medlem
Ska du röra dig inne i stan är elscooter smidigt och relativt billigt och du slipper eventuell trängsel i kollektivtrafiken. Förutsätter ju dock att det inte regnar.

Mina observationer som boende i innerstan är att 5% maskanvändande nog är i överkant.
Allt är öppet mer eller mindre som vanligt men många affärer stänger ca 1 timme tidigare än normalt.
 

palmen

Moderator
Ska du röra dig inne i stan är elscooter smidigt och relativt billigt och du slipper eventuell trängsel i kollektivtrafiken. Förutsätter ju dock att det inte regnar.

Mina observationer som boende i innerstan är att 5% maskanvändande nog är i överkant.
Allt är öppet mer eller mindre som vanligt men många affärer stänger ca 1 timme tidigare än normalt.
Ute på stan ser man väldigt få som bör mask, men på buss, tåg och tunnelbana är det mer vanligt.
 

J1981

Medlem
3. En ut, en in policy vid "fullt hus". Man måste ha sittplats och får inte stå och dricka. Vissa har designerade sittplatser även i baren.
 
Toppen