Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

Martin Gren

Medlem
Dagens rapport från en liten t&r med bil söderöver över dagen...

Helsingborg-Helsingør:
  • Inget krav på munskydd ombord på färjan, lämnade inte bildäck så vet inte hur det var i övrigt.. men på bildäck såg jag inga munskydd.
Helsingør:
  • Krav på covidbevis, ingen kontroll vid ankomst.
Rødby-Puttgarden, dansk färja:
  • Inget krav på munskydd ombord, men uppskattar att cirka 80% ändå hade ett på sig som överlag användes på seriöst sätt.
Puttgarden/Burg:
  • Krav på covidbevis, ingen kontroll vid ankomst
  • Krav på munskydd hos Calles, såg två som fuskade.. svenskar så klart. Oklart om de senare fick en tillsägelse eller inte.
  • Krav på munskydd hos Bordershop, kontroll och tillsägelse vid ingången, men såg ganska många som både fuskade helt och de som drog ner det över hakan så fort ”security” inte såg.
Puttgarden-Rødby, tysk färja:
  • Krav på munskydd ombord, såg alla möjliga varianter på hur man kan bära ett munskydd felaktigt.
Rødby:
  • Krav på covidbevis, vid ankomst var det fullt med personal från tullen, polisen och försvaret som scannade av ankommande visuellt. Ingen kontroll.
Helsingør-Helsingborg:
  • Inget krav på munskydd ombord, lämnade återigen inte bildäck och där syntes inte skymten av några munskydd den här överfarten heller.
Helsingborg:
  • Inget krav på covidbevis för svenskar mfl, ingen kontroll och såg inte skymten av vare sig polisen eller tullen.
Tack för bra rapport. Gör samma resa i veckan som kommer så får se om det är liknande scenario då
 
  • Gilla
Reactions: ekf

ulagun

Medlem
Nyss hemkommen efter en långhelg i Aten, Grekland.

Krav på test vid inresa (med flyg)
- Inte för fullvaccinerade i skrivande stund. Krav på att fylla i ”passenger locator form (PLF)”.
Restauranger - Öppna (som vanligt?).
Barer - öppna (som vanligt?). Då vi är gamla och trötta var vi aldrig ute senare än midnatt. :oops:
Krav på ansiktsmask - Ute nej, inomhus ja, efterföljs till nästan 100% (min erfarenhet). På restaurang gällde mask på så fort man lämnade bordet.
Krav på att visa upp covidpass på restauranger, museum mm - Ja, om du vill sitta vid bord inne på restaurang, ej om du sitter på uteservering.
Besökte 2 museer och på det ena (War museum) krävdes vaccin-pass samt att tempen kollades. På Acropolis museum krävdes Covid-pass.

Stort Tack för PLF infon
Konstigt inget om detta vare sig från SAS eller hotell bokade via Hotel.com.
Kunde förstört hela resan.
Läst på hur fylla i formuläret bl.a uppge hotell. Vi har bokat fyra första nätterna och sista två. Däremellan reser vi runt med hyrbil.under två veckor och bokar efter hand.
Följdfråga räcker det med uppge det hotell vi bokat första nätterna, eller måste vi boka och uppge samtliga övernattningar?
 

igelkotten

Medlem
Stort Tack för PLF infon
Konstigt inget om detta vare sig från SAS eller hotell bokade via Hotel.com.
Kunde förstört hela resan.
Läst på hur fylla i formuläret bl.a uppge hotell. Vi har bokat fyra första nätterna och sista två. Däremellan reser vi runt med hyrbil.under två veckor och bokar efter hand.
Följdfråga räcker det med uppge det hotell vi bokat första nätterna, eller måste vi boka och uppge samtliga övernattningar?

Jodå, det nämns på SAS Travel Ready Center. SAS | Entry requirements for your trip

När jag reste dit i somras uppgav jag enbart första hotellet.
 

NyfikenGrau

Medlem
Stort Tack för PLF infon
Konstigt inget om detta vare sig från SAS eller hotell bokade via Hotel.com.
Kunde förstört hela resan.
Läst på hur fylla i formuläret bl.a uppge hotell. Vi har bokat fyra första nätterna och sista två. Däremellan reser vi runt med hyrbil.under två veckor och bokar efter hand.
Följdfråga räcker det med uppge det hotell vi bokat första nätterna, eller måste vi boka och uppge samtliga övernattningar?


Det går bara att ange ett övernattningsställe i PLF så jag har utgått från att det är första stället som gäller och har fått detta bekräftat av andra som redan har rest. Det är ju också så det brukar vara när man fyller i diverse arrival cards i olika länder.
 

Patarei

Medlem
Besökte Wien och Bratislava förra veckan. Covid-EU-pass kollades av militär (!) vid varje gräns-passage, dock ej scanning av Q.R kod utan bara visuell inspektion. Vid tågresan Wien-Bratislava inspekterades det vid avstigning i Bratislava. Vid hemresa tog jag flygbuss från Bratislava centrum till Wien flygplats, vid gränsen fick alla stiga av och en Österrikisk beväpnad soldat kollade allas intyg. Allt funkade fint: det gick lugnt och sansat till men detta var lite högre seriositets-nivå än vad jag hade räknat med, jämfört med andra gränsövergångar i Europa som rapporterats här.

Besökte även jag Wien och Bratislava för ett par veckor sedan, och tog också tåget från Wien till Bratislava.

Gjorde mig beredd på att få visa både pass, vaccinationsbevis samt deklarationen jag fyllt i online, men inget av detta skedde vid gränsen Österrike-Slovakien.

Däremot på tillbakavägen, så kom det på ett gäng som var poliser eller militärer och kontrollerade pass på alla som var lite mörkare i hyn. Fanns inte många, men jag var en av dom :D

Vaccinationspass var dom dock inte intresserade av.
 

Patarei

Medlem
Sitter nu i Skopje på väg hem via Wien.

Misslyckades med att checka in ditresan i både mobil samt i självincheckningen, så jag fick ställa mig i den väldigt långa kö som bildats till incheckningen.

Väl framme så var det också lite problem eftersom Nordmakedonien just precis ändrat sina inreseregler.
Tjejen i disken fick ringa efter någon som kunde hjälpa till.
Efter en stund så var jag incheckad och klar, efter att ha fått svara på några frågor samt visat mitt vaccinationsbevis.

I Skopje fick jag visa pass, vaccinationsbevis samt svara på varför jag var där.

På alla restauranger måste vaccinationsbevis visas samt munskydd är obligatoriskt inomhus.

Däremot frågade inget av hotellen efter vaccinationsbevis.
 

Palazzi

Medlem
Kan nämna att Italien idag skickat vidare ett förslag om obligatorisk vaccinering, för att söka Europeiska läkemedelsverkets godkännande. Detta sker för att försöka nå målet om 80% vaccinerade (minst en dos), över 12 års ålder, fram tills septembers slut.

Det diskuteras också, på italiensk tv, om de kommer strama åt resereglerna under delar av hösten (vid beräknad fjärde våg). Detta då det ändå är lågsäsong för den så viktiga turismen (mellan sommarsäsong och skidsäsong, och inte heller vandring är stort i Okt/Nov). Detta skulle man isf göra för att man beräknar att inte klara sista September för vaccinationsmålet, och vill ha Okt/Nov som "buffert" för att hinna rädda jul och vintersäsongen. Detta är såklart bara gissningar från media, och enskilda experter.
 

Hachans

Medlem
Kan nämna att Italien idag skickat vidare ett förslag om obligatorisk vaccinering, för att söka Europeiska läkemedelsverkets godkännande. Detta sker för att försöka nå målet om 80% vaccinerade (minst en dos), över 12 års ålder, fram tills septembers slut.

Det diskuteras också, på italiensk tv, om de kommer strama åt resereglerna under delar av hösten (vid beräknad fjärde våg). Detta då det ändå är lågsäsong för den så viktiga turismen (mellan sommarsäsong och skidsäsong, och inte heller vandring är stort i Okt/Nov). Detta skulle man isf göra för att man beräknar att inte klara sista September för vaccinationsmålet, och vill ha Okt/Nov som "buffert" för att hinna rädda jul och vintersäsongen. Detta är såklart bara gissningar från media, och enskilda experter.

Strama upp på vilket sätt?

Det må inte vara turistsäsong men det är fortfarande högsäsong för tex fackmässor och sånt.
 
Toppen