Kvinna öppnade dörr på SAS-flyg – 161 passagerare strandade

  • Thread starter Thread starter Karlssonskan
  • Start date Start date
Glenn E skrev:Funderar på att skriva på Gretas Instagram att jag gillar att flyga förstaklass och tycker att Trump är okvet att många tycker han är kass men det beror på vilka medier man följer i många fall.Klicka för att utvidga...
Låt henne bli myndig först. Trist att ge sig på barn på nätet.
 
Taggen skrev:Ytterst sällan men ibland kan den "Ryska chartermetoden" vara användbar, dvs. besättningar på Ryska charterflyg har knogjärn med sig och tränas i att knocka stökiga passagerare. Tror dock inte detta sker på reguljärflyg utan på Ryska "Jonny med Linne" flighter till Thailand.Klicka för att utvidga...


Du har nog inte flugit tillräckligt för att ha sett vad vad de s.k. affärsresenärer kan ställa till med.
 
Taggen skrev:Fast om terrorist dåd och dyl räknas som extraordinärt så undrar jag om detta ligger under "carrier normal operation"?Klicka för att utvidga...


Jag har också svårt att tolka det som något annat än extraordinärt. Så någon EU261 blir det nog inte tal om.



Men hotell/mat, personal och reparation lär nog kosta ordentligt ändå. Kan bara hoppas att man driver det mot henne. Sådant folk skall aldrig mer få sätta sin fot på ett plan.
 
palmen skrev:Med hennes version lär hon ha suttit på rad 10/25 plats B eller C.Hur är det med att dessa rader räknas som nödutgång? Är ju de facto raden bakom men den används väl vid utrymning?Klicka för att utvidga...


Det är konstigt hur en person som enligt sig själv blir paragrafryttare pga sin funktionsvariant inte förstår att det absolut viktigaste ombord på flygplan är att lyda besättningens order. Det är liksom generalregel 1.
 
palmen skrev:Med hennes version lär hon ha suttit på rad 10/25 plats B eller C.Hur är det med att dessa rader räknas som nödutgång? Är ju de facto raden bakom men den används väl vid utrymning?Klicka för att utvidga...
Vet inte hur det är på 321, men jag har fått ”emergency exit briefing” på motsvarande rad med grisen (737-600), så det tyder väl lite på att hon i så fall har fel...
 
ekf skrev:Vet inte hur det är på 321, men jag har fått ”emergency exit briefing” på motsvarande rad med grisen (737-600), så det tyder väl lite på att hon i så fall har fel...Klicka för att utvidga...
Ja de crew jag pratat med säger också samma sak.
 
Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at det skulle komme så langt ud. Vi risikerer nu at gå fra hus og hjem, og at hele det liv, vi har brugt 10 år på at bygge op, forsvinder på et splitsekund.



Hon kanske skulle ha tänkt på det innan hon öppnade dörren och utlöste nödanordningen. För SAS måste detta ha kostat miljontalskronor men dels reperation, dels boende och mat till 160 pers, övertidsersättningen och störningar i schemat för flygplanet. Helt rätt av SAS att kräva tillbaka allt.
 
Ricci skrev:Vad glad jag blir att läsa att äntligen SAS går ut och kräver än mer verklig ersättning för vad en pax gjort som påverkat så många människor.Klicka för att utvidga...


Jag tror det blir vanligare att företag bedriver civilrättsliga processer mot personer. SL har ju börjat processa mot t.ex. klottrare. Först får de sina böter för skadegörelse, sen kommer SL och stämmer dem på kostnader för klottersanering, vad det stillastående fordonet har kostat dem i uteblivna inkomster osv. Och de lyckas rätt bra. Skulle inte förvåna mig om SJ, SAS m.fl. försöker sig på samma sak.
 
Olav Höse skrev:Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at det skulle komme så langt ud. Vi risikerer nu at gå fra hus og hjem, og at hele det liv, vi har brugt 10 år på at bygge op, forsvinder på et splitsekund.Hon kanske skulle ha tänkt på det innan hon öppnade dörren och utlöste nödanordningen. För SAS måste detta ha kostat miljontalskronor men dels reperation, dels boende och mat till 160 pers, övertidsersättningen och störningar i schemat för flygplanet. Helt rätt av SAS att kräva tillbaka allt.Klicka för att utvidga...
Kommer inte ett sådant här fall sluta med förlikning där de kommer överens om en summa i domstolen? Men det är bra att SAS markerar att de inte accepterar sådan här skit.
 
När jag läst den danska artikeln har jag lite större förståelse för henne då hon har Aspergers. Jag har jobbat inom psykvården när jag pluggade till läkare och vissa med liknande diagnos kan gå totalt i baklås om de upplever att en rutin eller regel inte efterlevs. Nu hade hon ju troligen fel angående regeln om nödutgång, men hon trodde att hon hade rätt och det kan räcka för att det skall spåra ur helt och hållet.



I vanliga fall, om det varit bara en stökig passagerare som bråkade hade jag också, som många här, tyckt att ett saftigt skadestånd vore vettigt. Med hennes diagnos i åtanke så har jag dock mer empati för henne. Det kan vara ungefär som att få en panikattack när det går för långt i en sån situation.
 
Airman skrev:När jag läst den danska artikeln har jag lite större förståelse för henne då hon har Aspergers. Jag har jobbat inom psykvården när jag pluggade till läkare och vissa med liknande diagnos kan gå totalt i baklås om de upplever att en rutin eller regel inte efterlevs. Nu hade hon ju troligen fel angående regeln om nödutgång, men hon trodde att hon hade rätt och det kan räcka för att det skall spåra ur helt och hållet.I vanliga fall, om det varit bara en stökig passagerare som bråkade hade jag också, som många här, tyckt att ett saftigt skadestånd vore vettigt. Med hennes diagnos i åtanke så har jag dock mer empati för henne. Det kan vara ungefär som att få en panikattack när det går för långt i en sån situation.Klicka för att utvidga...


Borde en person med det handikappet verkligen sitta vid en nödutgång då? Det finns ju restriktioner om andra saker som gör att du nekas dessa platser. Det känns ju lite svajigt OM det skulle hända något och det behöver utrymmas. Det borde hon meddelat vid boarding tycker jag.
 
Airman skrev:När jag läst den danska artikeln har jag lite större förståelse för henne då hon har Aspergers. Jag har jobbat inom psykvården när jag pluggade till läkare och vissa med liknande diagnos kan gå totalt i baklås om de upplever att en rutin eller regel inte efterlevs.Klicka för att utvidga...
Är det lämpligt att en person med en sådan diagnos flyger?
 
Budgetresenär skrev:Är det lämpligt att en person med en sådan diagnos flyger?Klicka för att utvidga...


Ja. Att dra alla med den diagnosen över en kam är helt fel.



Det finns många nivåer av hur påverkad man är med Aspergers. Vissa är mer friska än andra, samtidigt som vissa är mer sjuka än andra.
 
LPC123 skrev:Borde en person med det handikappet verkligen sitta vid en nödutgång då? Det finns ju restriktioner om andra saker som gör att du nekas dessa platser. Det känns ju lite svajigt OM det skulle hända något och det behöver utrymmas. Det borde hon meddelat vid boarding tycker jag.Klicka för att utvidga...


Nu har jag ju ingen större kännedom om det specifika fallet. Som jag uppfattade det så trodde kvinnan att hon INTE satt vid en nödutgång, utan bara bakom, dvs ok.. Kan mycket väl hända att hon skulle agera exemplariskt om hon satt vid en nödutgång (och visste om det) och vara väl påläst om hur man skulle agera. Svårt att säga utan att känna henne.




Budgetresenär skrev:Är det lämpligt att en person med en sådan diagnos flyger?Klicka för att utvidga...


Det finns ganska stor variation inom spektrumet för dessa diagnoser. För de allra flesta går det nog bra att flyga. Hon hade nog inte räknat med att det skulle bli en sådan situation som blev så urspårad. Kanske har hon flugit 100 gånger tidigare utan problem. Men jag har ingen aning om det.
 
OM personer med grava diagnoser flyger och inte underrättar flygbolaget så är det till ruta 1 dvs ta konsekvenserna av dina gärningar.
 
Back
Top