Senaste nytt

KTH-forskare tror sig ha lösningen för snabbtåg på befintliga spår

Palazzi

Medlem
Den långtgående studien "Gröna Tåget" är en utredning om hur man ska kunna skapa en lösning för tåg som kan operera i 250km/h på befintliga svenska spår avsedda för 200km/h. Genom att göra förändringar hos tåget istället för spåren blir kostnaden för snabba tåg betydligt lägre än hos andra Europeiska länder.

Då Sverige har en skiftande natur och extra väderförändringar är "Gröna Tåget" ett koncept endast framtagen för nordiskt klimat och natur. De tester som utförts under nästan 10år har visat på möjligheten att trafikera spår avsedda för 200km/h i 250km/h medan spår avsedda för 250km/h kan nå nära 300km/h. Nya signalsystem, kraftigare elmatning och lättare banrenovering är det enda som ska behövas.

Trots den möjliga hastighetshöjningen har teknikerna hittills brottats med ett problem: Snabbare hastigheter innebär med vibrationer. Den konventionella lösningen för snabbtåg/höghastighetståg är att göra banorna raka, och underlaget platt. Vissa länder har dessa geologiska förutsättningar redan från början, Sverige har det inte.

Den svenska lösningen har hittills hetat "lutande tågboggier" vilket använts länge av SJ2000. I Schweiz har samma lösning använts, under ungefär samma hastigheter. När Schweiz nu vill höja hastigheten byggs tunnlar och broar för hundratals miljarder - en kostnad Sverige inte kan bära samhällsekonomiskt.

Nu har dock forskare på KTH hittat en lösning för att minska tågets vibrationer med 30-40%. Det betyder att svenska spår kan användas i 250km/h inte bara rent tekniskt, utan även i praktiken. Ingen person villa åka med ett tåg i 250km/h som skakar likt en gruslastare.

Den svenska lösningen är världsunik, och innebär att Sverige i teorin kan skapa sig ett komplett snabbtågsnät för en kostnad som är häpnadsväckande låg.

Införandet av dessa nya tåg är inte stundande, men forskare hoppas att ett första tåg ska kunna trafikeras i samband med att Ostlänken färdigställs 2020-25.

Länk: http://www.jarnvagsnyheter.se/2013/...behÃ¥llen komfort†| Järnvägsnyheter.se[/url
 
Toppen