Kreditgräns nya AMEX??

Delayed skrev:Hur gör du det? Betaltjänst? Kreddy? Eller?Klicka för att utvidga...
UC har en tjänst som man betalar en peng för där man kan följa hela tiden. Har inte prövat den, men en polare som är lite skuldtyngd använder den. För min egen del så står det när ngn tagit en upplysning hos ngt sådant företag och de (enligt lagen) måste skicka ut en kopia till mig, varje gång en score.
 
Delayed skrev:Man ska nog ta deras värdering med en grabbnäve salt då de påstår att runt halva Sveriges befolkning har det bästa kreditbetyget. Sen är det lite märkligt att ett betalkort som Eurocard med "fullkomligt obegränsad", nåja..., kredit inte alls syns.Klicka för att utvidga...


Ja, en "rolig sak att ha-app" med egentligen noll värde.
 
Ska inom kort göra en större betalning med AMEX över min kreditgräns och behöver då betala in så att jag får översaldo. Minns däremot inte hur lång tid det tog sist innan beloppet syntes i amex appen, något som vet?
 
Christopher903 skrev:Ska inom kort göra en större betalning med AMEX över min kreditgräns och behöver då betala in så att jag får översaldo. Minns däremot inte hur lång tid det tog sist innan beloppet syntes i amex appen, något som vet?Klicka för att utvidga...
Har inte svar på frågan men kanske kan vara värt att kolla här först: https://global.americanexpress.com/account-management/check-spending-power



Ofta kan det vara möjligt att handla för mer än sin kreditgräns vill jag minnas.
 
Christopher903 skrev:Ska inom kort göra en större betalning med AMEX över min kreditgräns och behöver då betala in så att jag får översaldo. Minns däremot inte hur lång tid det tog sist innan beloppet syntes i amex appen, något som vet?Klicka för att utvidga...
Vi gjorde en stödinbetalning för ett tag sedan och den syntes i appen efter 2-3dar vill jag minnas
 
Christopher903 skrev:Ska inom kort göra en större betalning med AMEX över min kreditgräns och behöver då betala in så att jag får översaldo. Minns däremot inte hur lång tid det tog sist innan beloppet syntes i amex appen, något som vet?Klicka för att utvidga...


Betalning från SHB kommer in dagen efter är min erfarenhet!
 
När jag lägger min betalorder måndag, så betalas det tisdag, men först på onsdag går det att använda är min erfarenhet. Aldrig går det att använda inbetalning som skett tisdag på tisdagen.



På SAS MC och ordern läggs måndag, betalning sker tisdag så kan inbetalningen användas efter 21.30-ish på tisdagen.
 
Sir Lemon skrev:När jag lägger min betalorder måndag, så betalas det tisdag, men först på onsdag går det att använda är min erfarenhet. Aldrig går det att använda inbetalning som skett tisdag på tisdagen.På SAS MC och ordern läggs måndag, betalning sker tisdag så kan inbetalningen användas efter 21.30-ish på tisdagen.Klicka för att utvidga...


Bryttider beror lite på vilken bank du har. Attesterar jag betalordern före 08:45 en vardag så syns det i SAS MC-appen vid 22-tiden samma dag. Amex brukar synas i appen på förmiddagen efter.
 
MrRob skrev:Bryttider beror lite på vilken bank du har. Attesterar jag betalordern före 08:45 en vardag så syns det i SAS MC-appen vid 22-tiden samma dag. Amex brukar synas i appen på förmiddagen efter.Klicka för att utvidga...
Så är det nog. Jag använder SHB och där måste jag lägga alla betalningar före midnatt måndag om de ska genomföras tisdag.
 
Jag signade upp för ett Amex sas premium i december 2023. Fick kredit på ca 110kkr. Decemberräkningen betalade jag i början av januari.

Jag har handlat för ca 70kkr i jan och nu helt plötsligt ligger jag minus 1000 kr



Supporten har stängt nu, men vad kan det bero på?
 
backfire skrev:Jag signade upp för ett Amex sas premium i december 2023. Fick kredit på ca 110kkr. Decemberräkningen betalade jag i början av januari.Jag har handlat för ca 70kkr i jan och nu helt plötsligt ligger jag minus 1000 krSupporten har stängt nu, men vad kan det bero på?Klicka för att utvidga...
Du betalade hela beloppet i början av januari och inte bara en delbetalning?
 
Jag har samma problem just nu, ska ligga 20k under kreditgränsen men har just nu -6k som saldo. Gjorde en avbokning av flygbiljetter i lördags som syns i appen som återbetalning men räknas som en debitering i saldot. Och summan av flygbiljetterna var 10k så det är helt ologiskt att jag ska ligga 6k över gränsen.
 
Har tidigare haft samma problem som er vid några tillfällen, varav en gång skrev jag till Amex support via chatt i appen och de förklarade det med tekniskt fel som gör att det står fel i appen. Var dock inget problem att handla trots det.
 
eddo skrev:Har tidigare haft samma problem som er vid några tillfällen, varav en gång skrev jag till Amex support via chatt i appen och de förklarade det med tekniskt fel som gör att det står fel i appen. Var dock inget problem att handla trots det.Klicka för att utvidga...
+1 på den. Gick att handla. Du kan också kolla ett valfritt belopp för framtida köp för att vara säker. Detta kan göras 3g/vecka.
 
eddo skrev:Har tidigare haft samma problem som er vid några tillfällen, varav en gång skrev jag till Amex support via chatt i appen och de förklarade det med tekniskt fel som gör att det står fel i appen. Var dock inget problem att handla trots det.Klicka för att utvidga...


Sir Lemon skrev:+1 på den. Gick att handla. Du kan också kolla ett valfritt belopp för framtida köp för att vara säker. Detta kan göras 3g/vecka.Klicka för att utvidga...
Tack, har säkert hänt mig tidigare men inte sett det då jag sällan är uppe och nosar på kreditgränsen.



Nu upptäckte jag det då jag var ute och kollade att returen hade gjorts då jag avbokade över telefon och inte fått någon bekräftelse på mejl.

Det konstiga är dock att biljetterna dragits en gång till istället i saldot senaste transaktioner även fast det står i grön text som vanligt att det är en återbetalning.
 
Ok, provade att göra ett minde köp, men det gick inte igenom.



Fick detta sms



Din transaktion på 173,00 kr hos AMAZON RETAIL nekades då du har uppnått din kreditgräns. För att betala ner balansen besök https://m.amex/sepay



Får ringa imorgon för att se vad det beror på då jag inte är i närheten av min kreditgräns.
 
Läste lite i villkoren och såg detta:



"Även om kortmedlemmen inte har överskridit beviljat Kreditbelopp kan American Express, om skäligt, välja att att sänka Kreditbeloppet för kortmedlemmens konto och informerar i så fall kortmedlemmen om detta. En sådan sänkning kan avse det maximala Kreditbelopp som kan utnyttjas, eller belopp som kan vara utestående vid varje tidpunkt på kortmedlemmens konto (inklusive extrakortmedlems debiteringar). American Express kan införa en sådan sänkning även om kortmedlemmen inte har begått något avtalsbrott."



Jag har dock inte fått något meddelande från Amex att se sänkt min kreditgräns.

Men misstänker att det skett. Jag tänkte maxa kortet för att få ihop en vouncher. Men om så är fallet får jag väl ordna med extra inbetalning.
 
Back
Top