Senaste nytt

Kreditengagemang i kreditupplysning

intuition

Medlem
När ett kreditkortsbolag tar upplysning från UC får de ju bl.a. en sammanställning av "Kreditengagemang". Denna visar saldo utnyttjad kredit per den siste i varannan månad ett år tillbaka i tiden och jag undrar om någon vet när kreditmarknadsbolagen rapporterar in saldot.
Tar de faktiska konto-saldot t.ex. den siste i månaden eller tar de räkningens saldo eller...?
Jag är ute efter om man helt enkelt man få ett lägre rapporterad nyttjande genom att betala av månadens skuld ett par dagar före månadsskiftet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jompa

Medlem
Ja, det går ju utmärkt, dock står ju också vad som är beviljat, och det är det som bankerna räknar på om det är det som du undrade över.
 

coclol

Medlem
När jag omförhandlade bolånet häromåret så var banken helt ointresserad av utnyttjad kredit utan bara upptagen av total möjlig kredit.
 

Berglund

Medlem
@intuition
Du kan absolut få en lägre siffra på den utnyttjade delen av en kredit genom att se till att betalningen finns inne hos din bank eller ditt kreditkort senast den sista vardagen/bankdagen i kalendermånaden. Då uppdateras ditt saldo med den inbetalningen och när månaden tar slut så rapporteras saldot in till UC som sammanställer detta.

Det är det faktiska kontosaldot som inrapporteras. Är det viktigt för dig att ha noll i utnyttjad kredit får du helt enkelt se till att betala in dels hela fakturan men också se till att inte använda kortet över helgen om helgen råkar vara de sista dagarna i kalendermånaden alternativt ha betalat in lite extra i förväg om du vet att du har kommande utgifter i slutet av månaden som inte är bankdagar.
 

ekf

Medlem
När jag omförhandlade bolånet häromåret så var banken helt ointresserad av utnyttjad kredit utan bara upptagen av total möjlig kredit.
Och när jag gjorde det häromåret så hade jag angivit beviljad kredit. Handläggaren undrade vad det var för några krediter som han inte kunde se... Det visade sig att han letade bland hur mycket som var utnyttjat, så siffrorna matchade inte. Enligt handläggaren så var det bara utnyttjad kredit som var intressant att titta på, hur mycket jag var beviljad var helt irrelevant...

Att det ska vara så olika...
 

intuition

Medlem
Ja, min bolåne-bank var också mest intresserade av nyttjad kredit senast.

Anledningen att jag frågar är att jag nyligen blev nekad ett kreditkort för första gången någonsin, och med hänvisning till kreditengagemanget. Jag har precis gett mig in i Amex-sfären, där man inte söker en kreditgräns utan de ger dig i stort sett 100% av ens resterande utrymme. Så mitt beviljade utrymme hoppade upp kraftigt tidigare under året. Mitt nyttjande har varit lågt, förutom sista perioden, där dubbla-poäng-kampanj på Nordic Choice drivit upp nyttjandet samtidigt som jag ville nå en spend på Amex Elite kvickt.
Så jag kan inte vara hundra på om det är beviljat eller den snabba förändringen i nyttjat som gjorde att en liten skit-kredit blev avslagen. Städade iaf snabbt upp i beviljat genom att fimpa 2 kort som jag har haft som back-up och är nu ute efter att städa i nyttjat.
 

r.bjork

Medlem
Arbetar inom bank men väldigt lite med krediter idag. Jag kommer ihåg att när man räknar hur mycket en kund kan/får låna räknar man beviljad kredit, äter alltså på totalt kreditutrymme.

Andelen utnyttjad kredit är mer för UC-score, lägre utnyttjande är bättre och ger därför bättre ”score”. Även internt räknas utnyttjande av kredit, ligger man nära max hela tiden får man lägre score där också och kan stöts på problem. Utnyttjandet visar med andra ord hur man sköter sina krediter, på ett fyrkantigt sätt.

Vill man förbättra av någon anledning är det bara att betala in precis innan månadsskiftet som tidigare nämnts.
 

r.bjork

Medlem
Att ligga nära sin kreditgräns men varje månad betala in allting torde inte vara negativt.

Nej exakt, egentligen bara den sista varje månad som är ”viktig”. Ligger man på exempelvis 97% utnyttjat under en period kan det bli rött vid den automatiska kreditbedömningen, det kunde ibland vara svårt att godkänna krediten vid de tillfällena.
 

Thornado

Medlem
Anledningen att jag frågar är att jag nyligen blev nekad ett kreditkort för första gången någonsin, och med hänvisning till kreditengagemanget.

Jag råkade också ut för just detta nyligen, när jag skulle skaffa Nordic Choice-kortet när de körde "instant gold"-kampanjen, trots att jag begärt nästan minsta möjliga kreditgräns. När jag sen började tänka efter så insåg jag dock att med SAS MC Premium, Amex Elite (kredit), Amex Platinum, samt ett kreditkort som hängt med sen jag bytte bank (gratis första året och inkluderade PP, sen nedgraderade jag det till ett gratiskort, men krediten fanns ju kvar), vilket summerade ihop till en total beviljad kredit i samma storleksordning som min årslön och det kan man ju tycka är lite högt.

Nu har jag sagt upp krediten från banken, och ska säga upp Amex Platinum så snart jag bestämt mig för vad jag ska göra med mina innestående MR-poäng. Är det någon som vet hur snabbt kreditupplysningen uppdateras efter att man sagt upp ett kort? När jag säger upp Amex Platinum så skulle jag vilja skaffa ett Eurocard Platinum (för PP) och med tanke på att det är SEB som administrerar det (liksom Nordic Choice-kortet) så vill jag inte söka och bli nekad en gång till om den beviljade krediten inte sjunkit i upplysningen.
 
Toppen