Elmjoh
Medlem
I början av februari kom ett sms med "din numeriska Safekey engångskod" från Amex. Eftersom det inte var något köp från min sida, insåg jag att någon försökte göra ett nätköp med mitt kort, och jag kontaktade därför AMex direkt och spärrade mitt kort och nytt kort skulle skickas omgånde.
Fick ytterligare ett par koder, men lät det bero eftersom kortet ju var spärrat och inga köp kunde göras. Knappt en vecka senare när jag loggar in på appen ser jag att köp har genomförts nästan en vecka senare på mitt spärrade kort. Kontaktar återigen Amex och undrar hur det är möjligt att någon har gjort köp på mitt spärrade kort. Får då ungefär följande svar "Vi har lagt en mjuk spärr på ditt kort, jag spärrar det helt nu".
För mig låter detta en smula besynnerligt och framför allt osäkert. Om jag spärrar mitt kort så ska det ju vara spärrat från alla köp. Jag uttryckt detta till Amex vid flera tillfällen och framför allt att jag vill ha ett svar på varför ett spärrat kort kan användas otillbörligen av någon annan.
Det känns faktiskt som Amex är en osäker produkt utifrån det som har hänt, och framför allt eftersom de inte har kunnat presentera någon förklaring.
I fredags ringde någon från kundtjänst som hade "analyserat situationen" och ville erbjuda 1.500 Eurobonuspoäng i kompensation. Avböjde detta och ville hellre ha en godtagbar förklaring. "Jag eskalerar ärendet" sa hon.
Är det någon som har liknande erfarenheter från Amex eller andra kort?
Fick ytterligare ett par koder, men lät det bero eftersom kortet ju var spärrat och inga köp kunde göras. Knappt en vecka senare när jag loggar in på appen ser jag att köp har genomförts nästan en vecka senare på mitt spärrade kort. Kontaktar återigen Amex och undrar hur det är möjligt att någon har gjort köp på mitt spärrade kort. Får då ungefär följande svar "Vi har lagt en mjuk spärr på ditt kort, jag spärrar det helt nu".
För mig låter detta en smula besynnerligt och framför allt osäkert. Om jag spärrar mitt kort så ska det ju vara spärrat från alla köp. Jag uttryckt detta till Amex vid flera tillfällen och framför allt att jag vill ha ett svar på varför ett spärrat kort kan användas otillbörligen av någon annan.
Det känns faktiskt som Amex är en osäker produkt utifrån det som har hänt, och framför allt eftersom de inte har kunnat presentera någon förklaring.
I fredags ringde någon från kundtjänst som hade "analyserat situationen" och ville erbjuda 1.500 Eurobonuspoäng i kompensation. Avböjde detta och ville hellre ha en godtagbar förklaring. "Jag eskalerar ärendet" sa hon.
Är det någon som har liknande erfarenheter från Amex eller andra kort?