Senaste nytt

Kortare reserapport från United/Swiss Minneapolis-Stockholm

jerixon

Medlem
Lovade tidigare i år att skriva en liten rapport och jämföra mina tankar över Swiss och Lufthansa i Business mellan Arlanda och Minneapolis.

Dock så strök min mobil med på Ryder Cup i USA efter att jag hoppat lite för mkt upp och ner på läktaren efter Henrik Stensson satte en putt :)
Det för efterföljden att alla bilder från ditresan försvann.
Kan dock sammanfatta den lite kort:

Lufthansa Business class Arlanda - Frankfurt: Bra prioboarding. Tyskarna kan det där!
Inget speciellt med maten på resan eller servicen. Blockat mittsäte, okej med plats. Kall fisk till maten som jag ej uppskattar så mycket, men trevligt crew och en trevlig Fransman som granne. Skön och lugn resa.
I Frankfurt hade jag runt 1.h innan eftermiddagsflyget till Chicago skulle gå.
Just under den här perioden var det oktoberfest i Loungen så det blev ett par pilsner.
Ombord på 747-8 så hade jag valt plats på övervåning och fönster på rad 85 om jag ej mins fel.
Jag hade här den bästa flygningen i mitt liv faktiskt. Svenskt cabincrew som direkt var framme och hälsade, var trevlig och gav mig ett glas champagne.
Servicen efter det här var mkt bra :)
Min stolsgranne var amerikansk golfare från Chicago och älskade att snacka sport. Jag var helt enkelt i himmelriket redan och när det sedan visade sig att Lufthansa hade live golf från Ryder Cup på sin IFE denna eftermiddag så korkades öl efter öl efter maten medans vi snackade på om allt mellan himmel och jord.
Maten var god. Kommer ej ihåg förrätten, men tyska roulader med potatis och grönt till huvudrätt var gott. Efterrätt tog jag ostar och lite kex.
Lite för mkt prat senare på resan för en av passagerarna som ville sova trots dagflight så vi fick snacka lite tystare mot slutet ;)

Sista benet med United mellan Chicago och Minneapolis var sömnigt och jag hade precis sprungit över hela flygplatsen för att hinna med mitt plan då vi var en stund sena och baggaget tog lång tid.

Nu till hemresan där jag även har lite foton.
Minneapolis - Chicago med United:
Priosystemet funkar bra tycker jag.
Då jag hade en biljett i Business/First så kom jag ombord tidigt och kunde installera mig.
IMG_20161008_142259.jpg

Plats för dagen var 1F:
IMG_20161008_143130.jpg

Helt klart ett skönt säte med bra benplats för 90 minuter flight.
Serveringen var limiterad men 2 stycken Goose Island IPA fick jag i mig och någon påse Pretzels. Inga konstigheter här utan ett trevligt crew som mycket går på rutin.

Väl på flyglatsen i Chicago så hoppade jag runt lite bland loungerna och testade lite olika öl :) Utbudet var bra jämfört med flera europeiska lounger, men inget spektakulärt. Prioritypass och Businessbiljett/SK*G gjorde att jag tedtade 5 lounger under ett par timmars stopp.

Chicago - Zürich med SWISS A330-300
Alla trönsäten var upptagna men jag var trots det nöjd med att få en ensamplats.
IMG_20161008_183022.jpg

Jag gillar verkligen stolen och jag får mycket bättre plats i liggande läge än på Lufthansa. Skärmen och IFE funkar bra, även om den är lite liten jämfört med de senaste businessprodukterna på marknaden
IMG_20161008_183227.jpg

Champagne och frukostbeställning innan takeoff. Frukostutbudet var helt OK men valde väldigt sparsamt då jag planerade intag i nya Senator Loungen i non-Schengen i Zürich.
Maten var dock mycket bra.
Meny nedan:
IMG_20161008_183707.jpg

Jag valde marinerad beef carpaccio till huvudrätt och köttet till main.
Efterrätt hoppade jag och nöjde mig med en whiskey och kaffe :)
IMG_20161008_195245.jpg

Förrätten med lite ostar och bröd som tillbehör. Vinlistan fick jag ej foto på, men det franska vinet smakade bra till maten. Välkomponerad måltid med god smak.
Huvudrätten var det bästa kött jag ätit i luften. Den var perfekt stekt och smakade gott. Tillbehören var fräscha och vinet passade bra även till denna rätt.
IMG_20161008_201028.jpg

Kaffe och whiskey efter maten och sedan ett par timmar film/sömn fick avsluta denna trevliga flight.
Personalen var trevlig och service bra. Dock inte lika bra som jag fick av den svenska flygvärdinnan på Lufthansa
Maten var det som stod ut. Den var lika bra om inte bättre än Lufthansas mat i F - caviarservicen såklart ;)
Vin och dryck var passande och stolen är i mitt tycke bättre än Lufthansas dito.
Amenity kit fick man i en stickad mössa som var lite rolig.
Nu kanske jag hade tur denna flight, men sålänge SWISS håller denna nivå ser jag fram mot flighter med dem!

Sista flighten hen från Zürich sov jag hela vägen och det bästa med den resan var det tidigare besöket i Senator loungen. Riktigt bra!
Lite stavfel och dylikt säkert då jag skrivit allt på mobilen, men hoppas någon kan ha nytta utav denna rapport i framtiden även om det inte blev en så rolig jämförelse pga. telefonstrulet!
// Johan
 

jerixon

Medlem
Jamen du att det kanske du har rätt i. Kollade ju aldrig flaskan, och drack inte speciellt mycket utav det då jag hade druckit ett par kalla i loungen så kände mig lite salongs redan. Champagnen brukar kunna göra så att det slår över då! :D
Men tyckte det smakade helt OK under förutsättningarna som var då. Inte optimalt att känna skillnaden när man tagit ett par innan ;)

Fick du verkligen Champagne innan start på LH? Jag har bara blivit erbjuden Sekt det senaste året.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jumbooze

Medlem
Väl på flyglatsen i Chicago så hoppade jag runt lite bland loungerna och testade lite olika öl :) Utbudet var bra jämfört med flera europeiska lounger, men inget spektakulärt. Prioritypass och Businessbiljett/SK*G gjorde att jag tedtade 5 lounger under ett par timmars stopp.
Tack för en trevlig rapport, för mig så har Swiss egna lounge bäst Öl (312 Urban Wheat) på O'Hare, brukar försöka slinka in där innan de stänger och man blir förpassad till SAS Lounge
 

jerixon

Medlem
Jo då jag gillar den skarpt. Fanns dock Sam Adams och lite annat gott i de andra loungerna också :)
Inga superöl, men var roligt att gå runt och undersöka lite!
Tack för en trevlig rapport, för mig så har Swiss egna lounge bäst Öl (312 Urban Wheat) på O'Hare, brukar försöka slinka in där innan de stänger och man blir förpassad till SAS Lounge
 
Toppen