Senaste nytt

Kort recension av China Southern Business class, A330 & A380

Impendill

Medlem
Jag är nyligen hemkommen från 18 dagars tjänsteresa i Sydney och har för första gången någonsin flugit med China Southern. Jag tänkte att jag skulle beskriva produkten här då det inte verkar så vanligt att någon från forumet reser med dem. Åtminstone hittade jag ingen recension innan jag själv bokade.

Jag måste medge att jag hade ganska lågt ställda förväntningar. Varför vet jag inte men jag antar att det var för att jag inte hittade tillräckligt med info osv innan min resa.

Bakgrund:

Jag och min kollega hade en budget på runt 25.000 kr per person att ta oss från Göteborg till Sydney . Vi ville åka business class och hittade därför alternativet: GOT-CDG-CAN-SYD för 22.900 kr.

Biljetterna var full flex, både återbetalningsbara och ändringsbara utan avgift vilket jag tycker var generöst för en så pass billig biljett i C.

Vi flög ut med Air France från Göteborg tidig morgon och spenderade några timmar i loungen på CDG. Jag har aldrig varit där tidigare så det var kul.

När det var dags för boarding följdes prioriteringen noggrant. Vi kom ombord vår A330-200 som skulle ta oss till Guangzhou bland de första passagerarna och blev hälsade och visade till våra platser.

Layouten i kabinen var lik den SAS hade tidigare på A340. Den var liksom uppdelad i 2 mindre kabiner.

Screen Shot 2016-12-05 at 08.24.43.png


Vi satt på 5 H,K. Business class var näst intill fullt.
Innan avgång blev vi serverade dricka. Både alkoholfritt och champagne.

IMG_0191.JPG


IMG_0193.JPG


IMG_0198.JPG


IMG_0200.JPG


IMG_0201.JPG


IMG_0205.JPG
IMG_0207.JPG


Min kollega hade aldrig flugit business class tidigare och var grymt imponerad över priset. Jag förklarade snabbt för henne om BC.se

Servisen var bästa möjliga! Blev inte tilltalad med namn eller så men de kunde verkligen se till att få oss nöjda. Hela tiden fyllde de på och sprang runt och dukade av och på. Behövde inte be om en enda sak på hela flygningen. ( Eller jo föresten, jag bad dem sänka temperaturen i kabinen som var kokhet.)

När vi väl kom fram till CAN hade vi drygt 2 h på oss innan vi skulle vidare.

Nästa plan var en A330-300 med halvfull business class kabin.

Screen Shot 2016-12-05 at 08.30.42.png


Vi satt på 5 A & C. Det var en stor och luftig kabin. Min kollega gillade den mindre bättre men jag gillade denna mer.

IMG_0215.JPG
IMG_0216.JPG
IMG_0217.JPG
IMG_0218.JPG


Servicen här var minst lika bra som på förra flighten.
En tjej ur kabincrew utmärkte sig extra mycket och gjorde verkligen flygningen till belåtenhet.

Maten (vegetarisk) var inte mycket att hurra för. Den var ok men ganska så tråkig. Min kollega beställde också veg så jag kan tyvärr inte uttala mig om övriga maträtter ombord.

På hemvägen fick vi en A380 från SYD-CAN. Trevlig layout i kabinen och desto mer plats för mig som är 188 cm. Jag fick inte riktigt plats i A330:n men i A380 var det inga som helst problem.

Screen Shot 2016-12-05 at 08.37.18.png


Jag satt på 20 K och min kollega på 21 H. Jag gillar att sitta ostört utan någon granne alldeles intill. Sätena var placerade så att man fick bra avskärmning. Planet hade några år på nacken och var lite slitet och smutsigt på sina ställen men stolen var bra och det var gott om plats för förvaring och avlastning.

IMG_0781.JPG
IMG_0782.JPG
IMG_0789.JPG
IMG_0791.JPG
IMG_0792.JPG
IMG_0793.JPG
IMG_0794.JPG
IMG_0795.JPG
IMG_0796.JPG
IMG_0803.JPG
IMG_0806.JPG


Servicen däremot på sträckan SYD-CAN var faktiskt riktigt dålig. De verkade väldigt orutinerade och inte alls samspelta. Nästa flight däremot CAN-CDG kännetecknades av samma service som på nerresan.

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag var väldigt nöjd med China Southern och deras service (bortsett från en sträcka). De var punktliga, trevliga och dessutom billiga. Jag skulle definitivt välja dem igen om jag hade möjlighet till det priset.

Minus för maten, och de lite trånga sätena. Annars helt ok!
 

Attachments

  • IMG_0214.JPG
    IMG_0214.JPG
    112,6 KB · Visningar: 298

JacobGBG

Medlem
Tack för trevlig rapport! Alltid kul att läsa om dessa produkter som man sällan ser.

Inbillar jag mig eller har de bara 4st platser i First? Känns som om det måste vara svårt att hålla en distinkt nivå med en sån liten grupp.
 

dino_81

Medlem
Toppen