Jag är nyligen hemkommen från 18 dagars tjänsteresa i Sydney och har för första gången någonsin flugit med China Southern. Jag tänkte att jag skulle beskriva produkten här då det inte verkar så vanligt att någon från forumet reser med dem. Åtminstone hittade jag ingen recension innan jag själv bokade.
Jag måste medge att jag hade ganska lågt ställda förväntningar. Varför vet jag inte men jag antar att det var för att jag inte hittade tillräckligt med info osv innan min resa.
Bakgrund:
Jag och min kollega hade en budget på runt 25.000 kr per person att ta oss från Göteborg till Sydney . Vi ville åka business class och hittade därför alternativet: GOT-CDG-CAN-SYD för 22.900 kr.
Biljetterna var full flex, både återbetalningsbara och ändringsbara utan avgift vilket jag tycker var generöst för en så pass billig biljett i C.
Vi flög ut med Air France från Göteborg tidig morgon och spenderade några timmar i loungen på CDG. Jag har aldrig varit där tidigare så det var kul.
När det var dags för boarding följdes prioriteringen noggrant. Vi kom ombord vår A330-200 som skulle ta oss till Guangzhou bland de första passagerarna och blev hälsade och visade till våra platser.
Layouten i kabinen var lik den SAS hade tidigare på A340. Den var liksom uppdelad i 2 mindre kabiner.
Vi satt på 5 H,K. Business class var näst intill fullt.
Innan avgång blev vi serverade dricka. Både alkoholfritt och champagne.
Min kollega hade aldrig flugit business class tidigare och var grymt imponerad över priset. Jag förklarade snabbt för henne om BC.se
Servisen var bästa möjliga! Blev inte tilltalad med namn eller så men de kunde verkligen se till att få oss nöjda. Hela tiden fyllde de på och sprang runt och dukade av och på. Behövde inte be om en enda sak på hela flygningen. ( Eller jo föresten, jag bad dem sänka temperaturen i kabinen som var kokhet.)
När vi väl kom fram till CAN hade vi drygt 2 h på oss innan vi skulle vidare.
Nästa plan var en A330-300 med halvfull business class kabin.
Vi satt på 5 A & C. Det var en stor och luftig kabin. Min kollega gillade den mindre bättre men jag gillade denna mer.
Servicen här var minst lika bra som på förra flighten.
En tjej ur kabincrew utmärkte sig extra mycket och gjorde verkligen flygningen till belåtenhet.
Maten (vegetarisk) var inte mycket att hurra för. Den var ok men ganska så tråkig. Min kollega beställde också veg så jag kan tyvärr inte uttala mig om övriga maträtter ombord.
På hemvägen fick vi en A380 från SYD-CAN. Trevlig layout i kabinen och desto mer plats för mig som är 188 cm. Jag fick inte riktigt plats i A330:n men i A380 var det inga som helst problem.
Jag satt på 20 K och min kollega på 21 H. Jag gillar att sitta ostört utan någon granne alldeles intill. Sätena var placerade så att man fick bra avskärmning. Planet hade några år på nacken och var lite slitet och smutsigt på sina ställen men stolen var bra och det var gott om plats för förvaring och avlastning.
Servicen däremot på sträckan SYD-CAN var faktiskt riktigt dålig. De verkade väldigt orutinerade och inte alls samspelta. Nästa flight däremot CAN-CDG kännetecknades av samma service som på nerresan.
Sammanfattningsvis måste jag säga att jag var väldigt nöjd med China Southern och deras service (bortsett från en sträcka). De var punktliga, trevliga och dessutom billiga. Jag skulle definitivt välja dem igen om jag hade möjlighet till det priset.
Minus för maten, och de lite trånga sätena. Annars helt ok!
Jag måste medge att jag hade ganska lågt ställda förväntningar. Varför vet jag inte men jag antar att det var för att jag inte hittade tillräckligt med info osv innan min resa.
Bakgrund:
Jag och min kollega hade en budget på runt 25.000 kr per person att ta oss från Göteborg till Sydney . Vi ville åka business class och hittade därför alternativet: GOT-CDG-CAN-SYD för 22.900 kr.
Biljetterna var full flex, både återbetalningsbara och ändringsbara utan avgift vilket jag tycker var generöst för en så pass billig biljett i C.
Vi flög ut med Air France från Göteborg tidig morgon och spenderade några timmar i loungen på CDG. Jag har aldrig varit där tidigare så det var kul.
När det var dags för boarding följdes prioriteringen noggrant. Vi kom ombord vår A330-200 som skulle ta oss till Guangzhou bland de första passagerarna och blev hälsade och visade till våra platser.
Layouten i kabinen var lik den SAS hade tidigare på A340. Den var liksom uppdelad i 2 mindre kabiner.
Vi satt på 5 H,K. Business class var näst intill fullt.
Innan avgång blev vi serverade dricka. Både alkoholfritt och champagne.
Min kollega hade aldrig flugit business class tidigare och var grymt imponerad över priset. Jag förklarade snabbt för henne om BC.se
Servisen var bästa möjliga! Blev inte tilltalad med namn eller så men de kunde verkligen se till att få oss nöjda. Hela tiden fyllde de på och sprang runt och dukade av och på. Behövde inte be om en enda sak på hela flygningen. ( Eller jo föresten, jag bad dem sänka temperaturen i kabinen som var kokhet.)
När vi väl kom fram till CAN hade vi drygt 2 h på oss innan vi skulle vidare.
Nästa plan var en A330-300 med halvfull business class kabin.
Vi satt på 5 A & C. Det var en stor och luftig kabin. Min kollega gillade den mindre bättre men jag gillade denna mer.
Servicen här var minst lika bra som på förra flighten.
En tjej ur kabincrew utmärkte sig extra mycket och gjorde verkligen flygningen till belåtenhet.
Maten (vegetarisk) var inte mycket att hurra för. Den var ok men ganska så tråkig. Min kollega beställde också veg så jag kan tyvärr inte uttala mig om övriga maträtter ombord.
På hemvägen fick vi en A380 från SYD-CAN. Trevlig layout i kabinen och desto mer plats för mig som är 188 cm. Jag fick inte riktigt plats i A330:n men i A380 var det inga som helst problem.
Jag satt på 20 K och min kollega på 21 H. Jag gillar att sitta ostört utan någon granne alldeles intill. Sätena var placerade så att man fick bra avskärmning. Planet hade några år på nacken och var lite slitet och smutsigt på sina ställen men stolen var bra och det var gott om plats för förvaring och avlastning.
Servicen däremot på sträckan SYD-CAN var faktiskt riktigt dålig. De verkade väldigt orutinerade och inte alls samspelta. Nästa flight däremot CAN-CDG kännetecknades av samma service som på nerresan.
Sammanfattningsvis måste jag säga att jag var väldigt nöjd med China Southern och deras service (bortsett från en sträcka). De var punktliga, trevliga och dessutom billiga. Jag skulle definitivt välja dem igen om jag hade möjlighet till det priset.
Minus för maten, och de lite trånga sätena. Annars helt ok!