Senaste nytt

Kort i USA för utbytesstudent?

Min begränsade erfarenhet av att använda fintech-kort (Curve, Revolut) är att det ibland inte fungerar. Det är inte ofta, men när det händer så tar jag Amex. Jag skulle nog ta både Amex extrakort och revolut junior.

När det gäller överföring till värdfamiljen skulle jag kolla Revolut och Wise. Testa med en hundralapp eller så för att se hur det fungerar.

Jag googlade lite snabbt på "banking under 18", och Wells Fargo kanske har något Student and Teen Banking | Wells Fargo
 
En variant är att byta hennes kort till ett vanligt SEB Debit, alt att ge henne ett familjekort på något kreditkort hos SEB. Enklare men med uttags- och växlingsavgifter.
 

MrRob

Medlem
Annat problem med hennes kort kan vara om hon klickar på ”Debit” på kortterminalen när hon betalar. När jag var utbytesstudent så brukade mitt ICAbanken debitkort bara fungera om jag klickade på ”credit” på kortmaskinen. Vet iofs inte om dessa val kommer upp i dagens maskiner där fortfarande. Minns särskilt att både 7-Eleven och CVS brukade be en att klicka på antingen debit eller credit vid betalning.

Hade samma problem med mitt dåvarande Nordea-debit när jag var i USA för 10-12 år sedan. Klickade på Debit ett par gånger första dagarna och blev alltid nekad, testade sen Credit och det fungerade bättre.
 

Hachans

Medlem
Annat problem med hennes kort kan vara om hon klickar på ”Debit” på kortterminalen när hon betalar. När jag var utbytesstudent så brukade mitt ICAbanken debitkort bara fungera om jag klickade på ”credit” på kortmaskinen. Vet iofs inte om dessa val kommer upp i dagens maskiner där fortfarande. Minns särskilt att både 7-Eleven och CVS brukade be en att klicka på antingen debit eller credit vid betalning.

Precis detta.
Jag hade (och har) samma problem när jag bodde i USA med Swedbank. Använde deras debitkort, men funkade ytterst sällan. Tills jag lärde mig trycka på credit. Då funkade det.

Så be dottern trycka på credit så kommer det gå igenom. Debit fungerar inte för amerikanska banker verkar inte ha direktavkastning till svenska banker och det är därför inte heller SeB ser något.
 
Oavsett vad problemet är med kortet så borde ju banken ha en intern faq där man ber kunden prova olika saker. De måste ju ha kunder dagligen som råkar ut för samma problem.
 

ARN-MIA

Medlem
#1
Värdfamiljen använder sig av en "Credit Union", som vad jag förstår inte är en fullskalig bank. Deras konton har IBAN, men inte BIC utan istället ABA (som är ngn amerikansk inrikesvariant av BIC). Har någon av er ett klurigt förslag på hur jag skulle kunna föra över pengar till värdfamiljen på ett enkelt sätt? Gissar att det behövs någon mellan-tjänst som vi båda kan nå.
Du kan enkelt överföra pengar till dom via din svenska nätbank med ABA eller routing som består utav 9 siffror. Tar några dagar och kostar en lten summa. Alternativt så skickar du via PayPal, vilet är snabbare och billigare för mindre summor.

#2
Jag gissar att dottern borde kunna få ett lokalt debit-kort som hon kan betala sina småköp med. OM det inte går att lösa, har någon tips på alternativ lösning? Finns det något smart kort från Sverige som är vettigt? Snabbkollade om Lunar var ett alternativ, men vi svenskar behöver vara 18 för att skaffa ett och jag kunde inte skaffa ett extrakort till henne enligt supporten.
Hon kan inte öppna ett konto eller debit-kort om hon är under 18 utan en co-signer som är över 18. Du kan beställa ett pre-paid debit kort på amazon som skickas till hennes adress, eller så köper hon ett på Target eller CVS. Eller som någon annan nämnde, anmäl henne till ett Revolut Junior och sen skicka över det fysiska kortet till henne. Behöver hon ett kort direkt så beställer du henne ett kort på Amazon, kan hon klara sig 1-2 veckor så tar du Revolut skulle jag köra på.
 

WongHauw

Medlem
Credit unions är oftast bättre när det gäller flexibilitet och avgifter än vanliga storbanker men kruxet kan nog vara att din dotter är fortfarande minderårig. Antar att hon inte heller har något ITIN-nummer för att ansöka ett kreditkort för studenter (https://wallethub.com/credit-cards/international-students/). Det kan vara struligt att skaffa ett kort som man sedan inte behöver när utbytestiden tar slut efter ett eller ett halvt år. Annars finns det secured credit cards där man lägger pant i banken och får ett lika stort kreditgräns som man lämnat pengar i pant.

Själv använder jag Wise varje månad för att överföra pengar till mitt eget konto i Sverige. Annars i USA vill folk oftast inte lämna ut sina bankuppgifter (account number och routing number) eftersom deras föråldrat system då utsätter dem för bedrägeri (jag har fått det förklarat så att i teorin vem som helst får tillgång till deras pengar) och därav tillämpar sig Wise och dyl. inte lika bra för att skicka pengar till vem som helst. Dock visste jag inte att genom Wise är det tydligen möjligt att skicka pengar till e-postadress om motparten fyller i sina bankuppgifter (som bara Wise kan se) -- något som kanske gör att det hela känns lite tryggare för motparten (Can I send money to someone with only their email address? | Wise Help Centre Säkert billigare än att skicka pengar genom PayPal i alla fall. Antar att Venmo, som annars är ganska populär, går inte att använda för internationella överföringar

Om det blir bråttom att få fram pengar så brukar jag få reklam från XE att genom deras app kan man skicka pengar för pickup på ett fysiskt ställe i ett x antal länder (What is cash pickup and how do I use it? – Xe Help Centre Aldrig provat det dock och vet inte hur pålitlig är tjänsten. Men det här hjälper nog inte heller eftersom man tydligen behöver vara 18 år gammal. XE har även dom tjänst att skicka pengar till utländska konton men deras valutakurs är inte lika bra som hos Wise.
 

Big Birger

Medlem
Det har löst sig för dottern på så sätt att hon har fått ett lokalt debit-kort från familjens bank "PNC". Vet inte hur de lyckades, eller exakt vad det är för kort. Det gick utmärkt att föra över pengar direkt till det kontot via Wise.

Så förhoppningsvis är det därmed lugnt. Får se hur det är i praktiken sedan när skolan och vardagen drar igång på allvar.
 
Toppen