Senaste nytt

Kompensation för seating

xtrem

Medlem
Jag och min familj (2 vuxna, 1 child och 1 infant) reste i C-klass MIA-OSL i fredags. När SMS och epost kom att det gick att checka in fick jag ett felmeddelande att det inte gick att checka in online utan skulle göra på flygplatsen.
För att vara säker kontaktade jag SAS via chatten och fick svaret att det förmodligen (märk förmodligen) var för att vi hade en infant. Jag svarade att det var precis därför jag ville vara säker på att vi fick bra platser.
Jag försökte igen att checka in via appen, inloggad, ej inloggad men det längsta jag kom var att till steget där man väljer platser men då gick det inte att välja platser för någon och 1 av oss hade fått 1H, medan "plats" var tomt för övriga passagerare.
Inte mycket att göra, bara att bege sig till MIA och hoppas att han på chatten hade rätt. Knappast.
Damerna vid incheckning kunde inte göra något och alla 3 hade fått olika platser. "Ta det vid gaten blev det trevliga svaret".
Väl vid gaten var det en mycket otrevlig tjej som sa att de vid inchecking hade klantat sig och det var fullt i C-klass redan.
När min fru gick tillbaka till en annan rampagent så lyckades ho lösa att 2 av oss fick sitta på rad 8 och 1 på 1H.
Jag ringde till SAS men de kan inte göra något säger de.
Jag går igen fram till rampagenten och de sa att de skulle fråga fler passagerare om de kunde flytta sig. Något även kabinpersonalen skulle göra sa de. Väl på planet när vi själva frågade passagerare så hade ingen fått en fråga av någon från SAS om att flytta sig.

Ärende inskickat till SAS, får se vad de säger.
Vad vore rimlig kompensation? Det förstörde ju hela hemresan.

Som jeg husker det står der altid, at pladser ikke kan garanteres - og man har vel ikke krav på at blive seatet sammen. Det er ikke altid let på et fyldt fly og jeg må indrømme at jeg også kunne finde på at sige nej til at flytte plads alt efter hvad alternativet var. Jeg har dog oplevet på andre airlines end SAS at kabinepersonalet har forsøgt at få familier til at sidde sammen efter boarding.

Men... Var det ikke muligt at vælge seating i god tid før check-in, eller har SAS ikke det mere?

Som jeg husker det står der altid, at pladser ikke kan garanteres - og man har vel ikke krav på at blive seatet sammen.
Det är korrekt. Punkten 5.4 i CoC.

5.4 Seating
We will endeavor to honor advanced seating requests, however, we cannot guarantee any particular seat. We reserve the right to assign or reassign seats at any time, even after boarding of the aircraft. This may be necessary for operational, safety or security reasons.

http://www.flysas.com/upload/CoC/CoC_Eng_February_2013.pdf

Oavsett om SAS har sitt på det torra rent juridiskt så är det ju ändå ett uselt sätt att behandla sina kunder. Framförallt en familj med små barn.

Vad som är rimlig ersättning vet jag inte, men jag skulle garanterat skriva till SAS och säga att du inte tycker att det är okej.

Oavsett om SAS har sitt på det torra rent juridiskt så är det ju ändå ett uselt sätt att behandla sina kunder. Framförallt en familj med små barn.

Vad som är rimlig ersättning vet jag inte, men jag skulle garanterat skriva till SAS och säga att du inte tycker att det är okej.
Enig i det.

Jag har själv upplevt detta med min dotter så därför är jag extra noggrann att verkligen ringa SAS och boka säte långt i förväg och inte lämna något åt slumpen. Då kan det dessvärre bli så som trådstartaren har beskrivit det.

Rampagent - vad är det? "ramp" kallar man ju normalt sett plattan i USA och jag tvivlar på att de som jobbar på plattan kan hjälpa dig med seating.

Hursomhelst, SAS har sitt på det torra med att dina platser aldrig kan garanteras. Var hade du förvalt seating? Och höll du koll på när de förvalda platserna försvann från bokningen?

Rampagent - vad är det? "ramp" kallar man ju normalt sett plattan i USA och jag tvivlar på att de som jobbar på plattan kan hjälpa dig med seating.

Platta benämns normalt apron (även tarmac eller ramp kan förekomma, men med lite olika betydelse. Ramp syftar mer till gater etc).

En rampagents arbetsuppgifter:
"Vi söker Rampagenter till oss på Arlanda

Att arbeta som Rampagent
Du ansvara för upprättandet av vikt och balans underlag vid varje flygavgång i enlighet med med bolaget fastslagna rutiner. Vara väl förtrogen med de gällande regler, manualer och rutiner som gäller vid upprättandet av vikt- och balansunderlag. Kontinuerligt tillse att en uppdatering av regler, manualer och rutiner sker i samband med förändringar av dessa. Ansvara för den koordinering som krävs vid varje turn-around, t ex beställning av catering, tankning. Skapa en överblick av de olika avdelningarnas arbetsinsatser så att arbetet kring varje ankomst/avgång fungerar på ett tillfredsställande och flygsäkerhetsmässigt säkert sätt.

Du säkerställer att passagerarna får en korrekt och snabb betjäning, samt att eftersträva att passagerarna upplever att de får ett respektfullt, personligt och trevligt bemötande.
Säkra att all relevant information förmedlas klart och vänligt till passagerarna, särskilt i samband med trafikala förseningar.
Säkra ett positivt, lojalt och engagerat samarbete med flygbolagens personal, samt vara väl insatt i flygbolagens gällande regler och rutiner."
Jobbsafari - Platsannonsarkiv

Platta benämns normalt apron (även tarmac eller ramp kan förekomma, men med lite olika betydelse. Ramp syftar mer till gater etc).
Jag har flera gångar råkat ut för förseningar med motiveringen i stil med "due to high winds, we can't work on the ramp and therefore can't load the cargo and baggage". Därav min tolkning att "ramp" handlar om plattan. Intressant nog har jag aldrig hört talas om "rampagent" på svenska.

Jag har alltid varit oförstående till SAS förval av platser när man åker med barn. Varje gång jag har bokat seating har plats 1H varit blockad för passagerare med spädbarn. Resten av platserna på rad 1 har dock varit bokningsbara. Jag har förundrar mig lite över detta eftersom en barnfamilj behöver väl oftast mer än en plats. Det blir ju lite konflikt i vissa lägen som beskrivs här. Jag bokar i nästan alltid plats 1D/F och då har jag naturligtvis ingen lust att lämna från mig någon av dessa platser. Nu tillhör jag dessa som är enormt nöjd med att SAS inte blockar fler platser i C kabinen utan bokar man tidigt får man välja först.

Toppen