Senaste nytt

Kommer vi se tillbaka på det sena 2010-talet som peak flyg?

Det betyder ju inte att flyget kommer upphöra men alternativen kanske blir färre och biljetterna dyrare än de har varit de senaste två decennierna - och då är frågan om vi någonsin kommer tillbaka till läget 2019.
Tror också att det som nu händer gör att klockan kanske vrids tillbaka mer mot hur det var innan ”globaliseringen” med mer nationella intressen som tillgodoses och skyddas. Det vore väldigt märkligt om flyget inte skulle påverkas som bransch om andra företeelser ändras. Ser ju redan nationalisering av bolag, tankar om nya nationella försörjningskedjor istället för globala ”just in time” och debatt om upprättande av beredskapslager, stängning av gränser osv. Är det något Corona visat så är det ”xxxx first”. EU och andra internationella organisationer tycker jag haft väldigt marginell betydelse och jag är förvånad över hur okoordinerat mycket varit och är under denna kris. ”Solidaritet” har nog gjort sitt för en tid framöver... (att Kina och Ryssland skickat ett par team till bla Italien ser jag inte som solidaritetshandlingar, snarare tvärtom)

Toppen