Senaste nytt

Kommande strejk på Bromma, Arlanda och Landvetter juli 2023 [AVBLÅST]

RickardG

Medlem
Om det inte redan finns en tråd om den strejk som Transportarbetareförbundet varslat om så tänkte jag vi kunde samla matnyttig information här.

Det jag kunnat läsa mig till här är att följande är planerat:

Landvetter och Bromma: 3, 10, 14 och 17 juli. Gäller samtliga "flygplatskontrollanter".

Arlanda: 5 juli kl 19:00 till 6 juli kl 19:00 samt 12 juli kl 19:00 till 13 juli kl 19:00. Här uppges att vissa specifika positioner inte ska bemannas och att "Syftet uppges vara att låta resenärer resa med handbagage, men stoppa all röntgen av lastrumsbagage.".

Det har nämnts i media idag att för eventuell ersättning och ombokning gäller inte EU261 och att flygbolaget kommer hänvisa till Swedavia - som i sin tur meddelar att de inte har något avtal med enskilda resenärer. Det sistnämnda sägs även vara anledningen till att ARN avvisat ärende från förra sommaren då det var kaos på Arlanda.

Personligen reser jag från Bromma den 4 juli, så jag ser ut att ha mirakulös tur men bevakar detta ändå.

Säkert en urbota dum fråga, men kommer man att drabbas om man landar på ex. Arlanda en dag när det råder strejk? Tanken är att ha med incheckat bagage från USA.

Årets sommaresa bokad till Island den 6/7... Inte så sugen på åka med handbagage då man ska vara där i 10 dagar. Bokade nyss med eurobonus dagen innan som backup 45000 poäng med flypremium 3 pers o ca 1500kr känns som det är värt..Nöjd att det fanns biljetter trodde det skulle vara kört...

• Gilla
Reactions: Gus
Landvetter är 7/7 inte 17/7.

Reser ut från GOT via ARN 7/7 och funderade på att boka om till kvällen innan men inser att det inte går några SK-flyg på sträckan efter 14-tiden på veckodagar??

Säkert en urbota dum fråga, men kommer man att drabbas om man landar på ex. Arlanda en dag när det råder strejk? Tanken är att ha med incheckat bagage från USA.
Utan att veta så säger jag spontant att det inte borde göra det. Det är ju de som gör screening på baggage som strejkar och det görs ju inte screening vid ankomst.

Sedan förutsätter det att de faktiskt bibehåller bemanning på baggage lastning och inte gör nogon form av motåtgärder där.

Utan att veta så säger jag spontant att det inte borde göra det. Det är ju de som gör screening på baggage som strejkar och det görs ju inte screening vid ankomst.

Sedan förutsätter det att de faktiskt bibehåller bemanning på baggage lastning och inte gör nogon form av motåtgärder där.

Är du helt säker på att inte transitbagage genomgår samma kontroll som transitpax från USA gör?

EU 261/2004 gäller givetvis i fråga om rätten att få tillbaka pengar för en inställd flygning eller rätten att bli ombokad, om man hellre vill det. Dessa rättigheter gäller alltid, oavsett skälen för att ett flyg ställs inkl. andras strejker och dåligt väder eller något annat som flygbolagen inte råder över. Däremot gäller inte rätten till schablonersättning på 250 - 600 euro för inställt flyg när flygbolag drabbas av andras strejker.

Detta har prövats av EU-domstolen flera gånger, som bl.a. konstaterade att om alla flyg är inställda i en vecka p.g.a. ett vulkanutbrott så får flygbolagen stå för hotell under den veckan eftersom 261/2004 inte har några begränsningar vad gäller s.k. duty of care.

EU 261/2004 gäller givetvis i fråga om rätten att få tillbaka pengar för en inställd flygning eller rätten at bli ombokad, om man hellre vill det. Dessa rättigheter gäller alltid, oavsett skälen för att ett flyg ställs inkl. andras strejker och dåligt väder eller något annat som flygbolagen inte råder över. Däremot gäller inte rätten till schablonersättning på 250 - 600 euro för inställt flyg när flygbolag drabbas av andras strejker.

Detta har prövats av EU-domstolen flera gånger, som bl.a. konstaterade att om alla flyg är inställda i en vecka p.g.a. ett vulkanutbrott så får flygbolagen stå för hotell under den veckan eftersom 261/2004 inte har några begränsningar vad gäller s.k. duty of care.

Problemet är väl när flyget inte är inställt. Utan att du helt enkelt missar flyget för att du inte kommer igenom säkerhetskontrollen.

Ställer de faktiskt in flyget gäller såklart rätten. Men det är ju allt annat än säkert att det ställs in, dels eftersom i en del fall man kan flyga med hand baggage, och I andra kan transit passagerare fortfarande ta sig fram. Till exempel.

Toppen