Komma in i SAS lounge på Arlanda terminal 5 när man ansluter till inrikes?

• Thread starter Thread starter Gnopps
  • Start date Start date
Jag har gjort detta flera gånger senaste tiden. Aldrig problem med automaterna in till T5 eller lounge. Däremot är det sedan ca en månad problem att sedan ta sig in på T4. Oavsett om jag väljer fast track eller vanlig säkerhetskontroll så piper läsaren och säger att BP är "förbrukat" (USED). Efter manuell kontroll släpps jag förstås in.

Massepasse skrev:Kom med BP i appen för inrikesresa ARN-LLA. Fick först "röd spärr och elak ljudsignal" i Fast Track när jag kom från Skycity-sidan till T5.Klättrade in till vanliga kön och berättade att jag skulle in i SAS-lounge. Kvinnan såg helt förvirrad ut och bad mig ställa mig sist i låååånga turistkön. Jag berättade snällt att jag har ett giltigt BP och EBG. Jag gav henne mitt EBG/Mastercard som hon drog i sin läsare och då släppte hon in mig.Klicka för att utvidga...

Jag kommenterar på min egen fråga. Jag inser vad problemet var. Jag hade först varit in på T4, och sedan gått till T5. Precis som LSH påpekade kan man bara använda sjävscannern en gång, därefter blir den "USED". Så när jag kom till T5 fick jag spärr. Detsamma hände när jag lite senare återigen var tillbaka på T4.

Säkerhetskontrollen tipsade då att man ska välja de bemannade "manuella" läsarna om man använder BP fler än en gång. På T5 finns dessa längst bort i norra flygeln, mot F-vingen.

Massepasse skrev:Kom med BP i appen för inrikesresa ARN-LLA. Fick först "röd spärr och elak ljudsignal" i Fast Track när jag kom från Skycity-sidan till T5.Klättrade in till vanliga kön och berättade att jag skulle in i SAS-lounge. Kvinnan såg helt förvirrad ut och bad mig ställa mig sist i låååånga turistkön. Jag berättade snällt att jag har ett giltigt BP och EBG. Jag gav henne mitt EBG/Mastercard som hon drog i sin läsare och då släppte hon in mig.Klicka för att utvidga...
Var det en bonusresa? Eller bokad innan du blev EBG? Skumt annars ifall inte automatgrinden gav grönt.

Vid ankomst med SAS inrikes till T4 kommer jag in på T5 o loungen via ankomstaccess med EBD? Har ingen flyganslutning vidare från Arlanda.

/j

JKS skrev:Vid ankomst med SAS inrikes till T4 kommer jag in på T5 o loungen via ankomstaccess med EBD? Har ingen flyganslutning vidare från Arlanda./jKlicka för att utvidga...
Blir ju svårt att ta sig igenom säkerhetskontrollen utan boardingkort, eller?

palmen skrev:Blir ju svårt att ta sig igenom säkerhetskontrollen utan boardingkort, eller?Klicka för att utvidga...

Det har vi ju diskuterat i samband med frågan om ankomstlounge interkontinentalt med SAS. Borde ju rimligtvis vara samma princip?

fcx skrev:Det har vi ju diskuterat i samband med frågan om ankomstlounge interkontinentalt med SAS. Borde ju rimligtvis vara samma princip?Klicka för att utvidga...
Och vad var kontentan av den diskussionen? Kan ju vara skillnad på transfer security och vanliga säkerhetskontrollen på T5 antar jag, har inget minne av att jag visat något boardingpass vid transfer security men vid vanliga kontrollen så är det ju alltid boardingpass soms ka visas.

palmen skrev:Blir ju svårt att ta sig igenom säkerhetskontrollen utan boardingkort, eller?Klicka för att utvidga...
Precis gissar att mitt ankomst boardingkort får spärren att lysa rött. Blir att "avnjuta" inrikesloungen istället.

Intressant att det är skillnad på att komma in airside via transfer sec vs vanlig sec. Tror inte jag visade boardingpass i transfer sec senast.

JKS skrev:Intressant att det är skillnad på att komma in airside via transfer sec vs vanlig sec. Tror inte jag visade boardingpass i transfer sec senast.Klicka för att utvidga...
Kanske för att flygbolagets transferdesk ligger på airside? I så fall kan du inte ha boardingkort när du passerar transfer säkerhetskontrollen.

mry skrev:Vill man till både terminal 2 och 5 kan man besöka terminal 5 och sen ta bussen till terminal 2 så slipper man en till säkerhetskontroll (Busen går från Gate 10, längst ut i piren som ligger vid sas loungen.)Det går ju även bra att åka till terminal 2 och sen gå till gate 4 om man hellre vill detKlicka för att utvidga...

Finns denna buss 5->2 kvar och hur ofta går den? Tänkte försöka få till en räkmacka i Pontusloungen innan en BA-flight nästa vecka.

Canadien skrev:Finns denna buss 5->2 kvar och hur ofta går den? Tänkte försöka få till en räkmacka i Pontusloungen innan en BA-flight nästa vecka.Klicka för att utvidga...
Bussen finns kvar och går som sagt på begäran. Den går från Gate 10C, en trappa ned. Man får trycka på en knapp och bussen "skall" komma inom 15 minuter. Väl ombord går det snabbt och smidigt bara ett par minuter bort till T2, man bör dock ta med lite väntetid på bussen i sina beräkningar. Fortfarande går det bra mycket snabbare än att gå hela vägen.

Berglund skrev:bussen "skall" komma inom 15 minuter. Väl ombord går det snabbt och smidigt bara ett par minuter bort till T2, man bör dock ta med lite väntetid på bussen i sina beräkningar. Fortfarande går det bra mycket snabbare än att gå hela vägen.Klicka för att utvidga...
Fast skulle bussen dröja en kvart går det nästan fortare att gå med reservation för eventuell kö i security på T2.

Hur lång tid innan boarding bör man lämna loungen för att hinna? Och viktigast av allt, vad brukar serveras i guld loungen vid frukosttider?

Delayed skrev:Fast skulle bussen dröja en kvart går det nästan fortare att gå med reservation för eventuell kö i security på T2.Klicka för att utvidga...

alternativt ta Arlanda Express som är gratis mellan terminalerna.

pohu skrev:Hur lång tid innan boarding bör man lämna loungen för att hinna? Och viktigast av allt, vad brukar serveras i guld loungen vid frukosttider?Klicka för att utvidga...
beror lite på tid på dygnet (om det är pendlings-tider och kanske kö i inrikes fast-tracken), annars räcker det med 15-20 min innan boarding om du vill hinna med "prio-boarding" också.

Till frukost brukar finnas, 3-4 sorter mjukt bröd, hårt bröd, gröt, yoghurt, bär, müsli, juice,kaffe, paprika, frukt, olika pålägg m.m. Fika-mässigt, öl och nån vin-flaska, ingen stark-sprit framme (kanske kan fås på begäran om man så vill ^^).

Länge sedan någon skrev i tråden. Någon som vet om det går att komma in i T5 (för att nå pontus) med en inrikesbiljett? Skall flyga inrikes ARN - KRN snart och skulle vilja spendera tiden till flighten in AMEX loungen istället för någon annanstans. Hade varit gött om man kom in i på T5 även fast man inte har utrikes biljett eller har en mellanlandning..

PhNi skrev:Länge sedan någon skrev i tråden. Någon som vet om det går att komma in i T5 (för att nå pontus) med en inrikesbiljett? Skall flyga inrikes ARN - KRN snart och skulle vilja spendera tiden till flighten in AMEX loungen istället för någon annanstans. Hade varit gött om man kom in i på T5 även fast man inte har utrikes biljett eller har en mellanlandning..Klicka för att utvidga...

Det går fortfarande. Jag brukar gå i FastTrack närmast SkyCity, där har de automatiska grindar och då slipper man bli ifrågasatt av personalen. Däremot kommer det alltid upp ett felmeddelande när man ska gå i de automatiska grindarna på terminal 4 då boardingkortet redan är använt, det har dock aldrig varit något problem att bli insläppt manuellt.

Back