Ännu ett utdrag från artikeln:
Klarna kommer nämligen enbart ge ”cashback”, motsvarande 1 till 1,5 procent per transaktion beroende på vilket medlemskap man tecknar, på direktköp – inte på krediter.
”Vi tycker inte att det är snyggt eller moraliskt att ha 'cashback' på den typen av köp, vi vill inte uppmuntra kunder att ta ut en kredit i onödan”, säger David Sandström.
Medlemskapen är kopplade till Klarnas så kallade ”saldo”-konto som kunden själv fyller på med pengar, samt deras fysiska Klarna-kort som är förinställt på direktköp men som har kreditfunktioner.
”Det tycker vi är en bra och hållbar balans. Vi uppmuntrar ett ansvarsfullt beteende, utan att för den delen sätta oss på höga hästar”, säger han.
Verkar som att man deras "edge" ska vara folk som föredrar debit framför kredit,
”Dels vill jag gärna locka nuvarande American Express-kunder, vilket jag tror kommer ske eftersom vi har ett otroligt konkurrenskraftigt paket”, säger han, och fortsätter:
”Dels hoppas vi att våra nuvarande Klarna-kunder, som inte vill in kreditkortssnurran, ska lockas av att för en gångs skull få poäng, bonusar och rabatter. Det handlar om människor som vill ha lite mer flärd i vardagen utan att ta några höga risker”, säger han.