Senaste nytt

Karlstad Flygplats skall storsatsa

Valley

Medlem
Då kör vi igen............
I min värld läser jag mest ordet fraktflyg. Och där har man tidigare några gånger "försökt" få igång någonting.
Men man har väl denna gång gjort en, som vanligt, grundlig utredning över det behov som värmländska näringslivet har när det gäller just flygfrakt.
Kan själv inte på stående fot komma på vad som skulle trigga en dylik etablering. I synnerhet som vi har tämligen nära till Örebro, där man har en väldigt väl fungerande verksamhet inom frakt samt några tunga baskunder.

Får väl hoppas det dyker upp lite mera information. Kanske man vill göra en Kalix och satsa stenhårt på exporten av, i detta fall, Vänerfisk (och Älgkött).

Någon som har några idéer, kanske ??

Satsar på företagsetableringar, fraktflyg och ombyggnad av terminalen - NWT
(ber om ursäkt för att man bara får med rubriken - betalartikel)
 
Flygplatsledningen vill göra ett antal satsningar under de kommande åren för att utveckla Karlstad flygplats.

- Vi vill hyra ut industrimark till företag som kan etablera sig, satsa på fraktflyg och bygga om flygplatsterminalen, säger Mikael Lundström.

Han är styrelseordförande i flygplatsbolaget och konstaterar att det finns stor potential när det gäller att utveckla Karlstad flygplats.

– Utöver att bygga ut med långväga resmål har vi beslutat oss för att göra en långsiktig satsning även inom andra områden.

– Eftersom industrimark är en bristvara i Karlstad och vi har väldigt mycket mark på båda sidor om vägen före flygplatsen vill vi hyra ut den så att företag kan etablera sig där.

Thailand nytt resmål från Karlstad flygplats

Enligt Mikael Lundström kan det handla både om bolag med anknytning till flygindustrin och transportnäringen.

– Vi har haft möte med branschen och intresset för att etablera sig är väldigt stort.

Börjar med fraktflyg

Karlstad flygplats vill även utöka med ett annat ben att stå på, nämligen fraktflyg.

– Fraktmarknaden växer explosionsartat både på företags- och privatsidan. Örebro flygplats är stora på frakt och det finns även en marknad för oss.

– Vi har haft konsulter inne som har tittat på det här och ska steg för steg växa inom det området och det innebär också investering i nya lokaler, säger Mikael Lundström.

Bygger om terminalen

Även flygplatsterminalen ska utvecklas.

– Den ska byggas om. Vi vill att passagerarna ska se flygplanen på ett mycket bättre sätt än i dag. Samtidigt ska flödet inne i lokalerna ändras och taxfree-delen ska synas bättre.

– Vi vill få fram känslan av en enkel, liten och vänlig flygplats. Och det ska synas även i byggnaden framöver.

Cirka 90 000 personer flög från Karlstad flygplats 2017. I år väntas den siffran minska till runt 85 000.

Minskningen beror till största delen på Nextjets konkurs som gjorde att Arlanda-flyget låg nere i ett antal veckor innan Air Leap tog över trafiken.
 
Flygplatsledningen vill göra ett antal satsningar under de kommande åren för att utveckla Karlstad flygplats.

- Vi vill hyra ut industrimark till företag som kan etablera sig, satsa på fraktflyg och bygga om flygplatsterminalen, säger Mikael Lundström.

Han är styrelseordförande i flygplatsbolaget och konstaterar att det finns stor potential när det gäller att utveckla Karlstad flygplats.

– Utöver att bygga ut med långväga resmål har vi beslutat oss för att göra en långsiktig satsning även inom andra områden.

– Eftersom industrimark är en bristvara i Karlstad och vi har väldigt mycket mark på båda sidor om vägen före flygplatsen vill vi hyra ut den så att företag kan etablera sig där.

Thailand nytt resmål från Karlstad flygplats

Enligt Mikael Lundström kan det handla både om bolag med anknytning till flygindustrin och transportnäringen.

– Vi har haft möte med branschen och intresset för att etablera sig är väldigt stort.

Börjar med fraktflyg

Karlstad flygplats vill även utöka med ett annat ben att stå på, nämligen fraktflyg.

– Fraktmarknaden växer explosionsartat både på företags- och privatsidan. Örebro flygplats är stora på frakt och det finns även en marknad för oss.

– Vi har haft konsulter inne som har tittat på det här och ska steg för steg växa inom det området och det innebär också investering i nya lokaler, säger Mikael Lundström.

Bygger om terminalen

Även flygplatsterminalen ska utvecklas.

– Den ska byggas om. Vi vill att passagerarna ska se flygplanen på ett mycket bättre sätt än i dag. Samtidigt ska flödet inne i lokalerna ändras och taxfree-delen ska synas bättre.

– Vi vill få fram känslan av en enkel, liten och vänlig flygplats. Och det ska synas även i byggnaden framöver.

Cirka 90 000 personer flög från Karlstad flygplats 2017. I år väntas den siffran minska till runt 85 000.

Minskningen beror till största delen på Nextjets konkurs som gjorde att Arlanda-flyget låg nere i ett antal veckor innan Air Leap tog över trafiken.

"Taxfree-delen ska synas bättre" - Är ju skönt att veta var prioriteringarna ligger. Klart Thailandresenärerna skall ha en bättre Taxfree.

Och den rapport som konsulterna tagit fram gällande flygfrakt vill jag mer än gärna få del av. Har uppenbart missat något grundläggande som jag tydligen måste lära mig.
Uppenbart plockade man in samma personer som härjade i Lysekil när man ville få igång en ny kinesisk containerhamn i Brofjorden.
Eller är det Postnords alla Asienpaket till privatpersoner man tänker satsa på ?

Industrimarken håller jag dock med om helt och hållet. I Karlstad finns ingen om man inte har rätt namn i sin förfrågan.
Och då kommer säkert kommunikationerna byggas ut ordentligt. För det är ju så enkelt att ta sig till flygplatsområdet idag med kommunala transportmedel.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Man slutar aldrig att förvåna sig över dessa högtflygande kommunala politiker när det gäller flyg. Man skyr inga medel eller kostnader när det gäller nya fantastiska investeringar. Det är ändå skattepengar det handlar om. Man kan verkligen ifrågasätta hur seriösa dessa anlitade konsulter är.

Det är naturligtvis helt vansinnigt att både satsa på flyg till Thailand och fraktflyg från Karlstad. Fraktflyget är etablerat på Örebro och till Thailand kan man väl ända ta sig från Landvetter eller Gardemon.

Vi har lika tokigt tänk i Norrköping, ett par flyg till Thailand om året, flygfrakt av Islandshästar och kraftiga subventioner till BMI för en linje till Munchen. Nu har vi visserligen en fungerande infrastruktur på flygplatsen så just nu behöver den inte byggas ut.
 
Vi har lika tokigt tänk i Norrköping, ett par flyg till Thailand om året, flygfrakt av Islandshästar och kraftiga subventioner till BMI för en linje till Munchen
Nja, inte för att vara petig men nåt Thailands-flyg från Norrköping finns inte. Däremot Kap Verde 5-6 avgångar i vinter. Samt Kanarieöarna 4 avgångar/vecka oktober-april. Och sommartid finns Kreta, Kos, Mallorca, Turkiet x3 arrangörer, Cypern, Kroatien x4 arrangörer, Kalymnos, Rhodos, Visby (BRA), Verona. Och München som sagt då över året. Flygplatsen ökar ca 15% i år till högsta pax-siffran på 4-5 år.
Och vad gäller München-flyget så, den satsningen kan man förstås diskutera. Men inte i denna tråden kanske ;)
 
Man slutar aldrig att förvåna sig över dessa högtflygande kommunala politiker när det gäller flyg. Man skyr inga medel eller kostnader när det gäller nya fantastiska investeringar. Det är ändå skattepengar det handlar om. Man kan verkligen ifrågasätta hur seriösa dessa anlitade konsulter är.

Det är naturligtvis helt vansinnigt att både satsa på flyg till Thailand och fraktflyg från Karlstad. Fraktflyget är etablerat på Örebro och till Thailand kan man väl ända ta sig från Landvetter eller Gardemon.

Vi har lika tokigt tänk i Norrköping, ett par flyg till Thailand om året, flygfrakt av Islandshästar och kraftiga subventioner till BMI för en linje till Munchen. Nu har vi visserligen en fungerande infrastruktur på flygplatsen så just nu behöver den inte byggas ut.

Finns dessvärre en hel del konsulter som inte vill bita handen som föder dem.
Är väl enklast så. Och så får man konstigt nog bra referenser som tack.

Men att man flyger hästar från Norrköping visste jag inte. Brukar väl vara Belgarna som håller på med sådant.

Nu var det en ny journalist som höll i flygplatsen. Den förra, Martinsson, vet jag försökte få ut material utan att lyckas.
 
Toppen