airbus380.se
Medlem
Köpenhamn, Oslo, Stockholm passagerare – Jan-dec 2015 + Dec 2015
JAN-DEC 2015 (jämfört med JAN-DEC 2014)
CPH 26.610.332 +983.239
OSL 24.678.165 +409.706
ARN 23.153.888 +710.616
DEC 2015 (jämfört med DEC 2014)
CPH 1.993.486 +274.455
OSL 1.693.649 +28.089
ARN 1.671.694. +58.182
Äntligen släppte Avinor sina passagerartal för 2015 för OSLO Lufthavn så att jag kunde publicera 2015 års passagerare på de tre större flygplatserna i Norden.
Köpenhamn är klart ohotat etta i Norden med 26,6 miljoner passagerare under 2015 – en ökning med nästan 1 miljon pax under året är också ganska suveränt. LCC-flyget hjälper till att höja siffrorna eftersom CPH är den enda flygplatsen av de tre stora som har bl a Ryanair och Wizz. Från december lyfter EK dagligen en tvåklassers A380 som lastar 615 pax varje dag, cirka 37 000 säten i månaden.
Arlanda har ökat med över 700 000 pax under 2015, och det utan vare sig Ryanair eller Wizz. Ökningen i december är ganska beskedlig, jämfört med Köpenhamn i alla fall. Men i december skiljer det bara 22 000 pax mellan OSL och ARN. Går ARN om i januari?
Oslo ökar med närmare halv miljon under 2015. Ryanair har sökt slot-tider på OSL, om de sedan utnyttjar dem är osäkert. Bolaget har en tendens att söka slot-tider som man sedan lämnar tillbaka.
Den 1 april 2016 införs troligen flyseteavgiften (som den kallas i Norge) – om 80/88 kr. Avgiften är på 80 kr men på norska inrikesflyg tillkommer 10 % moms, då blir avgiften 88 NOK. På resor UT från Norge tillkommer ingen moms, då blir avgiften 80 NOK. På flyg TILL Norge är det inte någon avgift alls.
Den här flygsätesavgiften kommer att drabba det norska inrikesflyget hårdast, i ett land som är så beroende av ett fungerande inrikesflyg. Man kan knappast köra bil på ett bekvämt sätt genom landet, än mindre går det några tåg genom hela Norge.
Norge har haft en flygsätesavgift tidigare på hela 256 NOK som infördes på 1990-talet. Avgiften togs bort 2001 och från 2002 var det inte tillåtet att tjäna bonuspoäng på norska inrikesresor. Detta grundlade satsning av Norwegian på den norska marknaden. Eftersom man inte fick tjäna några bonuspoäng, var det ju likgiltigt vem man flög med, det var priset som styrde...
En ironi är ju att norska staten äger SAS. En konsekvensanalys gjordes tydligen inte på kommunikationsdepartementet innan bonuspoängbegränsningen infördes. Och nu är Norwegian större än SAS på OSL....
JAN-DEC 2015 (jämfört med JAN-DEC 2014)
CPH 26.610.332 +983.239
OSL 24.678.165 +409.706
ARN 23.153.888 +710.616
DEC 2015 (jämfört med DEC 2014)
CPH 1.993.486 +274.455
OSL 1.693.649 +28.089
ARN 1.671.694. +58.182
Äntligen släppte Avinor sina passagerartal för 2015 för OSLO Lufthavn så att jag kunde publicera 2015 års passagerare på de tre större flygplatserna i Norden.
Köpenhamn är klart ohotat etta i Norden med 26,6 miljoner passagerare under 2015 – en ökning med nästan 1 miljon pax under året är också ganska suveränt. LCC-flyget hjälper till att höja siffrorna eftersom CPH är den enda flygplatsen av de tre stora som har bl a Ryanair och Wizz. Från december lyfter EK dagligen en tvåklassers A380 som lastar 615 pax varje dag, cirka 37 000 säten i månaden.
Arlanda har ökat med över 700 000 pax under 2015, och det utan vare sig Ryanair eller Wizz. Ökningen i december är ganska beskedlig, jämfört med Köpenhamn i alla fall. Men i december skiljer det bara 22 000 pax mellan OSL och ARN. Går ARN om i januari?
Oslo ökar med närmare halv miljon under 2015. Ryanair har sökt slot-tider på OSL, om de sedan utnyttjar dem är osäkert. Bolaget har en tendens att söka slot-tider som man sedan lämnar tillbaka.
Den 1 april 2016 införs troligen flyseteavgiften (som den kallas i Norge) – om 80/88 kr. Avgiften är på 80 kr men på norska inrikesflyg tillkommer 10 % moms, då blir avgiften 88 NOK. På resor UT från Norge tillkommer ingen moms, då blir avgiften 80 NOK. På flyg TILL Norge är det inte någon avgift alls.
Den här flygsätesavgiften kommer att drabba det norska inrikesflyget hårdast, i ett land som är så beroende av ett fungerande inrikesflyg. Man kan knappast köra bil på ett bekvämt sätt genom landet, än mindre går det några tåg genom hela Norge.
Norge har haft en flygsätesavgift tidigare på hela 256 NOK som infördes på 1990-talet. Avgiften togs bort 2001 och från 2002 var det inte tillåtet att tjäna bonuspoäng på norska inrikesresor. Detta grundlade satsning av Norwegian på den norska marknaden. Eftersom man inte fick tjäna några bonuspoäng, var det ju likgiltigt vem man flög med, det var priset som styrde...
En ironi är ju att norska staten äger SAS. En konsekvensanalys gjordes tydligen inte på kommunikationsdepartementet innan bonuspoängbegränsningen infördes. Och nu är Norwegian större än SAS på OSL....