lnixon
Medlem
Man kan ju emellanåt trixa lite med sina bokningar för att utnyttja flygbolagens prisvillkor; saxa två tur- och returbiljetter, "hidden third city" och sånt där. Det brukar strikt sett strida mot biljettvillkoren och inte ses med blida ögon av flygbolagen.
Men just den här situationen har jag nog inte sett diskuteras förr; jag håller på att titta på biljetter till Taipei i slutet av mars för en eventuell resa. En businessbiljett LPI-AMS-BKK-TPE med KLM kostar 33,512. Här kan man dock notera att även om hela sträckan AMS-BKK-TPE går med samma flygplan och under samma flightnummer (KL877) så säljs det även biljetter för delsträckan BKK-TPE. Och de här biljetterna är snorbilliga; BKK-TPE tur och retur går på 3,194.
Och lustigt nog kostar LPI-AMS-BKK bara 19,354.
Så om jag skulle dela upp LPI-TPE i två separata bokningar skulle jag kunna få hela sträckan för 22,548, elvatusen billigare än om jag köper den i en bokning! Samma flighter, samma bokningsklasser, men bara två tredjedelar av priset.
Jag inser att det naturligtvis finns en del potentiella logistiska strulfaktorer här; boardingkort, incheckat bagage, risker vid irrops och sånt, men det jag mest undrar är om KLM skulle kunna tänkas klaga på ett sånt här arrangemang?
Men just den här situationen har jag nog inte sett diskuteras förr; jag håller på att titta på biljetter till Taipei i slutet av mars för en eventuell resa. En businessbiljett LPI-AMS-BKK-TPE med KLM kostar 33,512. Här kan man dock notera att även om hela sträckan AMS-BKK-TPE går med samma flygplan och under samma flightnummer (KL877) så säljs det även biljetter för delsträckan BKK-TPE. Och de här biljetterna är snorbilliga; BKK-TPE tur och retur går på 3,194.
Och lustigt nog kostar LPI-AMS-BKK bara 19,354.
Så om jag skulle dela upp LPI-TPE i två separata bokningar skulle jag kunna få hela sträckan för 22,548, elvatusen billigare än om jag köper den i en bokning! Samma flighter, samma bokningsklasser, men bara två tredjedelar av priset.
Jag inser att det naturligtvis finns en del potentiella logistiska strulfaktorer här; boardingkort, incheckat bagage, risker vid irrops och sånt, men det jag mest undrar är om KLM skulle kunna tänkas klaga på ett sånt här arrangemang?