Senaste nytt

Jorden runt på 18 dagar

kajjan85

Medlem
… yes, det handlar om ytterligare en reserapport om en aspirant för en miljon EuroBonus-poäng.

Jag tjuvstartade resan med att avhandla Air France, Air Europa och Tarom för en dryg vecka sedan. Jag hade ingen större lust att skapa en reserapport då, för ärligt talat tycker jag att resa på narrow body plan inom Europa bara är en pina. Visst, det blev några loungebesök på CPH, BCN och MAD men skrivlusten infann sig inte riktigt.

Men idag börjar äventyret på riktigt och jag är riktigt taggad på det här äventyret.

Resan började 03:30 med en taxifärd från Malmö till CPH.

IMG_0149.jpeg

Visst hade jag kunnat ta tåget, men vid den tidpunkten och risken för förseningar som kollektivtrafiken innebär valde jag att lägga på lite pengar för att stilla sinnet. 885kr fattigare och 30 minuter senare var man på CPH kl 04:00, två timmar innan avgång. Onödigt tidigt? Japp, det visade det sig vara.

Det blev ett snabbt besök för ett glas vatten på Carlsberg lounge. Fullsatt redan 05:05.

Vidare till A-gaterna där KLM tar mig till AMS. Plats 10A. Händelselös flygning. Fick in en tupplur.

IMG_0163.jpeg

Väl på AMS var det en lång promenad till D-gaterna, genom passkontrollen. Allt gick smidigt.

Nästa flyg, AMS-LHR. Jag hade blivit tilldelad en mittplats. Jag lade in charmen och frågade gatepersonalen om det fanns någon fönsterplats ledig. Hon skruvade på sig lite, och förklarade att planet är i princip fullsatt följt av lite holländskt prat med sin kollega. Och vips, så hade jag helt plötsligt exit row seat 15A. Otroligt tacksamt får någon som är 193cm lång.

Planet till LHR avgick i tid och var framme före tabell. En mycket angenäm flygning med fina utsikter.

15A
IMG_0164.jpeg

IMG_0168.jpeg

IMG_0170.jpeg

Anländer till T4. 5 minuters väntan till transferbussen till T3. Allt som allt tog det 35 minuter från att vi landat till att jag var igenom säkerhetskontrollen på T3.

IMG_0171.jpeg

Letade snabbt upp Centurion-loungen. Jag började bli vrålhungrig vid det här laget då jag avböjt mat på båda KLM-flygen.

Det var drygt 4h till min nästa avgång så jag var lite osäker på att jag skulle bli beviljad inträde. Speciellt när jag i kön hörde från loungedrakarna att loungen var fullsatt. Men det var inga problem när det väl var min tur. 3h-regeln är uppenbarligen inte så strikt här.

Det fanns en sittplats ledig i loungen och den var vid baren. Jag hade egentligen bara tänkt käka frukost, men när jag såg flaskan bubbel och direkt därpå fick frågan vad som önskades av bartendern kunde jag inte motstå. Så nu sitter jag här i baren på Centurion-loungen och har det riktigt gott.

IMG_0172.jpeg

Mot Miami med VS05 om ett par timmar.

kajjan85

Medlem
Det var en bra flygning med Virgin över Atlanten. Nog främst för att jag hade en exit row seat. Väl värt 1000kr som det kostade. 31” pitchen såg väldigt tight ut för de övriga i ekonomi. Jag funderade på att uppgradera till PE för ett par tusenlappar extra, men efter Kexxcreams rapport om att det blev vajsing med krediteringen så hoppade jag det.
IMG_0180.jpeg

Besättningen var riktigt bra. Maten var dock katastrofalt dålig. Middagen bestod av en mini korv och potatismos på typ en halv potatis. Innan landing fick man en ganska trist macka.
IMG_0183.jpeg

Jag fick några timmars sömn och vi anlände till gaten en dryg timme försenade då vi missat vår slottid.

När jag väl passerat immigration ringde jag Best Western airport North som hämtade upp mig på mindre än 10 minuter.

Nu är man i ’merica.

IMG_0185.jpeg

Hotellet fyllde sin funktion. Fick 6 timmars bra sömn. Bokade en shuttle kl 04:30 för att ta mig tillbaka till MIA, vilket fungerade bra.

IMG_0187.jpeg

Nu sitter jag i Turkishloungen och käkar frukost. Mycket skralt utbud av mat, men mycket fin utsikt.

IMG_0189.jpeg

IMG_0190.jpeg
IMG_0192.jpeg

Nu ska jag strax boarda AM429 till MEX. Let’s go!

kajjan85

Medlem
Flygningen från MIA till MEX med AM var mer än godkänd. Besättningen var väldigt trevlig och jag hade lyckats boka exit row i förväg på AeroMexicos hemsida helt utan kostnad. Planet var ett fräscht 737 MAX 9. Lite kuriosa är att detta var mitt 12:e flyg senaste veckorna och samtliga har i princip varit fullsatta.

IMG_0193.jpeg

”Maten” som erbjöds. Pass.
IMG_0196.jpeg

Utsikt över Mexiko city.
IMG_0198.jpeg

Nog för att utrymmet under ens stol tillhör passageraren bakom, men inte mer än så.

IMG_0203.jpeg

Jag tog en uber från MEX till mitt hotell, Galeria plaza Reforma. Resan tog ca 40 minuter och kostade ett knappt 200kr. Anlände 11:20 och incheckning var 15:00. Receptionisten bekräftade att rummet var redo, men att systemet inte tillåter tidigare incheckning. Suck. Men magiskt nog kunde jag checka in om jag uppgraderade rumskategori för 18 dollar. Bara att slanta upp.
IMG_0204.jpeg

Det har blivit en del tacos och carnitos de här dagarna.

IMG_0206.jpeg
IMG_0208.jpeg
IMG_0211.jpeg

IMG_0222.jpeg
IMG_0223.jpeg

Hotellet har ett relativt sjysst poolområde med uppvärmd pool.
IMG_0214.jpeg
IMG_0212.jpeg

Jag vaknade runt 03:30 dagen efter. Ingen idé att ställa om dygnet mtp att jag reser till Asien inom kort. Jag hade sällskap av tre andra galningar i gymmet före 05:00.

IMG_0224.jpeg

Inväntade dagsljuset innan jag begav mig ut på gatan för att klämma ett gäng carnitos till frukost. Sedan promenerade jag bort till Museo Nacional de Antropología. Mycket sevärt. Ett gigiantiskt museum som förtjänar många timmar. Jag hade tyvärr bara två timmar att spendera, vilket inte var tillräckligt. Man bör ha en guide såvida man inte är helt flytande i spanska. Min spanska är ok, men jag kände inte riktigt att jag kunde tillgodose mig all information.

IMG_0244.jpeg
IMG_0236.jpeg

För övrigt var jag förvånad över hur säker staden är. Alla gick runt med telefon på gatan som att det inte var någon grej. Visst, jag rörde mig såklart i de bättre delarna så det är kanske inte helt representativt för staden som helhet. Men jag har spenderat mycket tid i Colombia också, är där finns det inga delar där man kan röra sig så här obehindrat.

Just nu sitter jag i Centurion-loungen på MEX. Jösses vilken lounge! Allt är a la carte och servicen är top notch. ”Con permiso”:andet är konstant.

Jag började med en tuna tartar, kanske den bästa jag någonsin ätit.

IMG_0252.jpeg

Följt av tacos.
IMG_0253.jpeg

En mezcalita.

IMG_0254.jpeg

Jag kommer passa på att prova ett par andra saker på menyn innan avgång. Men nu ska jag lägga ner telefonen och njuta av några drinkar!

LAX nästa.

kajjan85

Medlem
Här kommer en lite sen reseuppdatering. Allt har gått väldigt smidigt utan förseningar eller missöden. De följande flighterna är på pappret den tuffaste delen av resan - alla i ekonomi och en missad natt som spenderas på flyg och flygplats.

MEX - LAX med Delta flögs av en gammal 757. Tydligen finns det inga planer på att pensionera dessa i närtid. Delta har slängt in nya sköna säten med IFE.

IMG_0258.jpeg

Men andra delar av planet visar på tydliga tecken av åldern.
IMG_0257.jpeg

Ingen i crew hälsade varken vid ombordstigning eller avstigning. Detta har ju till och med LCC:s som rutin. Klockan var runt midnatt svensk tid vid avgång, så det blev naturligt att sova på flygningen. Även på denna flighten var det möjligt att i förväg välja exit row seat kostnadsfritt.

På LAX tog det en dryg timme att ta mig igenom security och immigration. TSA var lika charmiga som vanligt. Jag hörde killen i båset bredvid mig i på immigration förklara att han höll på med miljon-utamaningen. Vilket sammanträffande på den här jätteflygplatsen eller hur? Det visade sig bli ännu sjukare än så strax därpå.

Jag svängde förbi incheckningsdiskarna för min nästa flight med Korean för LAX - ICN som skulle avgå om ca tre timmar. Egentligen bara för att bekräfta att jag fortfarande inte hade någon bredvid mig på flighten. Alla exit row seats hade jag redan sett var uppbokade, så det brydde jag mig inte om att fråga. Det var dock tur att jag svängde förbi, för det saknades en del information som behövdes för mina följande flighter på samma bokning (ICN-XMN-HAN). Incheckningspersonalen på MEX hade missat detta, och utan det hade jag inte kunnat boarda flighten på LAX.

Helt plötsligt dyker det upp en dansk i den andra SkyPrority incheckningsdisken bredvid. Högljutt berättade han att han minsann också gjorde miljonutmaningen. Vi snackade ett tag - trevlig kille. Såg dock inte honom något mer.

Nåväl, nu hade jag mitt sikte inställt på Amex-loungen. I hissen upp dit stötte jag på en norrman som jag sett på planet från MEX. Gissa vad? Han gjorde också miljonutmaningen. Han hade en resekompanjon som satt i Korean-loungen. Jag och norrmannen klaffade och jag hängde på honom dit istället. Hans resekompanjon visade sig driva Norges motsvarighet till Chatflights. Otroligt trevliga människor som jag hoppas stöta på igen i framtiden. Här hade vi någon som kan poängresande! Hans kunskaper var väldigt imponerande och vi hade flera intressanta diskussioner.

Vi alla tre lyckades dessutom fixa exit row seats på planet helt kostnadsfritt genom att snacka med loungedrakinnan. Att samtliga exit row seats var otillgängliga på seatmappen i förväg betydde alltså ingenting. Den första norrmannen var en jäkel på att charma folk! En riktig karaktär i positiv bemärkelse.

Vi förhörde oss även om uppgradering till business, men detta skulle kosta 20,000kr så det hoppade vi.

Ombord KE012 mot Seoul.

IMG_0266.jpeg

IMG_0267.jpeg

IMG_0269.jpeg
IMG_0270.jpeg
IMG_0271.jpeg

Det var en bra flight. Sov halva tiden och klämde tre filmer på sista halvan.

Jag har faktiskt flugit just den här sträckan tidigare med Korean för ett antal år sedan. Men den gången i F. Men det är lusigt hur ens inställning och lycka är relativt, för jag var precis lika taggad över den här flighten i ekonomi som jag var då.

Då såg det ut så här.

IMG_0352.jpeg

IMG_0353.jpeg

Nu ligger jag ett par steg efter i rapporteringen men ambitionen är att hinna ikapp i dagarna!

kajjan85

Medlem
Schysst Linne! Jag har ett lika dant, men jag tror ett par storlekar större!
Fan vad god all mat såg ut från Mexico =)

Visst är dom sköna! Jag har fyra stycken i olika färger. Jag vill minnas att du är ännu längre än vad jag är så jag förstår att du också uppskattar dom :) Jordan-grejer är klockrena för oss för XL/XXL innebär inte bara att de är breda över midjan utan också längre.

Toppen