Senaste nytt

Japan för barn

intuition

Medlem
Söker tips på aktiviteter för barn, i mitt fall en femåring. Resan är till största del för hennes skull, så planeringen kommer kretsa kring upplevelser som är givande för en femåring. Sedan är min rese-stil att "bara vara" och ta dagen som den kommer, men jag vill ändå förbereda lite idéer för att det inte ska bli långtråkigt, hemlängtan osv.

På min idé-lista med saker som kommer att uppskattas finns

* Fika på udda ställen, katt-café tex
* Titta på tåg och åka diverse tåg
* Insupa pop-kultur, typ gå runt i akihabara
* Köpa mat i automater, nudelställen mm (mat överhuvudtaget blir en stor grej tror jag)
* Något enstaka museeum
* Park- och slottstur
* Shoppa i Kappabashi, typ
* Inte besöka alla tema-parker , men kanske Sanrio Puroland eller liknande
* Hänga lite i Ryogoku, se Sumo brottare gå runt på stan

Allt det där blir bra, men där är ett behov som inte fylls. Hon är social och vill leka och interagera med jämnåriga och där saknar jag idéer. Känner att det inte blir lika enkelt som i Sverige (att gå ner i parken och leka med barn man träffar på).


Vad finns det för förslag på att utöka min idé-lista?
 

Homer

Medlem
Inte besöka alla tema parker

Jomenalltså, en Godzilla park måste du ju besöka!





De ska tydligen öppna ytterligare en park





1676204465538.png
 

FredrikW

Medlem
Hej,
Jag tog tillfället att fråga vår numera 9-åring, som var med till Tokyo i 2,5 veckor vid 5 års ålder om vad man inte får missa.
* Hello Kitty World! (Sanrio Puroland)
* Spelhallar, det finns många spelhallar för barn, där man gör allt från att dansar, spelar trummor och kör gripklor, rullar bollar etc.
* Roliga restauranger, kanske det mest uppskattade. Välj restauranger där det händer mycket, man grillar själv, eller shabu shabu, där man kanske rullar egna köttbullar innan man kokar dem etc.
* Vi passade också på att leta upp väggmålningar i alla stadsdelar vi var i.
* Besöka olika tempel, favoriterna var "vinkande katt-templet" och Sensoji.
* Takeshita Street i Harajuku
Generellt sammanfattar hon det som att man ska passa på att prova all spännande mat och fika som finns och jag håller med, vi testade allt vi kom över i form av street food.
 
Last edited:
Toppen