Senaste nytt

Japan 10 dagar i Augusti

trekker

Medlem
Har lyckats knipa 2 BA F biljetter till Japan i Ausgusti för mig och frugan. Den stora frågan är, vad bör man göra och vad får man inte missa? Jag är inte jättepåläst ännu men har gjort några hotellbokningar som är avbokningsbara. Har än så länge 3 nätter i Tokyo, 3 i Okinawa, 1 i Fukuoka och utöver detta 2 till i Tokyo i anslutning till flygen 2 och tomma dagar. Calling @Dr. Miles bland annat....
 

Lauda 777

Medlem
Hänger på tråden lite. Japan i juli och augusti. Har förstått att det är varmt, men är det olidligt? Fungerar allting bra i värmen?
 

dino_81

Medlem
Då Japan kan vara olidligt varmt och fuktigt under sommarmånaderna kanske turen söderut istället kan bytas ut mot en tur till ön Hokkaido i norr?

Största staden Sapporo är värd ett besök och klimatet är behagligare än i Tokyo (och Okinawa).

Personligen är jag inte så förtjust i Okinawa då det känns mindre japanskt än övriga delar sv Japan.
 

Mr.cake

Medlem
Honshu (delen av Japan med tokyo och Osaka) blir ostabilt när det kommer till vädret de månaderna. Förra året så lamslog hela kansai airport ut pga tyfon och det var verkligen ett h*lvete att ta sig till dit. Utöver det är Japan ett grymt land att resa runt i! Men ja det kan riktigt varmt och fuktigt/blött under sommaren.
 

Ystad

Medlem
Jag besökte Tokyo några dagar i augusti för 3 år sedan - och visst var det varmt o fuktigt men inte "outhärdligt". Avresedagen drog en tyfon in och som jag minns det stängdes Haneda medan Narita fungerade någotsånär (turligt nog var det min avreseflygplats).
Jag bodde i Asakusa på ett ryokan - trevlig, småskalig stadsdel och en mycket intressant boendeupplevelse.
Jag tyckte buddisttemplet Sensoji och Tokyo skytree var trevliga besöksmål. Tyvärr missade jag fiskmarknaden p g a tyfonen - men den lär vara intressant.
 

trekker

Medlem
Vi får hoppas alla oväder håller sig borta när vi är där. Har bokat om lite och skippar Okinawa till förmån för Osaka och Kyoto, har även bytt ut 2 av tokyo dagarna så det blir 3 i Fukuoka. Till just Fukuoka funderar jag på Shinkanzen, tar 5 timmar. Någon som har ett bra förslag på hur man bör köpa biljetter till denna? Verkar finnas massa olika länkar online men inget officiellt som jag hittat.
 

DrKlas

Medlem
@trekker: Jag brukar alltid köpa Shinkansenbiljetter på tågstationen och nästan alltid direkt före avresan. Har hittills aldrig varit ett problem att få plats. Enklast är att köpa i en biljettkassa men det finns automater att köpa i också.
 
Toppen