Jonas F
Medlem
Jag tänkte göra en jämförelse mellan Swiss och Lufthansa i första klass efter helgens långweekend till Peking. Jag snor Kevinators upplägg från den här recensionen rakt av men med egna betyg och kommentarer förstås.
Recensionen bygger på en A330-flygning med Swiss och en A380-flygning med Lufthansa. Via Zürich på väg till Peking och via München på vägen hem. Att åka såhär till och från två länder är praktiskt då man på så vis kan komma in i Kina visumfritt.
Till och från Arlanda (oavgjort)
Lufthansa: 5/5
Swiss: 5/5
Smidigt att kunna boka transfer till och från flygplatsen eftersom planet dit avgick kl 7:20 på morgon. Hem ankom det 22:55 och då är det skönt att ha någon som står och väntar efter en lång resa. Båda chaufförerna var trevliga och körde lugnt och skönt till och från Arlanda. På vägen dit var inte länken där man kan uppdatera var chauffören befinner sig helt med på noterna då det hela tiden såg ut som att bilen befann sig på Lilla Essingen. Inte helt optimalt när man hoppas kunna åka från Solna 5 minuter senare. Bilen stod dock utanför trots länkens informationsmiss.
Lounge - Hårdvara (oavgjort)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4/5
Besökta lounger i Zurich: First Class Terminal A och Terminal E.
Besökt lounge i München: Satellitterminalen (K-gate).
Båda loungerna var ljusa och trevliga tycker jag. Terassen på loungen i Zürich vinner dock över den i München som var lite instängd men samtidigt hade en lite grönare touch. Nackdelen med terassen i Zürich var att det inte fanns något wi-fi som sträckte sig ända dit ut och eftersom inte Schweiz har anammat EU-roaming känns det mer behövligt än vad det gör på den lilla terassen i München (där wi-fi dessutom fungerar).
Swiss First Class Terminal A - matsal
Swiss First Class Terminal E - terassen
Lufthansa First Class satellitterminalen - terassen
Lufthansa First Class satellitterminalen - sittgrupper med godsaker inom armlängds avstånd
På båda ställena fick vi transfer med bil. I Zürich handlade det om transfer från A-terminalens lounge ut till E-terminalens lounge (sen promenad till själva planet inne i terminalen). Det som var lite märkligt var att de började med boarding för ekonomiklass innan förstaklass och business fick kliva på. Det hann dock aldrig bli speciellt lång kö in mot planet innan vi i förstaklass och business tillslut fick kliva på också (bara en gatebrygga användes).
I München skulle det egentligen inte ingå någon transfer när planet skulle gå från huvudterminalen (det är tänkt att man ska ta det vanliga transfer-tåget) men de bokade på en bil åt oss ändå utan att vi behövde säga något. Den tog oss nästan ända fram till planet. Två gater bort bara så vi fick promenera inne i terminalen den sista biten. Bussigt även om det kändes lite stressigt när inte bilen hade kommit 20:50 och planet skulle avgå 21:05.
Lounge - Maten (Vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 5/5
Maten var något bättre i Swiss lounge tycker jag. Tjusigare presenterat och godare mat över lag. Det som var till fördel för Lufthansa var att de i hela loungen hade macarons och små chokladbitar utplacerade dekorativt mellan sittgrupperna. Aldrig långt att sträcka sig för någon liten godbit.
Swiss huvudrätt
Swiss efterrätt
Lufthansa huvudrätt
Lufthansa efterrätt från buffé (som stått framme lite för länge smakade det som)
Ombord - Hårdvara (Vinnare: Lufthansa)
Lufthansa: 4,5/5
Swiss: 4/5
Testade produkter: Swiss A330, Lufthansa A380
Väldigt stor och tjusig skärm på Swiss A330 även om filmutbudet kanske inte var jättestort. Jag använde dock enbart skärmen till att titta på den rörliga kartan och försökte sova lite den övriga tiden mellan måltidsserveringarna. Stolen kändes lite ranglig och vickade lite fram och tillbaka när man lutade sig mot ryggstödet. Dessutom var den lite obekväm i sov-läge då den gick upp lite i svanken precis och inte kändes speciellt mjuk. Det kändes som någon luftkudde ändrade form i ryggstödet med ojämna mellanrum också vilket irriterade lite.
Lufthansas stol på A380 var väldigt mjuk och behaglig och om jag hade försökt sova i denna hade det nog varit skönare än Swiss modell (nu var det en dagsflygning så jag höll mig vaken hela flygningen åt det här hållet dock). Skärmen var dock inte lika stor och fin som på Swiss vilket ju var lite synd eftersom jag nu passade på att kika på ett par filmer. Den rörliga kartan fungerade inte heller under hela flygningen. Oavgjort då de är bra på olika sätt.
Swiss
Lufthansa
(Helt utom tävlan men på vilket sätt visar minikartan kartans kontext? Den är ju högst någon kilometer utzoomad?)
Toalettkampen vinner Lufthansa inte bara för att toaletten på A380 är betydligt större utan främst för att det fanns två stycket till oss sju passagerare i första klass (en av platserna var ledig på Lufthansa och en blockerad för tjänstgörande extrapilot på Swiss). Swiss erbjöd bara en toalett vilket i vissa lägen kunde orsaka något av en kö. Vinnare: Lufthansa.
Båda bolagen erbjuder internet ombord. Medan Swiss endast bjuder på 50MB för passagerare i första klass erbjuder Lufthansa obegränsad surf (även om hastigheten inte var mycket att skriva hem om). Vinnare: Lufthansa.
Ombord - Service (Oavgjort)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4/5
På Swiss kom kaptenen runt och pratade med alla i första klass och försökte till och med säga några fraser på svenska till oss. Han verkade genuint intresserad och glad över att ha oss som passagerare. Han hejade också glatt på svenska när vi möttes utanför toaletten. Lufthansas pilot kom också runt och hälsade men det gjordes mer pliktskyldigt än intresserat. Det här varierar säkert beroende på vem som råkar jobba för dagen. Men i just det här fallet vann Swiss.
I övrigt var personalen i första klass väldigt trevliga på båda flygningarna medan de på Lufthansa uttryckligen berättade att vi kunde få äta vår man precis när vi vill och det bara var att säga till om vi inte ville ha den direkt efter start medan Swiss drog igång serveringen som vanligt. Det hade säkert gått att vänta även där men bara att få frågan uppskattades hos Lufthansa. Knapp vinnare: Lufthansa.
Ombord - Maten (knapp vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4,5/5
Båda bolagen erbjöd kaviar-servering men Swiss hade kanske lite roligare modell där kaviarprovning erbjöds med tre olika sorters kaviar. Det kändes lyxigt och kul att få prova. Vinnare: Swiss
Swiss kaviar
Lufthansa kaviar
Lufthansa kom dessutom ut med en liten förrättsvagn efter kaviarserveringen
Det kanske är lite orättvist att jämföra en hemmabas-catering med en utstations-catering men faktum är att jag tyckte båda bolagen höll en jämnlik kvalitet på maten ombord. Mannen som satt till vänster om mig verkar dock inte ha delat den bilden av Lufthansa då han skickade tillbaka rätt efter rätt. Jag tyckte dock inte att det var något fel på fisken, som var den första rätt han skickade tillbaka. Synd att Lufthansa bara hade en flaska Laurent-Perrier rosé-bubble lastad eftersom jag tyckte den var god. Den tog slut alldeles för fort. Oavgjort.
Swiss huvudrätt
Lufthansa huvudrätt (fisken som mannen till vänster inte gillade)
Swiss efterrätt
Lufthansa efterrätt
Swiss andra måltid (frukost)
Lufthansa andra måltid (lunch/middag)
Ombord - Amenity kit (vinnare: Lufthansa)
Lufthansa: 3/5
Swiss: 2/5
Swiss necessär kändes faktiskt ganska billig och skulle nog vara något jag mer förväntade mig av en business class-produkt. Jag hade aldrig hört talas om LaPraire-varumärkte heller men såg i Kevinators recension att det tydligen var väldigt flott. Nedstoppade i en liten kartong likt Lufthansa kändes dock lyxigare än i en liten papperspåse man skulle riva upp som Swiss hade. Jag skulle gärna sett någon parfym eller liknande också eller något annat oväntat som Singapore Airlines med det märkliga ljuset eller den praktiska herrparfymen.
Lufthansas amenity kit kom i en fyrkantig box som jag inte riktigt vet vad man ska ha till efter att man använt innehållet? Är den verkligen praktisk att använda som necessär? Designad av Jacob Jensen skryter de om och man får med en liten bok med reklam för vilken utsökt designer denne Jacob är. Undrar om han designat något annat än lådan dock? Den känns i alla fall lyxigare än Swiss business-aktiga tygnecessär med illa ditsytt Bally-märke. Vinnare: Lufthansa
Swiss amenity kit
Lufthansa amenity kit (glömde ta bild på planet så det fick bli på balkongen hemma... Tandborsten saknas på bild)
Slutsats
Det är svårt att utse någon entydig vinnare tycker jag. Båda bolagen och loungerna är bra men kanske på lite olika sätt. Jag har en till liknande resa bokad i vinter under 2 för 1-kampanjen där jag kan göra ytterligare en jämförelse. Då dessutom med två ben Singapore Airlines första klass också igen. Det ska bli kul.
Recensionen bygger på en A330-flygning med Swiss och en A380-flygning med Lufthansa. Via Zürich på väg till Peking och via München på vägen hem. Att åka såhär till och från två länder är praktiskt då man på så vis kan komma in i Kina visumfritt.
Till och från Arlanda (oavgjort)
Lufthansa: 5/5
Swiss: 5/5
Smidigt att kunna boka transfer till och från flygplatsen eftersom planet dit avgick kl 7:20 på morgon. Hem ankom det 22:55 och då är det skönt att ha någon som står och väntar efter en lång resa. Båda chaufförerna var trevliga och körde lugnt och skönt till och från Arlanda. På vägen dit var inte länken där man kan uppdatera var chauffören befinner sig helt med på noterna då det hela tiden såg ut som att bilen befann sig på Lilla Essingen. Inte helt optimalt när man hoppas kunna åka från Solna 5 minuter senare. Bilen stod dock utanför trots länkens informationsmiss.
Lounge - Hårdvara (oavgjort)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4/5
Besökta lounger i Zurich: First Class Terminal A och Terminal E.
Besökt lounge i München: Satellitterminalen (K-gate).
Båda loungerna var ljusa och trevliga tycker jag. Terassen på loungen i Zürich vinner dock över den i München som var lite instängd men samtidigt hade en lite grönare touch. Nackdelen med terassen i Zürich var att det inte fanns något wi-fi som sträckte sig ända dit ut och eftersom inte Schweiz har anammat EU-roaming känns det mer behövligt än vad det gör på den lilla terassen i München (där wi-fi dessutom fungerar).
Swiss First Class Terminal A - matsal
Swiss First Class Terminal E - terassen
Lufthansa First Class satellitterminalen - terassen
Lufthansa First Class satellitterminalen - sittgrupper med godsaker inom armlängds avstånd
På båda ställena fick vi transfer med bil. I Zürich handlade det om transfer från A-terminalens lounge ut till E-terminalens lounge (sen promenad till själva planet inne i terminalen). Det som var lite märkligt var att de började med boarding för ekonomiklass innan förstaklass och business fick kliva på. Det hann dock aldrig bli speciellt lång kö in mot planet innan vi i förstaklass och business tillslut fick kliva på också (bara en gatebrygga användes).
I München skulle det egentligen inte ingå någon transfer när planet skulle gå från huvudterminalen (det är tänkt att man ska ta det vanliga transfer-tåget) men de bokade på en bil åt oss ändå utan att vi behövde säga något. Den tog oss nästan ända fram till planet. Två gater bort bara så vi fick promenera inne i terminalen den sista biten. Bussigt även om det kändes lite stressigt när inte bilen hade kommit 20:50 och planet skulle avgå 21:05.
Lounge - Maten (Vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 5/5
Maten var något bättre i Swiss lounge tycker jag. Tjusigare presenterat och godare mat över lag. Det som var till fördel för Lufthansa var att de i hela loungen hade macarons och små chokladbitar utplacerade dekorativt mellan sittgrupperna. Aldrig långt att sträcka sig för någon liten godbit.
Swiss huvudrätt
Swiss efterrätt
Lufthansa huvudrätt
Lufthansa efterrätt från buffé (som stått framme lite för länge smakade det som)
Ombord - Hårdvara (Vinnare: Lufthansa)
Lufthansa: 4,5/5
Swiss: 4/5
Testade produkter: Swiss A330, Lufthansa A380
Väldigt stor och tjusig skärm på Swiss A330 även om filmutbudet kanske inte var jättestort. Jag använde dock enbart skärmen till att titta på den rörliga kartan och försökte sova lite den övriga tiden mellan måltidsserveringarna. Stolen kändes lite ranglig och vickade lite fram och tillbaka när man lutade sig mot ryggstödet. Dessutom var den lite obekväm i sov-läge då den gick upp lite i svanken precis och inte kändes speciellt mjuk. Det kändes som någon luftkudde ändrade form i ryggstödet med ojämna mellanrum också vilket irriterade lite.
Lufthansas stol på A380 var väldigt mjuk och behaglig och om jag hade försökt sova i denna hade det nog varit skönare än Swiss modell (nu var det en dagsflygning så jag höll mig vaken hela flygningen åt det här hållet dock). Skärmen var dock inte lika stor och fin som på Swiss vilket ju var lite synd eftersom jag nu passade på att kika på ett par filmer. Den rörliga kartan fungerade inte heller under hela flygningen. Oavgjort då de är bra på olika sätt.
Swiss
Lufthansa
(Helt utom tävlan men på vilket sätt visar minikartan kartans kontext? Den är ju högst någon kilometer utzoomad?)
Toalettkampen vinner Lufthansa inte bara för att toaletten på A380 är betydligt större utan främst för att det fanns två stycket till oss sju passagerare i första klass (en av platserna var ledig på Lufthansa och en blockerad för tjänstgörande extrapilot på Swiss). Swiss erbjöd bara en toalett vilket i vissa lägen kunde orsaka något av en kö. Vinnare: Lufthansa.
Båda bolagen erbjuder internet ombord. Medan Swiss endast bjuder på 50MB för passagerare i första klass erbjuder Lufthansa obegränsad surf (även om hastigheten inte var mycket att skriva hem om). Vinnare: Lufthansa.
Ombord - Service (Oavgjort)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4/5
På Swiss kom kaptenen runt och pratade med alla i första klass och försökte till och med säga några fraser på svenska till oss. Han verkade genuint intresserad och glad över att ha oss som passagerare. Han hejade också glatt på svenska när vi möttes utanför toaletten. Lufthansas pilot kom också runt och hälsade men det gjordes mer pliktskyldigt än intresserat. Det här varierar säkert beroende på vem som råkar jobba för dagen. Men i just det här fallet vann Swiss.
I övrigt var personalen i första klass väldigt trevliga på båda flygningarna medan de på Lufthansa uttryckligen berättade att vi kunde få äta vår man precis när vi vill och det bara var att säga till om vi inte ville ha den direkt efter start medan Swiss drog igång serveringen som vanligt. Det hade säkert gått att vänta även där men bara att få frågan uppskattades hos Lufthansa. Knapp vinnare: Lufthansa.
Ombord - Maten (knapp vinnare: Swiss)
Lufthansa: 4/5
Swiss: 4,5/5
Båda bolagen erbjöd kaviar-servering men Swiss hade kanske lite roligare modell där kaviarprovning erbjöds med tre olika sorters kaviar. Det kändes lyxigt och kul att få prova. Vinnare: Swiss
Swiss kaviar
Lufthansa kaviar
Lufthansa kom dessutom ut med en liten förrättsvagn efter kaviarserveringen
Det kanske är lite orättvist att jämföra en hemmabas-catering med en utstations-catering men faktum är att jag tyckte båda bolagen höll en jämnlik kvalitet på maten ombord. Mannen som satt till vänster om mig verkar dock inte ha delat den bilden av Lufthansa då han skickade tillbaka rätt efter rätt. Jag tyckte dock inte att det var något fel på fisken, som var den första rätt han skickade tillbaka. Synd att Lufthansa bara hade en flaska Laurent-Perrier rosé-bubble lastad eftersom jag tyckte den var god. Den tog slut alldeles för fort. Oavgjort.
Swiss huvudrätt
Lufthansa huvudrätt (fisken som mannen till vänster inte gillade)
Swiss efterrätt
Lufthansa efterrätt
Swiss andra måltid (frukost)
Lufthansa andra måltid (lunch/middag)
Ombord - Amenity kit (vinnare: Lufthansa)
Lufthansa: 3/5
Swiss: 2/5
Swiss necessär kändes faktiskt ganska billig och skulle nog vara något jag mer förväntade mig av en business class-produkt. Jag hade aldrig hört talas om LaPraire-varumärkte heller men såg i Kevinators recension att det tydligen var väldigt flott. Nedstoppade i en liten kartong likt Lufthansa kändes dock lyxigare än i en liten papperspåse man skulle riva upp som Swiss hade. Jag skulle gärna sett någon parfym eller liknande också eller något annat oväntat som Singapore Airlines med det märkliga ljuset eller den praktiska herrparfymen.
Lufthansas amenity kit kom i en fyrkantig box som jag inte riktigt vet vad man ska ha till efter att man använt innehållet? Är den verkligen praktisk att använda som necessär? Designad av Jacob Jensen skryter de om och man får med en liten bok med reklam för vilken utsökt designer denne Jacob är. Undrar om han designat något annat än lådan dock? Den känns i alla fall lyxigare än Swiss business-aktiga tygnecessär med illa ditsytt Bally-märke. Vinnare: Lufthansa
Swiss amenity kit
Lufthansa amenity kit (glömde ta bild på planet så det fick bli på balkongen hemma... Tandborsten saknas på bild)
Slutsats
Det är svårt att utse någon entydig vinnare tycker jag. Båda bolagen och loungerna är bra men kanske på lite olika sätt. Jag har en till liknande resa bokad i vinter under 2 för 1-kampanjen där jag kan göra ytterligare en jämförelse. Då dessutom med två ben Singapore Airlines första klass också igen. Det ska bli kul.
Last edited: