Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Hur snabbt få man nedgradera utan att förlora bonus?
”Om du ansöker om ett SAS EuroBonus Mastercard Premium, får du 10 000 Bonuspoäng i välkomstbonus, om du gör 3 köp med kortet inom 30 dagar

Poängen förs över till ditt EuroBonus-konto senast 3 månader efter dina köp, förutsatt att du fortfarande har kortet vid poängöverföringen och inte har haft ett SAS EuroBonus Mastercard Premium de senaste 2 åren.”

Du behöver ha kortet tills du får bonusen, så i värsta fall 3-4mån.

Tycker jag minns att en del sagt att det går att signa billigare kortet och få den 3k bonusen för att sedan uppgradera och få 10k. Men vet inte om det funkar.
 
Vårt resemönster förändras i och med 1-åring och kommande barn. Long-haul kommer vi skippa i några år och det kommer isåfall främst vara Europa om något. Vi kör Amex Premium idag med ett SAS MC Basic. Bör vi hålla oss kvar med dessa kort om målet är att samla poäng och främst inom Europa och även använda 2-4-1 inom Europa på Plus-biljetter?

I sinom tid så kommer vi nog att uppgradera oss till Amex Elite för att spara ihop till Business 2-4-1 vouchers så vi kommer iväg på dessa i long-haul, men det är nog några år bort.
Enklast är väl att bara köra SAS MC Premium. Om ni samlar tillräckligt med poäng för att åka, uppnår ni relevant Fly Premium nivå. Då kan ni åka Plus Bonus inom Europa för Go bonus poäng. Slipper man optimera mellan kort dessutom. Reseförsäkringen är bättre på Amex Elite, men du kan köpa mycket bra försäkring för extra kostnaden för det kortet.
 
Enklast är väl att bara köra SAS MC Premium. Om ni samlar tillräckligt med poäng för att åka, uppnår ni relevant Fly Premium nivå. Då kan ni åka Plus Bonus inom Europa för Go bonus poäng. Slipper man optimera mellan kort dessutom. Reseförsäkringen är bättre på Amex Elite, men du kan köpa mycket bra försäkring för extra kostnaden för det kortet.
Tänkte eventuellt detsamma. Men jag missar säkert något i mina tankar här. Tanken är att resa SAS Plus inom Europa 1-2 gånger per år och utan att ha gått in på olika poängpriser för mycket så har jag räknat på caset 15000p/pax för Go och 25000p/pax för Plus.

FlyPremium kostar alltså 2pax * 15000p = 30000p för en resa i Plus. Motsvarande med 2-4-1 skulle alltså bli 2pax * 25000p / 2 = 25000p, alltså 2500p/pax billigare poängpris vid användandet av 2-4-1.

Något jag inte tänker på här? Det finns eventuellt en tanke om att gå ner till Amex Classic då 2-4-1 inom Europa är tillräckligt för oss just nu, men 15p/100kr med Premium känns värt det och årsavgiften är negligerbar.
 
Tänkte eventuellt detsamma. Men jag missar säkert något i mina tankar här. Tanken är att resa SAS Plus inom Europa 1-2 gånger per år och utan att ha gått in på olika poängpriser för mycket så har jag räknat på caset 15000p/pax för Go och 25000p/pax för Plus.

FlyPremium kostar alltså 2pax * 15000p = 30000p för en resa i Plus. Motsvarande med 2-4-1 skulle alltså bli 2pax * 25000p / 2 = 25000p, alltså 2500p/pax billigare poängpris vid användandet av 2-4-1.

Något jag inte tänker på här? Det finns eventuellt en tanke om att gå ner till Amex Classic då 2-4-1 inom Europa är tillräckligt för oss just nu, men 15p/100kr med Premium känns värt det och årsavgiften är negligerbar.
SAS kommer återinföra business class på sina Europalinjer. Plus försvinner. Jag antar försiktigt att FlyPremium förmånen blir liknande med skillnaden att du kan boka SAS Business Bonus inom Europa. En Amex Premium 2-4-1 voucher kan inte användas på business class längre. Dessutom får du bara en voucher med Amex Premium kortet. Mastercard FlyPremium gäller än så länge obegränsad antal bokningar.
 
  • Gilla
Reactions: hco
SAS kommer återinföra business class på sina Europalinjer. Plus försvinner. Jag antar försiktigt att FlyPremium förmånen blir liknande med skillnaden att du kan boka SAS Business Bonus inom Europa. En Amex Premium 2-4-1 voucher kan inte användas på business class längre. Dessutom får du bara en voucher med Amex Premium kortet. Mastercard FlyPremium gäller än så länge obegränsad antal bokningar.
Detta med att Plus försvinner inom Europa till fördel av Business blir intressant för FlyPremium. Ska man behålla samma 50k poänggräns för rätten att boka obegränsat med intra-Europa C? Det har spekulerats med ett ganska stort hopp i pris från Plus till Business i SEK, för att inte tala om att det kommer bli dyrare på rewards också.
Kommer 50k gränsen försvinna, och 100k blir för Plus Världen/Business Europa? Spekulationer allt, såklart, men SEB sitter nog och räknar på detta några gånger.
 
Detta med att Plus försvinner inom Europa till fördel av Business blir intressant för FlyPremium. Ska man behålla samma 50k poänggräns för rätten att boka obegränsat med intra-Europa C? Det har spekulerats med ett ganska stort hopp i pris från Plus till Business i SEK, för att inte tala om att det kommer bli dyrare på rewards också.
Kommer 50k gränsen försvinna, och 100k blir för Plus Världen/Business Europa? Spekulationer allt, såklart, men SEB sitter nog och räknar på detta några gånger.
Prisskillnaden mellan Go och Plus bonus inom Europa är ganska stor som den är 30t vs 50t. Tveksamt om poängpriser ändras. De billiga Plus bokningsklasser för pengar försvinner garanterad. Tro mig redan se att knappt något under B eller S släpps efter 30sep. Ganska troligt att FlyPremium gränserna ändras som du nämner.
 
Toppen