Grundregeln inom *A är att det är det utförande bolagets (operating carrier) intjänandetabell som gäller då man flyger code-share. Det är vi överens om. Dvs en flygning LX4701 som utförs av SK601 ska ge intjäning som om man flög SK601.
Likaså ger den bokade flighten SK3503 som utförs av LX1267 poäng enligt LX tabell.
Detta gäller för de flesta bolag SAS har samarbetsavtal med. Men tyvärr har det funnits och finns ett (litet) antal undantag.
Swiss var ett sådant exempel. Om du tidigare hade en biljett med LX4701 utförd av SK601 fick du inga poäng alls enligt regelverket då alla LXs codeshares var undantagna från intjäning till EB. Samma sak gällde på Spanair. En flight med JK-nummer utförd av SAS gav inga poäng. Drabbades av detta ett flertal gånger. I en del fall registrerades poängen trots detta men om inte blev man stoppad av RetroRegistreringen :-(
Nu verkar dessa undantag minskat radikalt i omfattning men exempelvis så finns det TP-flighter som utförs *A-partners (SN och LO) som inte ger poäng. Adria Airways codeshares ger heller inga poäng även om utförande bolag är med i *A. Så det är inte trivialt att veta vad man får...