Senaste nytt

Intervjuförfrågan - Måltider vid resa

Hej!

Jag, Joachim Sundqvist, är doktorand i måltidskunskap vid Restauranghögskolan – Umeå Universitet. Jag intresserar mig för affärsresenärers ätande, eller snarare upplevelser relaterade till ätandet. Jag håller just nu på med en förstudie för att skapa förståelse för de processer som leder fram till de måltidsval en affärsresenär ställs inför på resa. Detta är ett första steg i en längre studie som beräknas vara färdig 2020 och är tänkt att bidra med en holistisk syn på affärsresenärers, en generellt sett förbisedd grupp i turismforskningen, måltidsupplevelser.

Så varför skriver jag här då?

Jag har uppfattat att detta är en samlingsplats för den grupp jag tänker mig att undersöka och att det därför eventuellt skulle kunna finnas ett intresse att vara med och dela med sig av sina upplevelser och tankar.

I detta första steg söker jag personer som i dialog (intervju), antingen per telefon eller e-post, skulle vilja prata om hur måltiden nås. Alltså, vad är det som för Dig fram till själva ätandesituationen.

Är Du intresserad av att prata med mig om Ditt ätande på resa, nu initialt lite kortfattat om hur du når måltiden och vilka val, eller icke-val du gör?

I sådana fall skulle jag vara väldigt tacksam om Du ville kontakta mig på: Joachim.sundqvist@umu.se
alternativt skicka ett meddelande till mig här på forumet om det är så att Du inte vill dela med dig av din e-postadress.

Jag hoppas att denna förfrågan är ok för moderatorer här på forumet, och att jag placerat tråden på rätt ställe. Är tråden i fel del så skulle jag vara väldigt tacksam om moderator kunde flytta den till rätt del av forumet.

Tack på förhand,
Joachim Sundqvist

Hej Canadien!

Målet är att skapa en holistisk bild av affärsresenärers värdeskapande processer i relation till mat och måltid vid resa.
Detta sker utifrån ett redan publicerat ramverk grundat i relationsmarknadsföring/consumer culture theory.

Min förhoppning är att om vi kan få en förståelse för affärsresenärens speciella situation relaterat till mat och måltider, så kanske vi även kan få marknaden att förstå denna situation och anpassa sitt utbud för att främja resenärernas värdeskapande.

Projektet är finansieras av BFUF (Besöksnäringens Forsknings- och Utvecklingsfond) samt av Umeå universitet.

Jag har lite svårt att se hur man ska göra en sådan bred studie och kunna få ut något vettigt av den. Min egna erfarenhet är att när man är ute på affärsresor så äter man när man kan och måste och det är det som råkar finnas tillgängligt då som blir valet. Detta kan innebära allt från Ritz Crackers och en Snickers på hotellrummet till en femrätters middag med kunder på 3-stjärnig krog och allt däremellan.

Finns det någon tanke om vilken typ av affärsresenärer ni är intresserade av?

Det är en intressant fundering och en relevant fråga, av metodologiska skäl så bör jag inte svara på den typen av frågor öppet, men jag svarar i ett privat meddelande istället.

Men sista frågan kanske du kan belysa;
"Finns det någon tanke om vilken typ av affärsresenärer ni är intresserade av?"

Är det frekventa resenärer, eller även de som kanske bara reser ett par flyg i månaden?

Hej Canadien,

Vi utgår från en bred definition som används inom forskningen där en affärsresenär är den som reser i tjänsten för att uträtta arbete på annan ort än hemorten. Vi har även tillägget, i urvalet, att övernattning ska ske på en plats skild från hemorten. Vad gäller frekvensen så är vi intresserade av både allt från högfrekventa resenärer till de som reser några få gånger per år. Det är aktiviteterna i sig som är intressanta och inte frekvensen av resandet.

Vilken trevlig studie, jag tror nämligen att du hittar svar som är väldigt olika. Personligen delar jag inte agehall kommentarer, utan finner äta-mat-upplevelse styr till viss del vårt resande och val av destination även om det inte har första prioritet (kunden har).

• Gilla
Reactions: fcx
Vilken trevlig studie, jag tror nämligen att du hittar svar som är väldigt olika. Personligen delar jag inte agehall kommentarer, utan finner äta-mat-upplevelse styr till viss del vårt resande och val av destination även om det inte har första prioritet (kunden har).
Och det beror också på var man är i sin "resekarriär" tycker jag. I början var det "exklusivt" och kul om hotellet hade en "Executive Lounge" som man blev insläppt i. Numera föredrar jag att äta på en bra restaurang istället, har slutat orka leta efter sätt att spara in arbetsgivarens pengar...

Matupplevelser styr inte mina tjänsteresor, det är affärsmöjligheter som styr resmål. På tjänsteresa äter man när tillfälle ges för man vet inte när man får tillfälle nästa gång eftersom allt kan hända.

Toppen