Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Det hade kanske funkat, men jag var föga sugen på att ta en flight vid 06 på morgonen till CPH. Det var ju trots allt lördag, så lite bekvämt ville jag ha det. Och nu slutade ju det hela med en natt på Hilton och inte Park Inn, så jag ska inte klaga.

945 till ORD inställd idag. Det är illa om man har så få maskiner att det inte finns täckning för ett flygplan.

Så illa är det väl i princip? De kör väl så mycket det bara går med alla maskinerna de har. Det skulle dock inte skada med en A3x0 till. Har inte *A någon kärra de kan låna då och då? Tycker det är rätt ofta man ser plan målade i *A livery numera.

agehall skrev:Har inte *A någon kärra de kan låna då och då? Tycker det är rätt ofta man ser plan målade i *A livery numera.Klicka för att utvidga...

Fast dessa flygplan är ju respektive flygbolags egna, finns avtal att typ 1,5 % (gissning på siffran) av flottan ska vara målad i *A-färger.

twiggs skrev:Fast dessa flygplan är ju respektive flygbolags egna, finns avtal att typ 1,5 % (gissning på siffran) av flottan ska vara målad i *A-färger.Klicka för att utvidga...

Jag trodde dock att de även användes för att täcka partners behov vid olika problem, men det kanske är helt fel.

Är det någon som vet varför det är fel på så många av long-haul flighterna? Eller brukar det vara så under sommaren för sas?

Berrsus skrev:Är det någon som vet varför det är fel på så många av long-haul flighterna? Eller brukar det vara så under sommaren för sas?Klicka för att utvidga...

Det verkar vara lite olika saker som drabbat vårt kära SAS just nu. En kärra fick tydligen stryk i ovädret i Chicago och är fast där (?). Det ledde till att SK945/946 ställdes in idag. Verkar få till sin följd att SK983 ställs in i morgon vilket nog mest beror på omdisponering av planen eftersom SK945 är en A333 medan SK983 är en A343 i normala fall.

SK995 är nog ett resultat av att ett plan har fel på bränslepumpen (dvs den som krånglat ett tag).

SAS begränsade flotta leder snabbt till problem om det uppstår fel på ett (eller som nu flera) plan. Tyvärr.

Spännande.

finns det någon site eller program man kan se hur flygplanen flyttas mellan olika rutter för ett normalfall?

SK973 blir försenad idag

Verkar som SK945/946 träffades av blixten vid landning 1/7 på ORD. Med skador på landningstället och står kvar ORD. Maximal otur för SAS.

Som diskuterats tidigare, ett bolag med såpass få långdistansmaskiner drabbas ju hårt vid tech..Om man nu ev. har 2 maskiner ?! ut drift blir det såklart stora konsekvenser.

Berrsus skrev:Spännande.finns det någon site eller program man kan se hur flygplanen flyttas mellan olika rutter för ett normalfall?Klicka för att utvidga...

Spännande kanske inte är ordet när man drabbas av detta. Det finns generellt ingenstans man kan se hur flygbolagen flyttar runt plan mellan olika linjer. I detta fall kan man dock se det ganska tydligt då en A333 helt plötsligt bytts ut mot en A343. Men för "stora" bolag kan man inte se detta förrän i efterhand.

Dessutom var det ju en A330 som nödlandade för några veckor sedan från EWR till CPH. Vet någon mer om detta? Jag skulle varit ombord men bokade om mig i sista stund.

SK 910 EWR - CPH 2/7 var ca 1/2h försenad pga sent inkommande flyg och var en *A märkt kärra.

SK910 har enligt flightradar24.com flugits av OY-KBA tidigare men senaste dagarna har det flugits av OY-KBM samt SE-REF. Misstänker att SE-REF inte är sas egna plan då eller?

mry skrev:SK910 har enligt flightradar24.com flugits av OY-KBA tidigare men senaste dagarna har det flugits av OY-KBM samt SE-REF. Misstänker att SE-REF inte är sas egna plan då eller?Klicka för att utvidga...

Jodå. SE-REF är en av SAS A330or , men som är målad i Star alliance livery.

mry skrev:Misstänker att SE-REF inte är sas egna plan då eller?Klicka för att utvidga...

Har pratat med flera personer senaste tiden, som tror att Star Alliance målade plan, tillhör Star Alliance och hyrs ut till flygbolagen. Detta är en felaktig uppfattning. Alla flygplan tillhör flygbolagen! Som en del av dealen när man tillhör en alians är att en del av planen ska målas i aliansens färger. Alla flygbolag har sina konfigurationer och en SAS A330 liknar inte en Lufthansa A330, eller en Swiss A330, vilket gör att planen inte direkt är "kompatibla med andra flygbolag".

Back