Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Tjaeng skrev:Vet inte riktigt vad det här räknas som, men fick höra av flickvännen som står och väntar på att checka in till SK903 ARN-EWR att det är något knas med dataöverföringen till ESTA, så i princip alla som inte är amerikanska medborgare kan ej checka in f.n. Beskedet just nu är att flyget avgår 12:05 ändå oavsett load.Klicka för att utvidga...


Det är väl inte just ESTA ansökningarna det handlar om det är väl snarare den obligatoriska passageraruppgifterna som måste skickas över till USA antar jag?



Undra om SAS kan hävda att det inte är deras fel och slippa ersätta passagerare som missar flyget om de tänker skicka iväg det iaf...
 
Tjaeng skrev:Vet inte riktigt vad det här räknas som, men fick höra av flickvännen som står och väntar på att checka in till SK903 ARN-EWR att det är något knas med dataöverföringen till ESTA, så i princip alla som inte är amerikanska medborgare kan ej checka in f.n. Beskedet just nu är att flyget avgår 12:05 ändå oavsett load.Klicka för att utvidga...


Löste det sig eller blev de svenska passagerarna strandade på Arlanda?
 
mry skrev:Det är väl inte just ESTA ansökningarna det handlar om det är väl snarare den obligatoriska passageraruppgifterna som måste skickas över till USA antar jag?Klicka för att utvidga...


Så var det säkert. Var inte på plats själv.




Catfishman skrev:Löste det sig eller blev de svenska passagerarna strandade på Arlanda?Klicka för att utvidga...


De kom iväg efter någon slags manuell överföring. 1h försenade pga många som skulle checka in när det lossnade.
 
mry skrev:Det är väl inte just ESTA ansökningarna det handlar om det är väl snarare den obligatoriska passageraruppgifterna som måste skickas över till USA antar jag?Klicka för att utvidga...
Jag undrar om det inte var just det trots allt, eftersom man inte kan checka in utan giltigt ESTA, och då måste ju SAS kunna kontrollera att det finns....
 
Planet beräknas dock landa strax före tidtabell så alltför stora problem borde det inte ha blivit - om nu alla kom med.



Om amerikanska medborgare kunde checka in men inte svenskar så var det nog problem med att kolla upp att det fanns ett giltigt ESTA hos pasagerarna. Alla passagerare oavsett nationalitet antar jag är med på passagerarlistorna som skickas just före avgång.



OT: Någon som vet om beläggningen på USA-flighterna är betydligt tunnare nu när det inte går att ansluta till Stockholm från andra flygplatser?
 
palmen skrev:Jo det gör skillnad när ni frivilligt väljer att åka senare, då har ni ingen rätt till 261/2004 ersättning.Klicka för att utvidga...
Då var allt klart med SAS, de bad om ursäkt men tackade för att vi stod över flighten och samtidigt informerade att 261/2004 gäller så här har vi fått ersättning för extra kostnader samt 600 euro PP. Snyggt skött av SAS. Kan även sägas att vi blev uppgraderade på hemresan!
 
wenne87 skrev:Då var allt klart med SAS, de bad om ursäkt men tackade för att vi stod över flighten och samtidigt informerade att 261/2004 gäller så här har vi fått ersättning för extra kostnader samt 600 euro PP. Snyggt skött av SAS. Kan även sägas att vi blev uppgraderade på hemresan!Klicka för att utvidga...
Det var ju bra hanterat, även om de inte hade behövt ge er denna ersättning enligt 261/2004.

Väljer man frivilligt att stå över en överbokad flight brukar man ligga väldigt bra till för eventuella opup på den flighten man faktiskt ska åka med.
 
AABack2ARN skrev:OT: Någon som vet om beläggningen på USA-flighterna ärbetydligttunnare nu när det inte går att ansluta till Stockholm från andra flygplatser?Klicka för att utvidga...
Varför skulle inte det gå? Det går väl lika bra som förut? Om det är preclearance du tänker på ligger det en bit fram i tiden.
 
palmen skrev:Det var ju bra hanterat, även om de inte hade behövt ge er denna ersättning enligt 261/2004.Väljer man frivilligt att stå över en överbokad flight brukar man ligga väldigt bra till för eventuella opup på den flighten man faktiskt ska åka med.Klicka för att utvidga...
Ja, ytterligare en anledning att välja SAS före andra eventuella norska konkurrenter. SAS är väl oftast ett mer "hederligt" bolag på många punkter och tar samtidigt hand om sina gäster.



Istortsett veckopendlat sista 6 åren mellan Sverige och Norge, i början gick jag på pris, men efterhand gick jag mer och mer över på säker framkomlighet!=)
 
Heja skrev:Varför skulle inte det gå? Det går väl lika bra som förut? Om det är preclearance du tänker på ligger det en bit fram i tiden.Klicka för att utvidga...
Skribenten menade nog p g a strejken förra veckan, men svaret var nog det omvända. Alla som skulle Stockholm-Nordamerika via Europa med t ex SK+AC eller SK+LH ville nog gärna bli ombokade till SK:s longhaul. Iallafall var Måndagens avgångar helt fulla (EWR o ORD)
 
Rykten säger att @bnr sitter och svettas ombord SK963 som just nu är 4h20 min försenad och alltjämt på backen på Arlanda. SAS vägrar enligt uppgift boka om och/eller släppa av folk...
 
Ryktet stämmer. Sjukt dåligt och inte alls proaktivt av SAS. Har presenterat två alternativ (LH via FRA och LX via ZRH) i god tid och sagt att jag kan ta bagaget dagen efter.

Inte ett skvatt har hänt. Nu är det för sent för att ta LX också...

Om 9 min går crews tid ut, då är det kört.
 
bnr skrev:Ryktet stämmer. Sjukt dåligt och inte alls proaktivt av SAS. Har presenterat två alternativ (LH via FRA och LX via ZRH) i god tid och sagt att jag kan ta bagaget dagen efter.Inte ett skvatt har hänt. Nu är det för sent för att ta LX också...Om 9 min går crews tid ut, då är det kört.Klicka för att utvidga...
600 EUR x 250 pax. Blir dyrt för SAS.
 
bnr skrev:Ryktet stämmer. Sjukt dåligt och inte alls proaktivt av SAS. Har presenterat två alternativ (LH via FRA och LX via ZRH) i god tid och sagt att jag kan ta bagaget dagen efter.Inte ett skvatt har hänt. Nu är det för sent för att ta LX också...Om 9 min går crews tid ut, då är det kört.Klicka för att utvidga...
Kom ni iväg till slut eller hur löste dom det?
 
Back
Top