Jag håller med dig. Borde dessutom varit säkrare för passagerarna att fortsätta till tex Boston, eftersom (jag antar) att det finns fler möjliga ställen att landa på längs den rutten än på väg till Köpenhamn om det senare uppdagats något fel på planet. Om snabba beslut måste fattas, bör det vara med säkerheten som prioritet, inte kostnaden.Johannes Winberg skrev:Ja förmodligen men som passagerare känns det kanske tryggare att landa snarast än att ge sig ut över ett stort hav igen.. jag hade inte varit nöjd– När kraftig turbulens inträffar måste flygplanet alltid inspekteras noggrant. Det är standard i branschen. Den undersökningen kan vi inte göra i USA utan måste ske på hemmaplan, och i det här fallet Köpenhamn,Klicka för att utvidga...
SDL skrev:Jag håller med dig. Borde dessutom varit säkrare för passagerarna att fortsätta till tex Boston, eftersom (jag antar) att det finns fler möjliga ställen att landa på längs den rutten än på väg till Köpenhamn om det senare uppdagats något fel på planet. Om snabba beslut måste fattas, bör det vara med säkerheten som prioritet, inte kostnaden....Klicka för att utvidga...
Om minsta lilla osäkerhet skulle finnas för passagerare eller besättning hade de satt ner planet på första bästa flygplats. Inget seriöst flygbolag flyger vidare med tanke att man kan nödlanda på vägen om något skiter sig.SDL skrev:Jag håller med dig. Borde dessutom varit säkrare för passagerarna att fortsätta till tex Boston, eftersom (jag antar) att det finns fler möjliga ställen att landa på längs den rutten än på väg till Köpenhamn om det senare uppdagats något fel på planet. Om snabba beslut måste fattas, bör det vara med säkerheten som prioritet, inte kostnaden.Jag ställer mig tveksam till att undersökningen inte kan göras i USA på tex BOS eller EWR utan "måste" ske i på CPH. Samma tekniska kompetens borde kunna tillhandahållas på någon av de stora flygplatserna på USA´s östkust.Klicka för att utvidga...
Det där är faktiskt en bra poäng. Även om det suger för passagerarna på planet, så är det bara en planlast som blir drabbade. Hade man gått ner någon annan stans hade flyget blivit stående längre vilket hade betytt fler inställda flyg och alltså fler planlaster drabbade.palmen skrev:Risken är att planet blivit stående länge på outstation som driver stora kostnader och större förseningar att få planet i flygbart skick igen.Klicka för att utvidga...
Nej, oförutsedd turbulens som detta är inget sas kan påverka, när det händer så händer det men inget flygbolag flyger in i sådant väder medvetet.IdleSwede skrev:Är det värt att skicka in en claim då jag nu blir exakt 24 timmar sen till ankomst i Miami?Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Nej, oförutsedd turbulens som detta är inget sas kan påverka, när det händer så händer det men inget flygbolag flyger in i sådant väder medvetet.SAS ska stå för duty of care och ni har säkert någon försäkring som kanske står för något mer. Men EU ersättning är inte sas skyldiga att betala då det knappast fanns några snabbare alternativ för ombokning.Klicka för att utvidga...
Det är hypotetiskt, men det känns som du kommer ha extrem uppförsbacke om du försöker hävda något sådant. Risken är att du hamnat någon stans där du inte kommit vidare och jag gissar du inte var ensam ombord heller som hade behövt bli ombokad.IdleSwede skrev:Tack var som jag tänkte då.Men hade förmodligen inte blivit lika sen om man gått ner i USA istället för att vända.Klicka för att utvidga...
henke12 skrev:Den är säkert helt korrekt, men flygplanet föll inte. det törs jag lovaDet är helt normalt att sjunka (kontrollerat) vid turbulens för att hitta lugnare förhållanden2400 ft/minut under sjunk är inget konstigt allsKlicka för att utvidga...
Jag har ingen insyn i detta fall, men jag skulle gissa att det var CAT (Clear Air Turbulence eller Klarluftsturbulens).Hachans skrev:Men om man kollar på tiden för de hastiga droppen och turbulensen ser man att de inte stämmer överens utan den rapporterade höjdminskningen skedde långt innan, typ 90 minuter. Så det är antagligen en anomali i datan bara, alternativt att man justerade höjden av någon annan anledning.Däremot kan man titta på vindkartorna och se att de i princip flög rakt igenom en orkan med vindbyar på upp till 55 m/s. Inte konstigt det skumpar. Är det normalt att flyga igenom vädersystem med dessa vindhastigheter?Klicka för att utvidga...
Hann du få poängen? De kommer ju ganska snabbt nu för tiden. Eller var det en award?IdleSwede skrev:Jag var ombord men sov tungt så missade det värsta.Nu på väg via LHR.Klicka för att utvidga...
Revenue men inga poäng än så länge.Shoreline skrev:Hann du få poängen? De kommer ju ganska snabbt nu för tiden. Eller var det en award?Klicka för att utvidga...
Jet strömmen kommer ofta upp i den styrkan och kan nå det dubbla. Den går visserligen åt andra hållet så man försökte säkert undvika den men det indikerar att det är normalt att flyga i så starka vindar, när man är uppe på marschhöjd.Hachans skrev:Däremot kan man titta på vindkartorna och se att de i princip flög rakt igenom en orkan med vindbyar på upp till 55 m/s. Inte konstigt det skumpar. Är det normalt att flyga igenom vädersystem med dessa vindhastigheter?Klicka för att utvidga...
PVG lades ner 8 novGnopps skrev:Det verkar som att SAS lyckats fortsätta trots turbulensdrabbade attLN-RKS står på backen. Stämmer det? I så fall en eloge till SAS! Har man lyckats genom att nedgradera någon destination till A321LR eller hur har det gått till?Klicka för att utvidga...
Gnopps skrev:Det verkar som att SAS lyckats fortsätta trots turbulensdrabbade attLN-RKS står på backen. Stämmer det? I så fall en eloge till SAS! Har man lyckats genom att nedgradera någon destination till A321LR eller hur har det gått till?Klicka för att utvidga...