Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

palmen skrev:Jag tror det är väldigt låg chans att det fungerar då de inte bryr sig om din ursprungsbokning. Ska de kunna debitera sas måste man ha sas boardingkort, delta kommer ju som sagt inte in.Klicka för att utvidga...
Du hade helt rätt @palmen. Trots att resterande leg är med SAS och att den som tog emot i loungen ringde SAS supervisor, hade det bara blivit klartecken där hade jag kommit in, blev jag nekad entré.

Jag var oxå inbokad på sk940 och blev ombokad till 24h senare. Kommer begära 600€ när jag kommer hem. Det finns risk att SAS hävdar att birdstrike är en extraordinär händelse vilket ej ger ersättning. Kan vara bra att känna 2 saker. SK940 har ej haft birdstrike utan tidigare flight. Följdförsening täcks av EU261. Sedan verkar det vara LN-RKN som träffat fågeln för den står kvar på ARN. RKN flyger inte på LAX - gammal kärra med kortare räckvidd. Så SAS verkar ha offrat LAX kärran för att täcka upp RKN's tidtabell. Så att just SK940 ställts in beror på att SAS flyttat om plan i sitt schema, inte p.g.a. birdstrike.

MrDollar skrev:Det intressanta var ju varifrån någon fått birdstrike ifrån? Flashback?Klicka för att utvidga...
Birdstrike eller inte - det är i alla fall LN-RKN som är stående, och den skulle antingen ha satts in på 903/904 eller 945/946 - precis som @fly4fun skriver, inte på 939/940, så där kan SAS inte hävda extraordinär händelse.

KalleSus skrev:Birdstrike eller inte - det är i alla fall LN-RKN som är stående, och den skulle antingen ha satts in på 903/904 eller 945/946 - precis som@fly4funskriver,inte på 939/940, så där kan SAS inte hävda extraordinär händelse.Klicka för att utvidga...
Om beläggningen inte är hög eller lite frakt, klarar då den gamla A330 att flyga till Los Angeles? Man gjorde ju så i början till Hong Kong om jag kommer ihåg rätt.

fly4fun skrev:Birdstrike hävdades några poster upp och har bekräftats av SAS när jag ringde in igår.Klicka för att utvidga...

Jag begärde ett förseningsintyg för försäkringen och där står det ”Damaged due to bird strike at Arlanda”. Blir spännande att se hur SAS hanterar detta.

palmen skrev:Om beläggningen inte är hög eller lite frakt, klarar då den gamla A330 att flyga till Los Angeles? Man gjorde ju så i början till Hong Kong om jag kommer ihåg rätt.Klicka för att utvidga...

Var det inte A340 på Hong Kong varannan flight I början?

Tror att det är på gränsen oavsett med gamla A330... Sas längsta linje. Tänker att även MIA har lite begränsningar i cargo.

Lauda 777 skrev:Var det inte A340 på Hong Kong varannan flight I början?Tror att det är på gränsen oavsett med gamla A330... Sas längsta linje. Tänker att även MIA har lite begränsningar i cargo.Klicka för att utvidga...
340 och gammal 330 om jag kommer ihåg rätt. Vet att de gått med gammal 330 någon gång i alla fall. Det var ju viktigt att det var nya kabinen och inte gammal kabin initialt

Första turen med 963/964 flögs av 330 (LN-RKO) eftersom man ville ha en maskin med den nya kabininredningen som ju då inte var implementerad på alla 330/340.

Därefter utfördes trafiken med två 340 i ett par veckor i väntan på den nya 330E (LN-RKR). Innan LN-RKS kom, var det alltså en mix mellan 330E och 340. Vanlig på linjen var OY-KBM, som ju då hade samma inredning som de äldre 330-orna (dvs något färre Business och lite större Plus-kabin)

Ungefär samma scenario när 939/940 drogs igång - med skillnad att den 340 som användes hade den nya, uppgraderade kabinen.

Är det någon här som har en länk till en sida där man kan kolla status på sitt EU261-ärende hos SAS? Fanns en länk i completion-popupen efter att man skickat in ärendet men sedan så har jag inte lyckats få upp sidan med länken igen?

Tjaeng skrev:Är det någon här som har en länk till en sida där man kan kolla status på sitt EU261-ärende hos SAS? Fanns en länk i completion-popupen efter att man skickat in ärendet men sedan så har jag inte lyckats få upp sidan med länken igen?Klicka för att utvidga...
Länken ser ut så här

SAS - Claim Form

xyz är i mitt fall 36 tecken, så om du har det IDt kan du få fram det igen

Tjaeng skrev:Haha, okej, tack. Njä, hade väl hoppats att det skulle räcka med sjusiffriga CaseID men får la ringa dem och fråga hur det går.Klicka för att utvidga...
Har själv lärt mig den jobbiga vägen att man inte kunnat hitta det efteråt så tar alltid och sparar ner länken så man har den efter att ha anmält något

För den som undrar över handläggningstiden för tillfället kan jag informera om att jag skickade in ett claim 15/3 (ang.SK998 13/3), fick besked om att det beviljats i 18/3 och hade 600 EUR på kontot 19/3. Bra jobbat SAS!

Lite skrämmande att jag i år fått ut mer än dubbelt så mycket från EU261 av SAS än vad jag lagt på flygbiljetter hos SAS.

taxvalp skrev:Har du (eller någon annan) skickat in claim än? Ser fram emot uppdateringar, tänkte skicka in mitt idag.Klicka för att utvidga...
Tänker också skicka in idag. Blev dock ombokad och landade 3h 54 min försenad men vad jag förstår så är det när dörren öppnas som räknas och den gjorde efter drygt 4 h, så vi får se hur det går....

SAS ställde precis in SK925 till Washington. Resebyrån extremt alert och bokade om mig till SK909 till Newark och sedan vidare. Flygplansroulette här nere just nu.

Back