Senaste nytt

Instältt SAS-flyg ombokat till SQ - nedgraderad

intuition

Medlem
Reser i Plus och av en slump såg jag att BKK-CPH blivit inställt när jag var inne på bokningen. Följde länken "Boka om fritt eller avboka" och fick erbjudande om rutten BKK-SIN-CPH med SK-nummer en dag senare. Allt såg bra ut och jag tryckte igenom ändringen. Då kommer felmeddelande "Ring kundtjänst". Jag kollar reservationen innan jag ringer och benet SIN-CPH har försvunnit. Ringer in och får svar omedelbart.

Agent petar tillbaka bokningen och ber mig kolla. Jag ser då att flyget är "SK8000, Trafikeras av Singapore Airlines, Bokningsklass E" och ser att sittplatserna är i vanlig ekonomi. Agenten säger att så blir det alltid vid ombokning till SQ så det är inte lönt att titta på andra datum. Agenten erbjuder sig att hitta alternativ med SK. Hittar SK-flyg BKK-CPH ytterligare en dag senare där det finns plus, men det fungerar inte för mig att komma hem 2 dagar senare än ursprungsresan. Agenten säger att jag bör bestämma mig direkt, eftersom jag just nu inte har någon bokning på något flyg. Känner mig tvungen att välja rutten BKK-SIN-CPH.

Efter jag lagt på kollar jag upp och det finns platser på SQ-flyget , dvs det är bara det att SAS inte tänker boka om till den klassen.
Jag inser också nu den fulla vidden av att jag är på SQ-flighter, kommer inte att få 2x poängen från julkalendern. Inte jättenöjd just nu. Någon som har tips på något jag kan göra? Eller är jag rökt eftersom jag "tackade ja" till erbjudet SQ-flyg?
 
Reser i Plus och av en slump såg jag att BKK-CPH blivit inställt när jag var inne på bokningen. Följde länken "Boka om fritt eller avboka" och fick erbjudande om rutten BKK-SIN-CPH med SK-nummer en dag senare. Allt såg bra ut och jag tryckte igenom ändringen. Då kommer felmeddelande "Ring kundtjänst". Jag kollar reservationen innan jag ringer och benet SIN-CPH har försvunnit. Ringer in och får svar omedelbart.

Agent petar tillbaka bokningen och ber mig kolla. Jag ser då att flyget är "SK8000, Trafikeras av Singapore Airlines, Bokningsklass E" och ser att sittplatserna är i vanlig ekonomi. Agenten säger att så blir det alltid vid ombokning till SQ så det är inte lönt att titta på andra datum. Agenten erbjuder sig att hitta alternativ med SK. Hittar SK-flyg BKK-CPH ytterligare en dag senare där det finns plus, men det fungerar inte för mig att komma hem 2 dagar senare än ursprungsresan. Agenten säger att jag bör bestämma mig direkt, eftersom jag just nu inte har någon bokning på något flyg. Känner mig tvungen att välja rutten BKK-SIN-CPH.

Efter jag lagt på kollar jag upp och det finns platser på SQ-flyget , dvs det är bara det att SAS inte tänker boka om till den klassen.
Jag inser också nu den fulla vidden av att jag är på SQ-flighter, kommer inte att få 2x poängen från julkalendern. Inte jättenöjd just nu. Någon som har tips på något jag kan göra? Eller är jag rökt eftersom jag "tackade ja" till erbjudet SQ-flyg?
Om SAS nedgraderar dig så får du håva in 75% av biljettpriset som komp. Om du inte kan vänta in nästa SAS-flyg så är det nog bästa draget. Alternativt avboka hela returen och hitta en ny separat (ibland finns det kul alternativ från Asien, speciellt om man vill bränna poäng).

När jag har varit i kontakt med SAS så säger de att de ger poäng baserat på ursprunglig routing om de bokar om till någonting utanför Skyteam.

“2x poängen från julkalendern” gällde inte det enbart USA itineraries?
Nej, gäller alla långlinjer.
 
Om SAS nedgraderar dig så får du håva in 75% av biljettpriset som komp. Om du inte kan vänta in nästa SAS-flyg så är det nog bästa draget. Alternativt avboka hela returen och hitta en ny separat (ibland finns det kul alternativ från Asien, speciellt om man vill bränna poäng).

När jag har varit i kontakt med SAS så säger de att de ger poäng baserat på ursprunglig routing om de bokar om till någonting utanför Skyteam.


Nej, gäller alla långlinjer.
Bra att veta. Registrerade mig men det kom och försvann så snabbt att man knappt han blinka:)
 
Toppen