Senaste nytt

Inställt flyg - ombokning till Finnair möjlig?

intuition

Medlem
Fick nyss mail om att BA ställt in mitt flyg LHR-CPH. Eftersom jag inte flyger BA speciellt ofta behöver jag höra lite erfarenheter.

Det är sista flyget på dagen som är inställt, så de alternativ jag ser i "Hantera min bokning" funkar inte eftersom jag inte vill övernatta i London. Det som är intressant är att det erbjuds alternativ på Finnair, via Helsingfors. Dock inte den sena avgången som hade passat mig.

Jag har klurat ut att de alternativ som jag ser i "Hantera min bokning" via HEL är de flighter där BA har codeshare på båda benen, dvs både på LHR-HEL och HEL-CPH. Förbindelsen jag är ute efter saknar BA flygnummer på sista benet HEL-CPH.

Nu till frågan - är det någon som tror att det hjälper att ringa BA för att få den önskade ombokningen eller kommer även kundtjänst att hänvisa till alternativ på BA och BA-codeshare flyg?

Fick nyss mail om att BA ställt in mitt flyg LHR-CPH. Eftersom jag inte flyger BA speciellt ofta behöver jag höra lite erfarenheter.

Det är sista flyget på dagen som är inställt, så de alternativ jag ser i "Hantera min bokning" funkar inte eftersom jag inte vill övernatta i London. Det som är intressant är att det erbjuds alternativ på Finnair, via Helsingfors. Dock inte den sena avgången som hade passat mig.

Jag har klurat ut att de alternativ som jag ser i "Hantera min bokning" via HEL är de flighter där BA har codeshare på båda benen, dvs både på LHR-HEL och HEL-CPH. Förbindelsen jag är ute efter saknar BA flygnummer på sista benet HEL-CPH.

Nu till frågan - är det någon som tror att det hjälper att ringa BA för att få den önskade ombokningen eller kommer även kundtjänst att hänvisa till alternativ på BA och BA-codeshare flyg?

Hade precis detta ärende idag och den kundtjänstmedarbetaren jag pratade med kunde ”endast” boka om till Finnair-flyg med BA-nummer. Nu valde jag inte att boka om utan det blev avbokning och refund då finnair nu var billigare på önskade datum.

Aha, låter som en no-brainer. För mig tvärt om. Min BA biljett gick på 46 pund så det hade varit najs om jag kunde få till 2 Finnair-ben för det!

Jag tror att BA numer har avtal med SAS. Så de borde kunna boka om dig till direktflyget om du så önskar. Förut hade inte BA biljettavtal med SAS så det sket sig hur mycket du än skulle böna och be. Däremot kunde jag bokas om till SAS av BA då min biljett på BA780 var utställd av American Airlines (ticket stock 001)... Rörigt

Och OM du bokas om till SAS borde du väl ändå kunna få Original Routing Credit på sträckan LHR-CPH?

Toppen