Senaste nytt

Inställt flyg - BA2277 till Las Vegas

BEkberg

Ny medlem
Sådär!
Då har jag efter mer än sju månader äntligen kunnat lägga detta j*vla ärende bakom mig.

British Airways har gjort precis allt i deras makt för att inte betala ut några pengar.
Började med att jag efter hemkomst från Las Vegas skickade in alla uppgifter genom BA:s egna sida för denna typ av ändamål.

Jag sökte givetvis för full utbetalning via EU-reglerna (600€) och därtill också för samtliga utgifter. Jag var noga med att dela upp mat och alkohol för utlägg i London (där vi blev strandade). Vet att de kan vara kinkiga med just alkohol för utlägg.

Efter flera påminnelser genom BA:s Twitter-kanal (där man ska gå tydligen) så fick jag i november, (20/11) ett första svar. Där nekar BA till att betala ut de lagstadgade pengarna.
Bolaget hänvisade till…
” Your claim's been refused because BA2277 on 25 June was cancelled because of Aircraft shortage caused by nightstop in UVF due to unserviceable runway lights.”
Totalt bullshit what so ever givetvis.
De nekar däremot inte mina utlägg. 4409kr totalt för hotell och mat/transport innan vi fick åka dagen därpå från Gatwick. Ett utlägg som från 20/11 skulle ta upp till 28:a arbetsdagar.

Så efter 4,5 månad så har jag blivit nekad min ersättning men ska få utgifterna in på kontot. Mycket förvånande och märkligt.

Jag väljer därefter att gå den enkla vägen och anlita flygförsening.se
Min strid var nog. Jag orkar inte tjata mer men tänker såklart inte ge BA möjligheterna att komma undan.
Flygförsening tar mina uppgifter och skrider till jobbet. 9/1 så meddelar BA att man kommer betala ut pengarna genom ”klienten”. Flygförsening tar 30% som bekant men jag kunde inte bry mig mindre. 25/1 betalar bolaget ut 420€ till mitt konto. Kanon.

Jag söker däremot fortsatt efter mina utlägg! BA har vägrat att gång på gång på gång svarat när jag ifrågasatt deras hantering av detta. 3 möjligen 4 påminnelser skickar jag via deras direktlänk i mailet med BA customer relations. Även Twitter-kanalen fick användas för att fråga vad tusan bolaget sysslar med.
Till slut, tisdag 13/2 så betalar BA ut mina 4409kr för alla omkostnader som 26h i London innebar.

Summa sumarum:
BA skötte detta bedrövligt. Man förhalar och drygar sig. Bolaget i London (Gatwick) hade en obefintlig markservice och telefonservicen var också fullkomligt klappkass.
Pengarna, strax söder om 10k är i alla fall utbetalt. Nästa vecka reser jag med British Airways igen, av någon jäkla anledning ;)

Tack för ordet.
 

palmen

Moderator
Sådär!
Då har jag efter mer än sju månader äntligen kunnat lägga detta j*vla ärende bakom mig.

British Airways har gjort precis allt i deras makt för att inte betala ut några pengar.
Började med att jag efter hemkomst från Las Vegas skickade in alla uppgifter genom BA:s egna sida för denna typ av ändamål.

Jag sökte givetvis för full utbetalning via EU-reglerna (600€) och därtill också för samtliga utgifter. Jag var noga med att dela upp mat och alkohol för utlägg i London (där vi blev strandade). Vet att de kan vara kinkiga med just alkohol för utlägg.

Efter flera påminnelser genom BA:s Twitter-kanal (där man ska gå tydligen) så fick jag i november, (20/11) ett första svar. Där nekar BA till att betala ut de lagstadgade pengarna.
Bolaget hänvisade till…
” Your claim's been refused because BA2277 on 25 June was cancelled because of Aircraft shortage caused by nightstop in UVF due to unserviceable runway lights.”
Totalt bullshit what so ever givetvis.
De nekar däremot inte mina utlägg. 4409kr totalt för hotell och mat/transport innan vi fick åka dagen därpå från Gatwick. Ett utlägg som från 20/11 skulle ta upp till 28:a arbetsdagar.

Så efter 4,5 månad så har jag blivit nekad min ersättning men ska få utgifterna in på kontot. Mycket förvånande och märkligt.

Jag väljer därefter att gå den enkla vägen och anlita flygförsening.se
Min strid var nog. Jag orkar inte tjata mer men tänker såklart inte ge BA möjligheterna att komma undan.
Flygförsening tar mina uppgifter och skrider till jobbet. 9/1 så meddelar BA att man kommer betala ut pengarna genom ”klienten”. Flygförsening tar 30% som bekant men jag kunde inte bry mig mindre. 25/1 betalar bolaget ut 420€ till mitt konto. Kanon.

Jag söker däremot fortsatt efter mina utlägg! BA har vägrat att gång på gång på gång svarat när jag ifrågasatt deras hantering av detta. 3 möjligen 4 påminnelser skickar jag via deras direktlänk i mailet med BA customer relations. Även Twitter-kanalen fick användas för att fråga vad tusan bolaget sysslar med.
Till slut, tisdag 13/2 så betalar BA ut mina 4409kr för alla omkostnader som 26h i London innebar.

Summa sumarum:
BA skötte detta bedrövligt. Man förhalar och drygar sig. Bolaget i London (Gatwick) hade en obefintlig markservice och telefonservicen var också fullkomligt klappkass.
Pengarna, strax söder om 10k är i alla fall utbetalt. Nästa vecka reser jag med British Airways igen, av någon jäkla anledning ;)

Tack för ordet.
BA är hopplösa på att betala ut pengar tyvärr, till mig hävdade de efter 2-3 försök att de inte kunde betala till svenska konton och att man behövde ett UK konto för att få pengar utbetalda. Varje gång de försökte betala skulle det ta 20 business days men pengar kom aldrig. Tog 9 månader innan de lyckades betala ut mina pengar.
 

BEkberg

Ny medlem
BA är hopplösa på att betala ut pengar tyvärr, till mig hävdade de efter 2-3 försök att de inte kunde betala till svenska konton och att man behövde ett UK konto för att få pengar utbetalda. Varje gång de försökte betala skulle det ta 20 business days men pengar kom aldrig. Tog 9 månader innan de lyckades betala ut mina pengar.
Helt sjukt. Men är väl en strategi det också för att helt enkelt hoppas vi ska ge upp.
 
Toppen