Om jag köper något som kostar kanske 1000 USD och tar hem det till Sverige behöver jag betala tull och moms på det? Behöver jag använda produkten i USA?
Om jag köper något som kostar kanske 1000 USD och tar hem det till Sverige behöver jag betala tull och moms på det? Behöver jag använda produkten i USA?
tack, jag har alltid trott att om man använder varan i landet så behöver man inte tulla för den. Men det är nog bara för att det då är svårt att bevisa var man köpt den typ en klocka.
Från tullverkets hemsida, om du kommer från ett land utanför EU:
Om resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 700 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 300 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen!
Förutom ovanstående varor får du tull- och skattefritt ta med:
1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
4 liter vin
16 liter starköl
200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror.
Så om du flyger tillbaka till Sverige kan du ta med varor för 4.700:- till Sverige utan att riskera något.
Likt polisen har tullen förmodligen andra saker för sig än att ta haffa resenärer som köpt prylar för några tusenlappar i utlandet men reglerna är tämligen klara. För några år sedan hade tullen på Schiphol en satsning mot resenärer som kom från USA strax efter en ny Ipad-lansering vilket stärkte den nederländska statskassan (Var det rentav här det refererades? Sökte utan att hitta).
Måste man förtulla- Ja
Vill man bryta mot lagen så gör man det. Tror inte detta forum är rätt kanal för att diskutera hur/varför man bäst begår lagbrott. Prova Flashback.
Vi låser denna tråd, det har framkommit bra information om vad som gäller med tull och det är detta som gäller.
Vad var och en väljer att göra är upp till en själv men vi lämnar det utanför forumet.